pms in zilvers en kleine mantels

Gestart door Mars Muusse, december 21, 2010, 22:21:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mars Muusse


Voor degene die zich wat wil verdiepen in ontwikkeling van de rui in de handpennen bij adulte zilvers en kleine mantels, zijn er voor alle maand-webpagina's van de adulten tabellen en grafieken opgenomen. 't Is wel in engels, maar statistiek laat zich makkelijk lezen hoop ik.
Het zijn de cijfers van een decennium veldwaarnemingen.

Voor zilvers, zie bijv hier:
http://www.gull-research.org/hg/HG5CY08.htm

Voor kleine mantels, bijv hier:
http://www.gull-research.org/lbbgjanmay/05cymay.htm

Mars

KorHaan


ArjenDrost †


KorHaan

Jaha, dacht ik al, zoiets. Maar die M en die S dan?
Ik hoor trouwens net van mijn vrouw dat het pre-menstruaal syndroom is. Zelfs dat weet ik niet.

Groetjes, Ronald

little-W

Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Klaas van Dijk

hoi Mars,

Prachtig dat je dit zo mooi allemaal op een rij hebt gezet. Ook enig idee of er verschillen / overeenkomsten zijn met vroegere informatie (bv Jac. Walters zijn onderzoek).

Ik begrijp alleen een aantal dingen nog niet zo goed. Volgens mij gaat de bovenste rij ('10') over individuele adulten (rood 'geringd'; blauw 'ongeringd') die jullie gezien hebben en waarvan jullie hebben vastgesteld dat ze 10 oude pennen hebben (en dus nog niet zijn begonnen met de slagpenrui). Maar hoe kan het dan dat je dergelijke individuen ook nog in week 44 (ergens in het najaar; week 52 is eind december) tegenkomt? Dan zijn adulten toch allang bezig met de slagpenrui? Of gaat het in het begin om een zeer grote steekproef (zeg N = 200 ofzo) en gaat het aan het eind om enkele wrakke / zieke vogels o.i.d.?

Wat is het verschil tussen open en gesloten symbolen? Meerdere waarnemingen <--> 1 waarneming? En als je heel veel op één dag hebt? Staan geringde individuen ook meerdere malen in het figuur? Mag dat?

Ik kan na 50 jaar nog steeds niet onthouden welke week correspondeert met welke maand etc. M.i. handig om op de X-as ook even te vermelden in welke maanden dit zich afspeelt.

Heb je dus in week 17/18 ofzo (wanneer is dat; week 25 is eind juni ofzo) dus al diverse geringde adulten (hoeveel?) die al 1 of 2 handpennen hebben laten vallen?

Alvast bedankt voor een reactie,

Klaas


Mars Muusse

Ha Klaas

Citeerhoi Mars,

Prachtig dat je dit zo mooi allemaal op een rij hebt gezet. Ook enig idee of er verschillen / overeenkomsten zijn met vroegere informatie (bv Jac. Walters zijn onderzoek).

Er zijn redelijk veel mensen bezig geweest met rui-ontwikkeling van adult kleine mantels en zilver": langs de Belgische kust, op verschillende eilanden in Engeland, in Finland, noem maar op. Een aantal van die onderzoeken zijn terug te vinden op de ORG site (Hario bijv), maar we hebben voor deze scores geen vergelijking aangehaald met zulke onderzoeken. Eigenlijk zijn dit de ruwe data, met veldscores, zoals ik morgen weer ga doen op Scheveningen, Katwijk en IJmuiden (de zilvers zijn nog niet allemaal klaar ;-))

CiteerIk begrijp alleen een aantal dingen nog niet zo goed. Volgens mij gaat de bovenste rij ('10') over individuele adulten (rood 'geringd'; blauw 'ongeringd') die jullie gezien hebben en waarvan jullie hebben vastgesteld dat ze 10 oude pennen hebben (en dus nog niet zijn begonnen met de slagpenrui). Maar hoe kan het dan dat je dergelijke individuen ook nog in week 44 (ergens in het najaar; week 52 is eind december) tegenkomt?

Tsja, dat heb je nou eenmaal in Nederland, waar verschillende taxa voorbijkomen in de herfst. Als je een specifieke vraag hebt over een weeknummer, raad ik je aan die betreffende maand op te zoeken. Week 41 en 42 liggen in Oktober, dus als je Kleine mantels adult oktober bekijkt zie je daar de gedetailleerde tabel. En inderdaad, in week 41 nog 3 van de 722 vogels met 10 oude handpennen en in week 42 nog 1 vogel op de 518. In samples van zulke omvang zitten natuurlijk altijd een zwikkie fuscus uit N Noorwegen of Finland, en dfie vertroebelen het beeld een beetje. Inderdaad wel jammer dat dat taxon hier doortrekt, daar heb je gelijk in, zo krijg je geen mooie afbuigende lijn ;-)
CiteerDan zijn adulten toch allang bezig met de slagpenrui? Of gaat het in het begin om een zeer grote steekproef (zeg N = 200 ofzo) en gaat het aan het eind om enkele wrakke / zieke vogels o.i.d.?
Grappig genoeg zit er op Barneveld nu ook een vogel met 10 pennen aanwezig. Vooral bij rustplaatsen met veel intermedius (Naaktstrand Maasvlakte is zo'n plek) vind je wel fuscus ertussen.

