Hoofdmenu

haft

Gestart door thijsdegraaf, december 23, 2010, 19:34:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Mike Seuters vroeg me of ik wist wat voor insect hij had. Ik kom niet verder dan haft / eendagsvlieg. Weten jullie nog meer? (Foto september)

lo.troisfontaine

Hoi Thijs,

twee staartdraden en heldere, weinig geaderde vleugels wijst in de richting van Baetis.
Geen tulbandoogjes, dus is dit een vrouwelijk exemplaar.
Dan zie ik geen achtervleugels, dan wijst dit in de richting van Chloeon species of Procloeon species.
Zijn er echter kleine rudimentaire achtervleugels, (extra foto nodig?) dan is het een Baetis of Centroptilum species.

Nadeel  is dat hier enkele soorten binnen de families zijn, die vanaf foto niet te onderscheiden zijn.

groeten,

Lo

thijsdegraaf

#2
Hoi Lo,

Bedankt voor je hulp. Van haften heb ik geen kaas gegeten.  :-\  Ik wist wel dat ze lastig zijn. Ik ben dus al blij met je commentaar.
Ik had inderdaad ook nog een tweede foto gekregen. Ik heb de foto gecropt en verscherpt. Misschien heb je er wat aan.

David Tempelman

waar is de foto gemaakt ?
met vriendelijke groet,
David

thijsdegraaf

Tja, daar vraag je me wat David.
Hij woont in of in de buurt van Hoofddorp. Maar verder weet ik het ook niet.  Ik stuur hem wel een mailtje.

thijsdegraaf

   De vindplaats van de Haft is in de tuin inderdaad in Hoofddorp vlakbij het Haarlemmermeerse bos!  :)   

David Tempelman

dat scheelt weer. daar zou eigenlijk alleen Cloeon dipterum moeten kunnen voorkomen ...
met vriendelijke groet,
David

thijsdegraaf

Geweldig.  :duim:
Bedankt!!