Nikon D7000 - doen of niet?

Gestart door hoven, december 19, 2010, 20:12:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Beste lezer,

Ik overweeg mij D3000 in te ruilen voo een D7000. Wil betere foto's en meer mogelijkheden (m.n. de 6-bps optie en snelle instellingen mis ik nu). Nu heb ik 3 vragen:
- kunnen al mij D3000-objectieven op de D7000? (volgens mij geen probleem)
- heeft iemand ervaring met de D7000?
- zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken bij de aanschaf van een D7000?

Mvg,
Alrik
Mvg,
Alrik

rrrrr

Volgens mij ga je hem al kopen  ;D , maar zonder gekheid:

http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digital-cameras/slr/consumer/d7000

Hier staat de lenscompatibiliteit. DX lenzen van de D3000 die je gebruikt, passen op de D7000.

Ik zou een MB-D11 battery-pack met DIKKE accu (en lader) erbij nemen. Snelle vogelfoto's, een extra bedieningelement voor staande foto's, meer energie.... wat wil je nog meer.......
Vooral die snelheid zou je wel eens heel leuk kunnen verrassen vergeleken met de D3000.
Verder heeft het blad Chip foto-video deze camera BOVEN de D300s EN de fullframe D700 geplaatst. In mijn beleving (en volgens mij zijn er meer die er zo over denken) is de D700 een topper.
En de D300 is al een prima camera, de D300s doet daar niet voor onder.
Trek je conclusie.
Nog geen tests gezien helaas.
Misschien nog een setje toplenzen erbij???

Veel plezier.

Rob

hoven

Rob,

Dank voor je reactie. Wij hebben een tijdje geleden gediscussieerd over lenzen en teleconverters. Teleconverters zijn ook bij de D7000 niet mogelijk?
Mvg,
Alrik

jpdejong

hoi,

kijk eens hier op dit forum, http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/index.php

staat een hoop discussie tussen de D7000 en D300s

ook alles over lenzen.

Waarom inruilen? gewoon hem erbij houden, waarschijnlijk krijg je er niet heel veel voor terug. Ik heb mijn D40 erbij gehouden toen ik mijn D300 kocht. Soms handig als de omstandigheden niet zo best zijn met lenzen wissel.

groeten jan-peter

rrrrr

#4
Convertors?
Hangt van je lenzen af, niet van deze camera.
Nikkor DX lenzen passen niet op een Nikkor convertor, FX lenzen wel.
Het autofocus deel wil wel eens weigeren bij toepassing van F/4 lenzen (contrastdetectie loopt teveel terug).

Nikkor F/2.8 lenzen?: TOP, maar erg duur.
Ook daar is een compatibiliteitstabel (mooi woord voor scrabble) voor. Is op nikon.nl te vinden.

Ik heb geen ervaring met andere merken lenzen of convertors.......
D3000 houden kan geen kwaad......, maar of je hem ooit weer gebruikt?

Rob

Marcel de Wolff

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe body naast mijn D90.
Ik heb nog geen haast dus wacht even op de opvolger van de D300S.
Mocht dat niet worden wat ik verwacht dan ga ik ook voor een D7000.

Maar ik ruil mijn huidige camera niet in. Ik vind het superhandig 2 body's.
De één met 16-85mm en de ander 80-400... Geen lenzen wisselen.
Batterijgrip is zeker een aanrader, heb vandaag uren, met de camera aan, in de kou gelopen
en hij functioneerd net zo makkelijk en snel. Mijn compact camera was ondertussen bevroren..  :P


wijnands

Sprak laatst iemand met een D7000 in de AWD. We hadden vrijwel dezelfde foto gemaakt van een waterspreeuw. Zijn foto op iso2000 was schoner dan die van mij op iso1600 met een d300.
Je krijgt er dus effectief nog een bruikbare stop hoog iso bij. De d3000 is dramatisch op hogere iso's.
Groeten,
Jeroen Wijnands

rrrrr

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij is 1 stop boven de ISO 1600: ISO 3200 (en niet ISO 2000).
Als ik mij goed herinner: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400....
Maar toch een prima prestatie dus.
Leuk om te horen.
Ik stop meestal bij ISO 400 en in noodgevallen ISO 800....maar dan moet het ook echt nodig zijn.

