Hoofdmenu

op herhaling

Gestart door bruggeman, december 29, 2010, 21:02:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ze staan er nog steeds de kleine cypheloide cylindervormige paddstoeltjes, maar het is toch geen Phaeosolenia densa. Wat het wel is? De sporen zijn bruin dus in de buurt van Merismodes en Phaeosolenia. Ik heb helaas de benodigde lit nog niet hier. De cylindertjes zijn gesteeld, de voet is roestbruin behaard en ze staan op een roestbruin subiculum. De overige haartjes zijn lichter
groet,
Ida

Gulistan

Hallo Ida,
Was het deze?
Groeten van Christiane

bruggeman

#2
Hoi Christiane, bedankt voor het meedenken. Nee, want die heeft kleurloze sporen en heeft waarschijnlijk ook een andere ecologie. Het moet echt iets in de buurt van Merismodes etc zijn, met bruine sporen. Er bestaanmcylindrische Merismodes soorten, maar die kloppen ook niet helemaal met de kenmerken voor zover ik dat kan overzien.

Ik bedenk trouwens dat Henninsomyces candidus op waarneming.nl altijd op van een foto wordt goedgekeurd. Dit kan niet. Microscopiche controle is voor de groep cylindertjes absolute noodzaak en zelfs dan blijft het determineren een lastige zaak. De groep heeft mijn speciale aandacht. Ooit hoop ik er meer van te begrijpen
groet,
Ida

Gert Kremer

Dag Ida,
Nou dat zijn mooie zwammetjes, nog niet gezien. Moet ik deze op Loofhout "zoeken" tegenkomen?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.


bruggeman

Ja Gert op loofhout, in dit geval massaal: vele honderden.

Geweldig Ismael, dat je zoveel zoekwerk voor me doet. Woldmaria daar had ik nog nooit van gehoord. Hij is het niet (geen bruine sporen), maar ik heb hem aan mijn lijst van Cyphelloids toegevoegd.

Ik ga nu even verder met de nieuwe gegevens, wordt hopelijk vervolgd.
groet,
Ida

bruggeman

Ik maak er Phaeosolenia cf densa van. Hij komt overeen met deze soort in de maten, de kleur van de sporen en in de palissadeachtige laag van haren. Hij wijkt af doordat niet alle haren stomp zijn, maar een deel naar de top toe plotseling vernauwd is tot een korte of lange spits (als in Flagelloscyphus) en doordat de haren aan de basis nooit vertakt zijn. Ook vind ik in geen enkele beschrijving dat het steeltje dicht bezet is met dikwandige, roest bruine haren terwijl dat in mijn materiaal nu juist heel opvallend is.
groet,
Ida