Sporen in de sneeuw

Gestart door Johan Helmus, december 21, 2010, 17:30:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Hallo allen,

vandaag was ik op bezoek in een natuurgebied, waar ik de onderstaande sporen vond. Zoals te zien, waren het er nogal veel. De sporen waren zo'n 4-5cm per stuk. Helaas zijn de sporen al een beetje verweerd door de wind.

Wat mij betreft zou het net zo goed een vos kunnen zijn, die er meerdere malen gepasseerd is, of een groep reeën die er eenmalig (of ook meermalig) is langsgekomen?  :huh:

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?







Groeten, Johan Helmus

Johan Helmus

Ok, Bedankt voor de duidelijke toelichting! Ik zal de waarneming aanpassen naar haas.

Groeten, Johan
Groeten, Johan Helmus

logico

Citaat van: Hremn op december 22, 2010, 02:00:13 AM
Hallo Johan,

Dit zijn allemaal Hazensprongen ...tenzij er ook Konijn voorkomt!

Reeën hebben duidelijke hoefafdrukken en Vossen hebben net als Haasachtigen vier tenen (van voorvoet en achtervoet) zichtbaar afgedrukt. Maar Vos heeft meer weg van een hondenprent met zichtbare voetkussens. Bij Hazen en Konijnen zijn de kussens niet zichtbaar en de prenten maar ook de teenafdrukken lopen spits toe, wat goed te zien is op de foto's.  Het zijn steeds groepjes van vier prenten achter elkaar. Vos loopt meestal in draf in een lijn vooruit waarbij de prenten van de achtervoet in die van de voorvoet komen te staan.


:duim:
Met vriendelijke groet,
Patrick