CiteerWat is het verschil tussen open en gesloten symbolen? Meerdere waarnemingen <--> 1 waarneming? En als je heel veel op één dag hebt? Staan geringde individuen ook meerdere malen in het figuur? Mag dat?
Er zijn niet echt gesloten symbolen. Maar zo'n klein rood driehoekje, en dan 50 op elkaar gestapeld (50 indiv) dat gaat wat dichtlopen bij deze verkleinde figuren. Bij de blauwe rondjes speelt het wat minder. Je vindt per maand steeds de aantallen in een tabel terug in de betreffende maand, plus een extra weekje vooraf en een extra weekje achteraf, zodat je een beetje een beeld hebt wat er de laatste week van de voorgaande maand speelde en wat er nog komen gaat in de week opvolgend.
Geringde vogels kunnen meermaals opgenomen zijn, maar nooit voor dezelfde dag. Maar zie je hem 7 opeenvolgende dagen in de week, dan telt hij dus 7x mee. Dat mag natuurlijk niet, maar zo stellig als het hier staat is het nou ook weer niet. Wij zijn misschien wel vaak vrij en kijken dan naar meeuwen, maar om nou iedere dag naar dezelfde groep te kijken, gaat ook ons wat ver! ;-)

CiteerIk kan na 50 jaar nog steeds niet onthouden welke week correspondeert met welke maand etc. M.i. handig om op de X-as ook even te vermelden in welke maanden dit zich afspeelt.

Klaas, ik wil best de maanden er bij zetten, als jij dan belooft dat je in je 51e jaar WEL leert welke weken bij welke maanden horen! Doe je eigenlijk wel genoeg je best? ;-)

CiteerHeb je dus in week 17/18 ofzo (wanneer is dat; week 25 is eind juni ofzo) dus al diverse geringde adulten (hoeveel?) die al 1 of 2 handpennen hebben laten vallen?

Ook hierbij geldt: kijk even bij juni en je ziet de details van die week die je wilt weten. Maar specifiek deze vraag: kijk eens bij adult Mei.
In de week van 30 april (week 18) hadden we al kleine mantels met nieuwe handpennen. We hebben die week 470 vogels geringd op Moerdijk, en bij 3 vogels was P2 zelfs al langer dan P1 (in onze score: P2 is 'fully grown'). Dit zijn vogels die enkele binnenste pennen hebben geruid in de winterkwartieren, en toen zijn gestaakt. Die binnenste pennen zijn nieuw, en tellen dan dus mee. Wil je dit effect eruit filteren, dan kun je beter naar de grafiek er boven kijken, die gaat over aanwezige pennen. Je ziet dat in week 18 er 15 vogels waren met maar 8 pennen (ze waren er dus 2 'kwijt') en zelfs 40 vogels die 1 pen hadden gelost (P1 missend). Die vogels (samen goed voor 11% van het sample die week) zijn dus de complete zomerrui gestart.

Hopelijk is het zo iets duidelijker.
Allemaal veel plezier gewenst met het doornemen van de cijfertjes en het ontdekken van trents!

Er volgt nog veel meer, eerst over 2cy zilvers, en de andere kleden, over de andere kleden van kleine mantels en natuurlijk geelpootmeeuwen. Maar eerst morgen die adulte zilvers doen met Theo en Ruud (wist iedereen trouwens al dat Ruud net voor de 2e keer vader is geworden?!!!!

Mars

Klaas van Dijk

hoi Mars,

Zeer bedankt voor je verhelderende en uitgebreide uitleg. En al snel werd duidelijk dat ik zelf niet goed gekeken had, zucht.

Ik was de eerste bijdrage (dus die van de figuur) van boven naar onder aan het lezen en ben opgehouden bij het woord 'Zilvermeeuw'. En dacht toen dus dat de grafiek over Zilvermeeuwen ging. Ha, maar deze figuur gaat dus over Larus fuscus (Kleine Mantelmeeuw in de breedste zin des woords). Kijk, en dan begrijp ik het allemaal opeens wel! Daar is die variatie inderdaad veel groter (en wellicht dus nog wel groter dan we eerst dachten). Misschien gewoon even het woordje 'L fuscus' (ofzo) IN het grafiekje zetten?

En natuurlijk mooi dat alles op de gull research.org staat. Wat hebben jullie langzaam aan een goudmijn aan gegevens daarop staan! Uren & uren kun je doorbrengen op de website, en je hebt nog lang niet alles bekeken.

Excuses dus dat ik er voetstoots vanuit ging dat de grafiek over adulte Zilvermeeuwen ging. Misschien ben ik te oud (54)?

Groetjes, Klaas

theomuusse

En elke nieuwe foto waarop een ring staat en een pms is te zien, die kunnen weer mee in de data.
De plaats wordt namelijk niet gesplitst.
Wel of niet jammer, het gaat nu hier dus om de score.
Wellicht ken je de 2 verschillende tactieken van onze kl mantels; of gelijk weg en in portugal ruien, of hier beginnen met ruien en opschuiven als er vorst komt.

Theo