Scholekster met "rare" ring

Gestart door Ted van der Knaap, december 23, 2010, 21:16:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Twee dagen geleden had ik een Scholekster (http://waarneming.nl/waarneming/view/51390380)
die op de foto een rode vlag op de rechter tarsus leek te hebben.

Gisteren naar de plek terug geweest en iets betere foto's kunnen maken, de ring lijkt wat rubberachtig en is geen vlag.

Mailcontact gehad met ringers maar die kunnen 'm niet thuis brengen:

"Ik kan je helaas niet verder helpen. Het rode ding ziet er uit als het restant van een heel oude en kapotte kleurring. In combinatie met het ontbreken van een metalen ring (verloren?) zou het daarom een enorm oude vogel kunnen zijn. Maar, zoals je zelf ook al aangaf, lijkt de vogel in eerste winterkleed te zijn (bruine slagpennen en donkerbruin oog). Deze twee dingen stroken bepaald niet met elkaar, dus ik heb geen idee wat die vogel om z'n poot heeft en hoe hij er aan komt."

Heeft iemand op het Forum een idee wat voor ring het is?
(Zou het bv een soort "kwekersring" kunnen zijn en dat deze Scholekster een esc. is!)

foto`s :

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Doet mij denken aan een duiven(chip)ring. Alleen krijgen duiven 7mm en scholekster volgens mij 9mm. Zou dus ook nooit passen.
Bij een kwekersring zou er overigens ook een insciptie op staan verwacht ik.
Af en toe kom je wel eens vaker zaken tegen waar je je van af vraagt hoe ze eraan komen, wellicht heeft ie gewoon als jong in afval rondgelopen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rob_voesten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 23, 2010, 21:19:54 PM
Doet mij denken aan een duiven(chip)ring. Alleen krijgen duiven 7mm en scholekster volgens mij 9mm. Zou dus ook nooit passen.
Bij een kwekersring zou er overigens ook een insciptie op staan verwacht ik.
Af en toe kom je wel eens vaker zaken tegen waar je je van af vraagt hoe ze eraan komen, wellicht heeft ie gewoon als jong in afval rondgelopen?

Of een boer heeft gedacht laten we de jonge scholekster eens een kleurringetje om doen om te kijken of dat hij nog een keer terug komt.

Of hij komt uit een vogel opvang. Daar willen ze zulke fratsen ook nog wel eens uit halen. Lijkt inderdaat op een duiven ring. Maar daar zijn de foto's net niet scherp genoeg voor om dat met zeker heid vast te stellen.

Groejtes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

yourigroesbeek

Rob en jeroen hebben gelijk het is een Transponderring die gebruikt word bij duivenvluchten. Het werkt hezelfde als een chip bij een hardloopwedstrijd de duif land op een mat of plaat en de tijd word in een computer verwerkt. Maar hoe komt zoiets nou bij een scholekster om de poot ?
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Oenanthe

Daar kom je nooit achter omdat de ring geen informatie bevat. Ik heb ook wel eens een pimpelmees gevangen met een rubber kleurringetje om zijn poot. Nooit achterhaald van wie hij dat had. Een gek, zullen we maar denken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Ik heb eens een dode Zilvermeeuw gevonden met een dikke rode rubberring om een poot.
Herman van der Meer