Rob

hoven

Ik heb het gedaan...

D3000 ingeruild op D7000. Vandaag veel gelezen (326 pagina's) en aan knopjes gezeten. Morgen naar Oostvaardersplassen voor het echte testwerk. Hij staat al ingesteld op "Ch" (6 bps)  :blink:.

Nu hopen op goed weer...
Mvg,
Alrik

rrrrr

#9
Veel plezier!
Ben wel benieuwd naar de plaatjes. (vooral naar de ruis of het gebrek daaraan.......).
Battery-pack erbij?
Enne: hou je de teller in de gaten die het aantal resterende foto's op je geheugenkaartje aangeeft?
NOOIT en dan ook echt NOOIT op 0 (nul) uit laten komen. Altijd een paar overlaten i.v.m. wegschrijven. Dat kan wel eens mislukken als er geen vrije ruimte meer is. Ben je alles kwijt. Je zal de eerste niet zijn die dat overkomt, en zeker gezien het hogere aantal fps kan het maar zo mislopen.
Zaterdag had ik er nog 18 over van de 450.........klik, klik, klik: bijna vol. OEPS.

Rob

hoven

Rob,

Dank voor de tip. Ik heb nog geen battery-pack. Sterker nog, die is bij de meeste winkels (waaronder Kamera-express) nog niet eens leverbaar. Heb alleen bij Nebo de juiste accu kunnen vinden, maar die wordt opgestuurd. Dus ik zie wel hoe ver ik morgen kom. Accu leeg = tijd voor warme chocolademelk  ;)
Mvg,
Alrik

wijnands

Citaat van: rrrrr op december 28, 2010, 20:16:51 PM
Veel plezier!
Ben wel benieuwd naar de plaatjes. (vooral naar de ruis of het gebrek daaraan.......).
Battery-pack erbij?
Enne: hou je de teller in de gaten die het aantal resterende foto's op je geheugenkaartje aangeeft?
NOOIT en dan ook echt NOOIT op 0 (nul) uit laten komen. Altijd een paar overlaten i.v.m. wegschrijven. Dat kan wel eens mislukken als er geen vrije ruimte meer is. Ben je alles kwijt. Je zal de eerste niet zijn die dat overkomt, en zeker gezien het hogere aantal fps kan het maar zo mislopen.
Zaterdag had ik er nog 18 over van de 450.........klik, klik, klik: bijna vol. OEPS.

Rob
Sorry maar nee. Als er nog spul in de buffer zit als de kaart vol is (vrij onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk) ben je alleen kwijt wat de camera niet weg kan schrijven. Wat op de kaart staat staat op de kaart.

Battery pack, waarom? Een d7000 doet met het weer van vandaag moeiteloos 600 foto's.
Groeten,
Jeroen Wijnands

rrrrr

Citaat van: wijnands op december 29, 2010, 08:57:32 AM
Citaat van: rrrrr op december 28, 2010, 20:16:51 PM
Veel plezier!
Ben wel benieuwd naar de plaatjes. (vooral naar de ruis of het gebrek daaraan.......).
Battery-pack erbij?
Enne: hou je de teller in de gaten die het aantal resterende foto's op je geheugenkaartje aangeeft?
NOOIT en dan ook echt NOOIT op 0 (nul) uit laten komen. Altijd een paar overlaten i.v.m. wegschrijven. Dat kan wel eens mislukken als er geen vrije ruimte meer is. Ben je alles kwijt. Je zal de eerste niet zijn die dat overkomt, en zeker gezien het hogere aantal fps kan het maar zo mislopen.
Zaterdag had ik er nog 18 over van de 450.........klik, klik, klik: bijna vol. OEPS.

Rob
Sorry maar nee. Als er nog spul in de buffer zit als de kaart vol is (vrij onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk) ben je alleen kwijt wat de camera niet weg kan schrijven. Wat op de kaart staat staat op de kaart.

Battery pack, waarom? Een d7000 doet met het weer van vandaag moeiteloos 600 foto's.

Dat was niet wat ik van een professionele fotograaf gehoord heb (die de helft=1 kaart met foto's) van een bruidsreportage kwijt was en dat zelfde fenomeen werd ook gemeld op Dtown-tv door Scott Kelby.
Die weet doorgaans ook wel wat er speelt....
Ik zou zeggen probeer het eens en laat ons maar weten wat je kwijt bent  >:D
Ik probeer het in ider geval maar niet  ;) .

En het battery-pack gebruik ik op mijn camera om meer fps te halen, niet om de langere standtijd. Die is met een gewone batterij ook in orde.

Rob

rrrrr

Nog even opgezocht waar ik de opmerking over het geheugenkaartje gezien/gehoord had.
Dit komt uit Scott Kelby's digitale fotografie boek, ISBN 978-90-430-1893-7 (Is een aanrader vind ik zelf. Stampvol tips in "gebruikerstaal").
En de battery-grip die ik heb, heeft nog een extra setje bedieningsknopjes zodat het maken van staande foto's makkelijker wordt.
Je hoeft je polsen niet in onmogelijke hoeken te verdraaien om goed te kaderen.
Het is maar net wat je wilt. Ik wil niet meer zonder........

Rob

rrrrr

#14
Citaat van: hoven op december 28, 2010, 20:34:13 PM
Rob,

Dank voor de tip. Ik heb nog geen battery-pack. Sterker nog, die is bij de meeste winkels (waaronder Kamera-express) nog niet eens leverbaar. Heb alleen bij Nebo de juiste accu kunnen vinden, maar die wordt opgestuurd. Dus ik zie wel hoe ver ik morgen kom. Accu leeg = tijd voor warme chocolademelk  ;)
Kijk hier:
http://www.cameranu.nl/artikel/128314/Nikon_Battery_Pack_MB-D11.html
en
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1523988/nikon-mb-d11-batterijgrip.html
Op voorraad dus in Nederland....

Rob

wijnands

Citaat van: rrrrr op december 29, 2010, 10:16:07 AM
Citaat van: wijnands op december 29, 2010, 08:57:32 AM
Citaat van: rrrrr op december 28, 2010, 20:16:51 PM
Veel plezier!
Ben wel benieuwd naar de plaatjes. (vooral naar de ruis of het gebrek daaraan.......).
Battery-pack erbij?
Enne: hou je de teller in de gaten die het aantal resterende foto's op je geheugenkaartje aangeeft?
NOOIT en dan ook echt NOOIT op 0 (nul) uit laten komen. Altijd een paar overlaten i.v.m. wegschrijven. Dat kan wel eens mislukken als er geen vrije ruimte meer is. Ben je alles kwijt. Je zal de eerste niet zijn die dat overkomt, en zeker gezien het hogere aantal fps kan het maar zo mislopen.
Zaterdag had ik er nog 18 over van de 450.........klik, klik, klik: bijna vol. OEPS.

Rob
Sorry maar nee. Als er nog spul in de buffer zit als de kaart vol is (vrij onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk) ben je alleen kwijt wat de camera niet weg kan schrijven. Wat op de kaart staat staat op de kaart.

Battery pack, waarom? Een d7000 doet met het weer van vandaag moeiteloos 600 foto's.

Dat was niet wat ik van een professionele fotograaf gehoord heb (die de helft=1 kaart met foto's) van een bruidsreportage kwijt was en dat zelfde fenomeen werd ook gemeld op Dtown-tv door Scott Kelby.
Die weet doorgaans ook wel wat er speelt....
Ik zou zeggen probeer het eens en laat ons maar weten wat je kwijt bent  >:D
Ik probeer het in ider geval maar niet  ;) .

En het battery-pack gebruik ik op mijn camera om meer fps te halen, niet om de langere standtijd. Die is met een gewone batterij ook in orde.

Rob

Scott is een aardige fotograaf, goede verteller en prima beeldbewerker maar technisch niet de meest onderlegen fotograaf. Op mijn nikons merk ik dat ik hooguit 2 foto's kwijt ben die de buffer niet uitkomen.

Battery grip zoals we dat noemen, voor zover ik weet is bij de D7000 niet bevestigd dat dit tot meer beeldjes per seconde leidt, bij de D300 was dat wel zo maar daar was het wel een hele dure oplossing voor een klein beetje extra snelheid.
Groeten,
Jeroen Wijnands