Jeugdsentiment

Gestart door gardensafari, september 14, 2006, 18:26:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Zo'n 30 jaar geleden verzamelde ik een aantal jaren achter elkaar bij Zutphen een champignon, tot de gemeente Gorssel hieraan een einde maakte door het stukje grond te plaveiden  :gun:
Deze champignon had ik gedetermineerd als de bloedchampignon (Psalliota (Agaricus) haemorrhoidaria) op basis van de gegevens in het praktisch handboek paddestoelen van Giuseppe Pace uit 1976. De champignon was groot (de uitgespreide hoeden zo'n 13 centimeter). Bij het doorsnijden verkleurde hij onmiddellijk lichtrood in alle onderdelen en bij het wassen was het lekwater lichtbloedrood. Ik vond de naam bloedchampignon dan ook goed gekozen. De hoeden leken zeer veel op die van de geschubde boschampignon, alleen was de basiskleur van hoed en schubben niet gelig bruin maar grijs. De plaatjes kleurden al bij jonge exemplaren zeer donker roodbruin (veel donkerder dan bij de boschampignon).
Ik ben mijn bloedchampignon nooit meer tegengekomen, maar het was de meest smakelijke champignon die ik ooit heb gegeten, ondanks het bloederige lekwater. Ik denk dat je nu menig vegetariër met dat lekwater op de vlucht kunt doen slaan.
Helaas kan ik er niets meer over terugvinden. De naam bloedchampignon geeft zelfs helemaal geen treffers met Google. Is het ding uitgestorven in Nederland? Of is de soort gesplitst? Of juist met een andere soort samengevoegd? Ik zou het eigenlijk toch wel eens willen weten, want ik ben hem later nog maar één keer tegengekomen en heb hem toen maar laten staan, ondanks het in mijn mond stromende water.... Wie, o wie weet welke paddestoel ik bedoel en wat ermee is gebeurd.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

a.houter

[Agaricus][Psalliota] haemorrhoidarius;
beide namen waren misapplicaties van resp. Pilát en Lange. D.w.z. dat ze de paddestoel wel goed beschreven, maar onder een verkeerde naam die bij een andere hoorde. De juiste naam moest zijn / is A. langei.

Ook de Nederlandse naam was verouderd en is nu gewijzigd in de officiele - Knolloze boschampignon.
Hoe het verder is gegaan met het voorkomen van deze kan ik niet inschatten, hij zal net als al de anderen ook wel achteruit gegaan zijn.
Hij staat als vrij zeldzaam te boek in het rivierengebied van Gelderland en Noord brabant, zeldzaam in de rest van het land, terwijl hij in Drente en het waddengebied ontbreekt.

;)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

gardensafari

Heel erg bedankt André, want dat is'm. Zoals ik al zei heb ik hem later nog maar één keer ergens gezien. Dus hij zal inderdaad niet zo vaak voorkomen. En voor iedereen: ik ben een bruut, maar als ik hem weerzie, dan laat ik hem echt wel staan, hoor. Opvallend overigens hoe snel zo'n boek kan verouderen....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.