Een urntjeswesp?

Gestart door gardensafari, december 19, 2010, 19:54:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Deze zat nog als niet-gedetermineerd in mijn archief.
Foto's genomen in 2006, datum onbekend.
Denk zelf aan een urntjeswesp.
Maar weet iemand of ik gelijk heb en welke soort het dan betreft?

BVD,

Hans









PS, ik weet niet 100% zeker of de diertjes op de onderste foto tot dezelfde soort behoren als de diertjes op de bovenste drie foto's, maar ik denk van wel..

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

De tabel die ik gebruik gaat uit van beharing op sterniet 2, op het propleurum en op het kopschild...... Dat wordt dus lastig vanaf foto's. Als ik ook naar de andere topics over Eumenes kijk op dit forum komt men er om die redenen niet uit. Ik ben bang dat het bij Eumenes spec. blijft.

gardensafari

Han, ontzettend leuk jouw naam weer eens tegen te komen. Ik hoop dat het je goed gaat.
Je ziet, ik heb het nog steeds, die beestjeskoorts (en de site natuurlijk).
Gardensafari.net en gardensafari.nl drijven nu heel langzaam uiteen.
Maar het blijft kriebelen en wie weet ga ik deze zomer de heemtuin in Arnhem Presikhaaf wel eens in.
Daar is nog best iets te ontdekken....

Tsja, wespen: het blijft een problematische groep en inderdaad, als je tabel uitgaat van het buikschild, dan kom je met deze foto's niet verder.
Ik denk dat ik ze dan maar als Eumenes sp door het leven laat gaan.
Sowieso een interessant geslacht om iets over te schrijven...

Ik mis mijn tuin heel erg, omwille van de beestjes. Niet omwille van het vele werk dat er in gaat zitten.
Wat dat betreft heb ik al werk genoeg in mijn tuiin in Arnhem (een voor- en een achterbalkon, beide vol met vliegende ratten, oftewel: stadsduiven).
Eigenlijk gewoon soepduiven dus.

Theodoor heeft voor mij toch weer een nog onbekende kever weten te benoemen, dus ik blijf mijn archief doorspitten.

Waarneming.nl is thans een uitermate goede site. Ik zou als admin nooit meer mee kunnen.
Maar het is een gezellige club gebleven en dat is het belangrijkste.
Ik wens jou en alle andere medewerkers (maar ook de "klanten" natuurlijk) prettige feestdagen en dat 2011 maar tenminste net zo succesvol mag worden als 2010!

Groetjes en bedankt,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Pietsje

#3
Beste Hans,
Je doet jezelf tekort  :angel:
Een beetje off topic maar a la. Ik raadpleeg vaak als 'klant' jouw sites, al is het alleen maar al voor de mooie plaatjes!
Het is een waar genoegen om de passie te zien die daarvan uitstraalt om eigenlijk insecten beter op de kaart te zetten. En dat werkt langer door dan je denkt.

Jij ook fijne dagen en een voorspoedig 2011 en hopelijk tot ziens op het forum of via mooie waarnemingen, wie weet wat 2011 voor ons in petto heeft. Dat maakt het juist zo spannend!

P.s die eumenes zijn interessante diertjes. Albert de Wilde heeft ze op dit forum ergens ook belicht met een mooie fotoreportage. Ik had ze ook in mijn tuin en was helemaal gelukkig!
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

wilde

#4
Het is Eumenes coronatus of papillarius obv. de gele achterscheen met duidelijke donkere topvlek. Helaas is op geen enkele foto de clypeusbeharing duidelijk te zien. Dat zou voor de soort doorslaggevend zijn.

CiteerGardensafari.net en gardensafari.nl drijven nu heel langzaam uiteen.
Wat is het verschil dan nu?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

@ Pietsje
Bedankt voor je complimenten.
Uren heb ik in de tuin doorgebracht met de camera.
De Nikon Coolpix 990, zo'n verdraaibaar geval, later met ringflitser was toch de allerbeste.
Nu heb ik een Canon.
Met maar liefst 10 megapixels.
Maar daarmee heb ik die oude Coolpix nog nooit kunnen overtreffen.
De tuin raakte ondertussen meer en meer overwoekerd.
Ik had nog net tijd om het gras te maaien, maar verder?
Enfin, Han Endt weet er alles van.
Maar hoe wilder de tuin werd, hoe meer beestjes het prachtig vonden.
En nog steeds kriebelt het als ik een beestje zie.
Proberen een (mooie)  foto te maken.
En dan uitvinden welk beestje dat was.
Bijna net zo lekker als een witbiertje op een hete zomerdag....

@Wilde
Ben toch blij dat je zover bent gekomen.
Misschien kan ik nog verder komen aan de hand van biotoop, grondsoort of zoiets.
Dan zal ik het hier vermelden...
Gardensafari.net, van mijn ex, en Gardensafari.nl, van mijzelf,  zijn nu nog grotendeels gelijk.
Maar op .net vind je nu het rozemarijnhaantje en op .nl niet.
Op .nl staat de huisuil en op .net niet.
Op .net staan nu reklames, op .nl niet.
En er zijn nog een aantal verschillen.
En zo zal het ongetwijfeld doorgaan.
Mijn ex is meer geïnteresseerd in fotografie in het algemeen.
Ik ben meer geïnteresseerd in de beestjes.
Hoop binnenkort een aantal tropische diertjes te kunnen toevoegen...
Maar echt heel erg bedankt voor je input.
De Eumenes-soorten zijn lastig uit elkaar te houden, maar alleen al het geslacht is interessant genoeg om een plaatsje te geven op de site!

En @ beiden
Prettige kerstdagen en een dierrijk 2011 toegewenst.

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#6
Beste Hans,
Nu is het me duidelijk! Je zal het je niet meer herinneren. Maar in september 2007 heb je me doorverwezen naar waarneming i.v.m. een vraag over een kevertje (sitona gedetermineerd door Theodoor) Ik wil je daar nog voor bedanken. (een beetje laat  ;) ) Ik moet daar nog wel eens aan denken als ik zelf mensen verwijs naar waarneming. Ik vond het niet zo beleefd om het te vragen, maar ik heb me wel heel vaak afgevraagd, wat er aan de hand was. Want in die tijd verdween je van waarneming.
Leuk, dat jullie beiden weer met de site bezig zijn en weer op de waarneming zitten.
Je zult inderdaad moeten nadenken hoe je op een gegeven moment de verschillen op de site ook voor het publiek duidelijk maakt. Ik had niet gezien dat Garden Safari.nl er ook nog was. Ik zal nu ook jouw site in de gaten houden.
In Arnhem lijken me genoeg interessante insecten te vinden.

Groeten van Thijs

wilde

#7
Hans, in mijn tuin komen zowel Eumenes papillarius als E. coronatus voor. Aan de biotoop kun je die soorten dus zeker niet uit elkaar houden. Ook de kleurpatronen lopen geheel door elkaar en bieden geen houvast. In de tabellen gaat men merendeels uit van de wijze van beharing van enkele onderdelen. Zie onderstaande links voor wat duidelijker foto's waarop de determinatiekenmerken zichtbaar zijn.

http://www.ahw.me/p1/eumenes_papillarius160_06b_fe.html

http://www.ahw.me/p1/eumenes_coronatus161_15b_fe.html

http://www.ahw.me/p1/eumenes_coronatus161_11b_fe.html

http://www.ahw.me/p6/eumenes_coronatus177_07b_ma.html


Hans, zie ook nog eens onderstaand item over een wantsnimf. De informatie op je site is niet correct en dat heb ik al eens per E-mail aan je opgegeven, maar die heeft je misschien niet bereikt. Het is de nimf van Troilus luridus en dat is idd. een insecteneter.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=102187.msg694511.html#msg694511
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Pietsje

#8
Beste Albert,

Dank voor de linkjes, ik heb ook meteen gekeken want in mijn tuin en natuurgebied hier in de buurt zaten ook regelmatig urntjeswespen. Ik heb ze ook ingevoerd. Welke het is/zijn kom ik nog even lastig uit.
Mooie foto's trouwens :duim:

edit: ik had niet goed gelezen, tekst eigen lulligheid verwijderd :-[
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Pietsje

Albert, sorry, sorry  :-[  Niet goed lezen is ook een kunst. Ik haal het stukje wel weg.

Fijne feestdagen en een voorspoedig en insectenrijk 2011!

P.s. Ik hoop dat de Leonorus en Distels goede vorstkiemers zijn ;) Dat wil nu best wel lukken....
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

gardensafari

Tsjonge, wat veel reacties  :P
Maar hartstikke leuk hoor!
Het is duidelijk komkommertijd in insectenland.
Kan ook haast niet anders: koud, guur, sneeuw.
Heb elke dag gekeken, maar heb de beroemde sneeuwvlooien nog niet kunnen ontdekken  :(

@ Thijs
In de tijd die jij noemt heb ik heel veel mensen doorverwezen naar waarneming.nl.
Ik doe dat nog steeds als ik een vraag binnenkrijg, tenzij het een dagpauwoog is...
Ik heb er de tijd niet voor, de kennis verwatert langzaam aan en er is nog een reden.
Sommige mensen die zulke vragen stellen raken oprecht geïnteresseerd in de natuur.
En die horen hier op waarneming.nl thuis, niet op mijn site.
Gardensafari wordt nog wel vaak gebruikt op scholen, omdat de menustructuur met kleine plaatjes de kinderen dwingt een keuze te maken.
Bijvoorbeeld tussen kevers en wantsen. Dat dwingt ze goed te kijken naar "hun" dier.
Toch merk ik nu dat de opzet enerzijds ambitieus is geweest, anderzijds te beperkt.
We laten wel veel dieren uit onze tuin zien, maar omdat die op de Gelderse zandgronden was gesitueerd hebben kinderen uit de poldergebieden daar niet zoveel aan.
Enfin, maar eens nadenken over hoe dat verder moet.

@Albert
Ik had jouw prachtige pagina's al ontdekt. En ik ben erg bang dat je gelijk hebt: er is niet uit te vogelen welke Eumenes-soort nu precies in mijn tuin zat.
Gelet op de doelgroep van mijn site niet zo heel belangrijk overigens. Maar ja, je wilt het voor jezelf weten, niet waar.
Het probleem van die wantslarve... ik stuur je een persoonlijk berichtje.
Bovendien plaats ik er vandaag nog twee op het forum.

@iedereen
Bedankt voor jullie berichtjes. Ze waren erg fijn om te lezen.
Wens ik jullie nog fijne feestdagen en cu hopenlijk snel weer op het forum.


Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.