Brandgans adoptieouders?

Gestart door Zuidberg, december 20, 2010, 20:13:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zuidberg


Op onderstaande foto een koppel brandganzen met twee gele kuikens. Geen kleine brandgansjes volgens mij. Waarschijnlijk is het de normaalste gang van zaken, maar ik vind het toch wel opvallend. Jullie enig idee wat voor kuikens het zijn en of iets dergelijks vaak voorkomt?
Joost Zuidberg

stefanhageman

#1
Het zijn volgens mij toch ook geen Brandgans pullen. Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/1268460?_popup=1
Stefan Hageman


Lonnie Bregman

Stefan, ik snap je link niet zo goed. Van de 5 pullen op de foto's zijn er 4 Grauwe ganzen...   Wel opmerkelijk trouwens, dat die Brandganzen dus idd pullen hebben geadopteerd!
Groeten, Lonnie Bregman

stefanhageman

#3
Ja, sorry zo bedoelde ik het ook.  ;)
Komt trouwens wel vaker voor. Ik ken ook een Mandarijneend man die dat bij een Wilde Eend deed.(filmpje op Youtube)
Stefan Hageman


ArjenDrost †

Het gebeurt inderdaad wel vaker.


In Spitsbergen hebben we dit ook regelmatig waargenomen. Daar broeden Brandganzen samen met Eidereenden op hetzelfde eiland (5x zoveel eiders als brandjes). Kennelijk gebeurt het dat Eider vrouwtjes hun ei kwijt moeten maar hun nest niet kunnen vinden en d'r ei dus in een Brandganzennest dumpen (waarschijnlijk gebeurt dit ook in Eidernesten, maar dat is veel moeilijker te zien).
Zodra de eieren zijn uitgekomen blijven alle jongen (dus ook de eiders) bij hun familie (of wat ze denken dat hun familie is). Probleem: Brandganzen eten gras, Eidereenden waterbeestjes. De Eiderjongen lopen er dus wat verloren bij op het gras en "bloeien helemaal op" zodra ze even een stukje mogen zwemmen. Alleen duurt dit dan nooit lang....


We hebben nooit Eider kuikens ouder dan 2 dagen bij Brandganzenfamilies gezien. Wat ermee gebeurt weten we niet zeker. Twee opties: ze sterven vanwege de honger of ze lopen over naar een Eiderfamilie. Dat laatste heb ik 1x bijna zien gebeuren. Zo'n gemengd gezin werd achtervolgd voor een groep vrouwtjes Eiders, kennelijk met de bedoeling het jong mee te nemen (ze bleven echt achtervolgen). Het jong herkende hun uiteraard niet als soortgenoten en ging voor hulp naar z'n surogaatpapa toe. Deze zag echter dat dit niet een van zijn kinderen kon zijn, dus joeg hem ook weg. Bij de moeder hetzelfde verhaal.
Het Eiderjong zat nu een beetje verloren tussen z'n surogaatfamilie en z'n soortgenoten in, niet wetend wat te doen.


Nu een abrupt einde van dit verhaal, er kwam een vos aan, die zorgde voor paniek, waardoor iedereen snel naar het meer vluchtte....


Uiteindelijk dus geen idee van de afloop van dit verhaal. Alleen hebben we de dagen daarna geen gemengde families meer gezien.


Maar het gebeurt in de natuur dus ook.


Groeten, Arjen

ArjenDrost †

Nog een ander verhaal: er vind ook regelmatig adoptie binnen de soort plaats. Gezinnen met veel jongen zijn dominant over gezinnen met weinig jongen (bij gevechten om de best voedselplekken). Gezinnen met 5 jongen kunnen dus gezinnen met 3 jongen verjagen. Hierdoor zullen deze gezinnen vaak op de plekken met een betere voedselkwaliteit zitten, waardoor ze een betere conditie hebben. Hierdoor zal deze familie (en dus ook de jongen) een betere conditie hebben als ze naar Schotland vliegen, dus een grotere kans hebben om te overleven. Ze zijn zelfs nog in een betere conditie als ze het jaar erop terug in de broedgebieden komen. Hierdoor kunnen ze meer eieren leggen, en dus weer een grotere familie hebben. Zo is het cirkeltje weer rond....


Families met weinig jongen hebben dus weinig kans op succes. Hierdoor worden deze jongen vaak geadopteerd door families met meer jongen. Goed voor de jongen (zij komen in een grotere familie, waardoor ze beter voedsel krijgen dus in een betere conditie komen) en ook goed voor de adoptiefamilie (zij hebben er weer een jong bij, kunnen dus meer families wegjagen). Dat dit gebeurt hebben we wel gezien, of in ieder geval door middel van gemerkte jongen vastgesteld.


Groeten, Arjen

Zuidberg

Interessante verhalen, Arjen. Spitsbergen, lijkt me imposant. Staat nog op mijn verlanglijstje.

Lonnie en Stefan, ook bedankt voor jullie reacties!
Joost Zuidberg