Welke vogel ...

Gestart door colossus, december 19, 2010, 19:32:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Welke soort staat op onderstaande foto's?
Ik denk zelf aan een Havik of een Sperwer.

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

KorHaan

Lijkt me een jonge Havik; zware snavel.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

colossus

Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Guus Peterse

Ik meen met name op de eerste foto oranje op de wangen te zien. Kan natuurlijk een fotografisch effect zijn, maar zo niet, dan moet dit toch een sperwer zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Die rode wangen vielen mij ook meteen op maar die hebben alleen (adulte) mannetjes sperwer en daarvoor is deze vogel echt te groot en te zwaar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op december 19, 2010, 21:11:33 PM
Die rode wangen vielen mij ook meteen op maar die hebben alleen (adulte) mannetjes sperwer en daarvoor is deze vogel echt te groot en te zwaar.

Wijfjes Sperwer kunnen heel goed rossige wangen hebben: Forsman (bij foto 296 op blz. 255) "... a rufous wash to the lower cheeks characterize adult females." En trouwens ook elders wel, opnieuw Forsman: "Some females, however, show rufous barring to the entire breast thus appearing rather similar to males..."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

En overigens weet ik niet of je op basis van deze foto's kunt concluderen dat de vogel te groot en te zwaar is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

KorHaan

Hij lijkt mij gestreept van onderen (foto 2), en in foto 1 zie ik lichte zomen aan de dekveren.

Groet, Ronald

colossus

Mensen, bedankt voor jullie antwoorden.
Maar of het een Sperwer is blijft dus onzeker?

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

ahjoon

Citaat van: colossus op december 20, 2010, 16:08:36 PM
Mensen, bedankt voor jullie antwoorden.
Maar of het een Sperwer is blijft dus onzeker?

Kees

Nee hoor, het is een 1 Kj Havik
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Blijf ik toch zitten met de kleur. Toch een fotografisch effect? Of kan dat bij havik? Dat laatste zou ik tamelijk revolutionair vinden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

De witbalans van camera's heeft het nog wel eens moeilijk bij sneeuw, wellicht dat dat het verklaard.

colossus

Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

KorHaan

Havik en Sperwer zijn op foto's vaak verrassend moeilijk uit elkaar te houden. (Open deur.)
In het veld heb ik er minder moeite mee. Ik ging in mijn eerste reactie meteen op mijn gevoel af maar ik ben niet 100% zeker. Daarom zei ik ook: "Lijkt me...".

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

colossus

Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

BramtK

Zeer bruine grondkleur (onder en boven), lengtestreping, grote snavel, relatief lange vleugels, dat pleit toch allemaal meer voor Havik dan voor Sperwer.Mijns inziens dus een zekere Havik.
Groeten,

Bram ter Keurs

colossus

Dat idee had ik ook Bram, maar ik laat 'm nou maar staan.
Ik krijg reuma van het aan- en uitvinken van het zekerhokje ... ;)

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

BramtK

Daar heb ik vrede mee, Kees, (het is ten slotte kerst) maar ik vind het in zijn algemeenheid wel prettig als de argumenten worden gevolgd.
Groeten,

Bram ter Keurs