Harslakzwam ? of Waslakzwam

Gestart door libel10, december 23, 2010, 21:09:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

libel10

Weet niet of ik goed zit met de benoeming van dit exemplaar. Misschien kan iemand mij helpen?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51414884
Harslakzwam - Ganoderma resinaceum gezien op 2009-09-20 te Vaals - Vijlenerbossen
foto`s :




bij voorbaat dank JLJ Wolfs

Marian Jagers

Waar is de lak dan? Kijk eens bij Gewone tonderzwam.
Groeten Marian

libel10

Hallo Marian, is de Gewone tonderzwam niet groenig van kleur, want zo ken ik hem alleen. Ken ook niet alle stadia?

Groetjes Finy

xenion

Ben het met Marian eens dat het die soort is, Echte tonderzwam heet die eigenlijk, maar die is zelden groenig toch?
Groeten,
Martin

peterpeperkamp

komt nogal eens groenig voor ( algengroei )
Groet Peter

ratje

Mag het ook een roodgerande houtzwam zijn? 2 jaar geleden vonden wij in Apeldoorn ook een dergelijk exemplaar

xenion

Van mij mag het, maar ik kan het er niet van maken... Daar zie je bijna altijd wel rode kleuren en is veel meer glanzend, heb die ook nooit met zulke bruine kleuren gezien.
Groeten,
Martin

lucknijnsberg

Ik vind dit ook mooie schoolvoorbeelden van echte tonderzwammen.
Ik zie die trouwens ook nooit groenig.
Misschien het groenige in de war met gewone bultzwam. :angel:
Groetjes Luc

libel10

Dan wordt het de Echte tonderzwam. Ik stuur voor de lol nog een foto van een Echte tonderzwam(groen) door. Dan zien jullie mijn twijfeling bij de vraag.
De naam verander ik bij deze vriendelijk gegroet Finy.

libel10

Hallo Gerrit jij stelt een vraagteken bij de Echte tonderzwam, wat zou jij dat voor een naam geven? Er is al vanalles geopperd, dus nu weet ik helemaal niet meer waar ik aan toe ben. Graag aanvullende hulp.

Gegroet Finy

Marian Jagers

Hoi Finy,

Goh, het wordt ingewikkelder :-\. Echte Tonderzwam vind ik nog steeds een optie. Roodgerande houtzwam kan erg lijken op Echte tonderzwam maar valt voor mij af. De naam Waslakzwam, doet me geen belletje rinkelen van Yes dat is hem.
Heb je de vondst in de buurt gevonden, misschien kun je in dat geval nog eens gaan kijken. Het patroon van de poriën is naast genoemde kenmerken ook een aanknopingspunt.
Groeten Marian

Ismael

kijk even naar de boomsoort, het lijkt zo een naaldboom, dan valt hars en waslak in theorie af
Groeten Ismaël Wind

ratje

Citaat van: ratje op december 24, 2010, 15:00:36 PM
Mag het ook een roodgerande houtzwam zijn? 2 jaar geleden vonden wij in Apeldoorn ook een dergelijk exemplaar

zat ik er misschien toch niet zover naast.  :angel:

Marian Jagers

Citaat van: ratje op december 29, 2010, 12:28:51 PM
Citaat van: ratje op december 24, 2010, 15:00:36 PM
Mag het ook een roodgerande houtzwam zijn? 2 jaar geleden vonden wij in Apeldoorn ook een dergelijk exemplaar

zat ik er misschien toch niet zover naast.  :angel:
Wie weet Hannie :duim:. Ik laat me inmiddels gelukkig wat minder snel overtuigen. :-\
Het blijft een zwam op een foto. De een ziet dit er dit op de ander dat. Ik zie een loofboom-achtige omgeving maar daar kunnen ook naaldbomen staan.
Groeten Marian

grietaf

Conclusie: zonder nadere gegevens van Finy wordt dit een houtzwam spec.
Grieta.

libel10

Hallo Gerrit je vroeg op welke boomsoort hij groeide. Nu ik heb kunnen na gaan dat hij op een levende eikenboom op ongeveer 40 cm van de voet groeide en het grootse exemplaar was ongeveer 30 cm. Misschien heb je hier wat aan. NB: bij "aanmelding waarneming" is Echte tonderzwam goedgekeurd. Als dit klopt is dit goed anders moet ik mischien nog een aanpassing doen.

Van harte gegroet Finy

lucknijnsberg

Tja op eik.
Ik haak nu toch echt ff af.
Blijft dan toch houtzwam spec.
Of stukje afsnijden en laten onderzoeken door iemand met een  :micro:  in de buurt.
Tjonge wat een wendingen in deze story.
Luc

libel10

Luc, heb de naam van Echte tonderzwam gewijzigd in Houtzwam spec. Veilig is veilig nietwaar.

Van harte gegroet Finy

Marian Jagers

Citaat van: g.j. keizer op december 29, 2010, 19:08:56 PM
De Roodgerande houtzwam komt in Nederland zowel op naaldbomen (spar), als op loofbomen (beuk, berk) voor.

Dank je voor de info Gerrit. Zowel Roodgerande houtzwam als Echte tonderzwam komen hier veel voor. De eerste inderdaad zowel op naald- als op loofhout. Veel op berk, op beuk is me niet opgevallen. Roodgerande houtzwam op eik, komt dat voor :huh: Beide zwammen kunnen erg veel op elkaar lijken.

Houtzwamspec. zoals Grieta en Luc voorstellen? en Finy kan het e.v. verder uitzoeken. Goed kijken naar de macroscopische kenmerken kan mogelijk al helpen.
Groeten Marian

Gert Kremer

misschien een klein beetje KOH op de hoed wrijven, doet wonderen toch?  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Gerrit,

Uit je info maak ik op dat beide soorten op eik voor kunnen komen. Niet aan gedacht om het zelf in Ryvarden op te zoeken. Vanmiddag een wandelingetje gemaakt in ons winterlandschap en wat gekeken naar Echte tonderzwam en Roodgerande houtzwam. Ik blijf bij m'n suggestie om bij Echte tonderzwam (patroon porien) te kijken.

Wat deze topic betreft laat ik het hierbij. Prettige jaarwisseling.
Groeten Marian