ganzen, maar welke

Gestart door APellemans, december 20, 2010, 23:15:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

Deze ganzen vlogen vanmiddag over. Ik kon erg geen chocolade van maken (misschien wel soep  :blink:).
De ANWB gids geeft geen achter-onder aanzichten. Ik kom er dus niet uit. Ik denk zelf aan een soep-, grauwe of rietgans. Wie kan mij verder helpen ?
ik heb één foto gemaakt. ik heb enkele examplaren apart gecropt.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

KorHaan

Maar de ANWB-gids laat wel de ondervleugels van de ganzen zien.
Op de gecropte foto's zie ik geen duidelijk contrast tussen dekveren enerzijds en arm- en handpennen anderzijds, dan dus geen Grauwe Gans. Ook zie ik op de groepsfoto nergens zwarte banden over de buiken, dus geen Kolganzen.
De poten lijken me oranje, dus het zijn Rietganzen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jonas D

Kan toendrarietgans ook nog?
Groeten,
Jonas

KorHaan

Ik denk dat je hier niet verder komt dan rietgans spec.

Groet, Ronald

APellemans

Bedankt voor het meedenken. Statistisch gezien zal het wel toendrarietganzen betreffen, omdat die veel meer in NL voorkomen dan de taiga. Maar dat niet als determinatie principe, zo heb ik inmiddels begrepen. En ik heb het hoofdstuk ganzen nu beter gelezen.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Guus Peterse

Met alle voorbehoud natuurlijk maar ik vind de poten toch tamelijk oranje overkomen, dus geen kleine, en wat je van de snavel ziet lijkt overwegend zwart, wat niet voor taiga pleit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

KorHaan

Ik bedoelde Rietgans spec., slip of the pen.
Maar ik zou hier niet kunnen zien of het toendra's of taiga's zijn.

Vriendelijke groet,

Ronald


Guus Peterse

En ik bedoelde nou juist te zeggen dat het volgens mij zeer waarschijnlijk toendra's zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

APellemans

Tijd voor een samenvatting:
Het zijn toendras of taiga. Welke precies is niet met zekerheid te zeggen.

Wat betekent eigenlijk de toevoeging "spec." ?
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Stijn E.

Citaat van: APellemans op december 23, 2010, 11:36:09 AM
Wat betekent eigenlijk de toevoeging "spec." ?

"spec." staat voor "specie" (soort) en het betekent simpelweg dat het een soort uit een bepaalde familie (of groep) is. Zo heb je dus bijvoorbeeld "Duiker spec." als je een vogel ziet die overduidelijk een Duiker is maar je weet niet welke precies. Soms word het ook als "speciaal" uitgelegd maar eigenlijk is dit niet correct, toch kan het je wellicht wel helpen de afkorting te begrijpen ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jan vH

Ik zou het op onzekere Toendrarietgans houden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Citaat van: Stijn Eikelboom op december 23, 2010, 12:14:01 PMZo heb je dus bijvoorbeeld "Duiker spec." als je een vogel ziet die overduidelijk een Duiker is maar je weet niet welke precies.
Als het overduidelijk een duiker (met kleine letter) is ;). Hoofdletters zijn alleen aan de soorten toebedeeld, niet aan de families.
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Citaat van: Jarinka op december 23, 2010, 21:58:21 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op december 23, 2010, 12:14:01 PMZo heb je dus bijvoorbeeld "Duiker spec." als je een vogel ziet die overduidelijk een Duiker is maar je weet niet welke precies.
Als het overduidelijk een duiker (met kleine letter) is ;). Hoofdletters zijn alleen aan de soorten toebedeeld, niet aan de families.

Even niet over nagedacht, tnx ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog