SHE's back!/They are coming? (Witbuikrotgans)

Gestart door Ted van der Knaap, december 01, 2010, 17:20:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

hoi Ted,

Mooi dat je contact met Preben hebt gelegd over deze waarneming van een gekleurringde Rotgans in de Eemshaven!

Hopelijk weet Preben te achterhalen welk individu het betrof. Gezien de locatie en de omstandigheden is het wellicht mogelijk om de metalen ring af te lezen, bijvoorbeeld vanuit de auto (bijna overal kun je wel met de auto langs deze dijk rijden).

Ik houd me zeer aanbevolen voor nadere informatie van Preben over deze vogel (komt wellicht ook wel via andere kanalen binnen)? Deze informatie kan ook direct worden verzonden naar klaas.vdijk AT hetnet.nl

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Gerjon Gelling

#31
Over de geringde witbuik van 26 december in de Eemshaven heb ik de volgende informatie gekregen van Preben Clausen:

De witbuik mist een deel van zijn ring (het metalen deel) en is dus niet meer af te lezen, maar volgens Preben Clausen was er gelukkig maar één mogelijkheid (white JI). De vogel is geringd op zondag 29 januari 1995 in Lindisfarne, Engeland en was op het moment van ringen tenminste 1,5 jaar oud. Het beest is nu dus minimaal 17,5 jaar oud...

Groet
Gerjon Gelling

Ben Wielstra

Hallo allemaal,

Het lijkt de Dutch Birding webredactie leuk om aandacht aan deze influx te besteden in een DB actueeltje op de Dutch Birding website. Heeft iemand (of meerdere personen samen) zin om dit op te pakken?

Ted van der Knaap

Citaat van: Adri Clements op december 29, 2010, 22:35:28 PM
Maar toch, prima situatie voor nog meer witbuiken de komende tijd!

N.a.v de ingevoerde wn (139!) van afgelopen zondag http://waarneming.nl/soort/view/769?from=2011-01-02&to=2011-01-02&prov=0 heb ik eens globaal uitgerekend hoeveel ex. er op dit moment aanwezig zijn.

(Let wel dit is een schatting met 'n vinger in de lucht)

Drenthe:                 6
Friesland:             273
Groningen:             10
Noord-Holland:      314
Zeeland:              100
Zuid-Holland:          45

Totaal:                748

Als ik niet teveel wn dubbel heb geteld dan komt deze influx toch dicht in de buurt (en ws zelfs eroverheen) van het topjaar 95/96 met 800 ex!

Preben Clausen meld dat hij tot nu toe 4 verschillende terugmeldingen van geringde ex. heeft gehad deze winter uit Nederland.
(1 ring staat ong. in verhouding tot 75 ex.  Zou je die verhouding aanhouden dan zouden er 300 ex. aanwezig zijn!)

Afwachten maar op de cijfers van de officiële instanties....

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)