Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Is dit toegestaan?  (gelezen 4703 keer)

Johan Helmus

• Member
Re: Is dit toegestaan?
« Reactie #30 Gepost op: december 29, 2010, 13:26:13 pm »

het is overigens ook niet mijn bedoeling om het allemaal als slecht te bestempelen. een deel van de jagers zal ook de publieke opinie niet nodig hebben om zich te gedragen. maar een ander deel neemt het minder nauw.
Kijk voor de grap eens op een forum als jachthut.eu. Daar gaan mijn nekharen ook al van overeind staan. Alles wordt daar uitgelegd in termen van ongedierte en schade, ipv natuur, en leden proberen zich te profileren als wildbeheer ipv plezierjager, omdat ze dondersgoed weten wat de publieke opinie over plezierjacht is. Regelmatig worden leden teruggeroepen vanwege hun te extreme uitspraken. Anderen reageren dan in de trant van 'kijk uit wat je zegt, niet-jagers kunnen ook meelezen' en 'jij zegt het, wij denken het', ipv dat het wordt veroordeeld...

Ik wilde eens kijken wat dergelijke lieden beweegt om plezierjacht uit te voeren, maar mijn beeld is er niet beter van geworden.
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: december 29, 2010, 14:21:18 pm »

Johan,

Ik krijg alleen een webwinkel bij die Jachthut-link.
Ook leuk: als je kijkt bij Funny Socks, zie je geinige sokken als Duck on the Run, en Verboden Vossen te Jagen. Jagershumor.

Overigens heb ik ook wel eens op een jagersforum meegelezen, maar dan alleen bij een subforum optiek. Dat is zo'n beetje het enige raakvlak dat ik met jagers heb: de vraag welke verrekijker het beste is bij nacht. Jagers gebruiken een nachtkijker bij het 'aanspreken' (doodschieten) van het wild of bij het 'bersen' (besluipen van het wild), ik zoek een goede uilenkijker.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

ronald

• Member
« Reactie #32 Gepost op: december 29, 2010, 14:25:12 pm »

ik kwam ook in de warme jassen terecht, maar heb het even gegoogled. maar daar wordt het beeld idd niet beter van, wat een eeeeh...bijzondere instelling hebben sommige mensen toch. ik kwam er ook een stukje tegen waar een jager zegt dat op een bepaalde plek het lood je om de oren vloog, ik ben dus niet de enige die met dat voorrecht bedeeld is  :P
groeten, Ronald van Seijen

Johan Helmus

• Member
« Reactie #33 Gepost op: december 29, 2010, 18:40:02 pm »

Groeten, Johan Helmus

KorHaan

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: december 30, 2010, 01:33:12 am »

Ha bedankt, Johan.

Daar wordt een mens niet vrolijker van. 't Is me nogal wat. Ik heb 's een beetje rondgebrowsed en twee dingen vielen me op; veel jagers zitten vol verhalen die ze graag vertellen, zijn erg behulpzaam onder elkaar, jagen graag, maar het viel me ook op dat een eufemistisch jargon wordt gebruikt waarbij het woord 'dood' zo veel mogelijk wordt vermeden. Ik had het al over ''aanspreken" en "bersen", maar ik noem hier ook "zweten" wat zoveel als bloeden betekent. Zweethonden sporen aangeschoten wild op. Het is bijna pozie, dat jargon. Blijkbaar hebben ze dat nodig.
Voelt het doodschieten van onschuldige dieren toch niet helemaal goed? Dan heb ik toch meer respect voor voetbalhooligans, die elkaar te lijf gaan. Die "zweten" na afloop allemaal wel een beetje. De jager transpireert hooguit een beetje, terwijl het wild ligt dood te zweten.

Overigens is dit hetzelfde forum waarop ik naar een nachtkijker heb lopen zoeken.
Ik ben hypocriet genoeg om de mening van ervaringsdeskundigen op waarde te schatten. Dat raakvlak heb ik dan weer wel met jagers.

Vriendelijke groet,

Ronald

Johan Helmus

• Member
« Reactie #35 Gepost op: december 30, 2010, 09:43:13 am »

Foutje, http://dejachthut.eu

Edit: Even snel over het forum gespeurd, zie bijv:

Jagers zouden ook graag de andere predators (concurrentie) in hun veld af willen knallen: http://dejachthut.eu/viewtopic.php?t=5492

Wat doen we met vervelende dieren die jachtvelden leeg eten: http://dejachthut.eu/viewtopic.php?t=6351

Katten in je jachtveld aanpakken met lood of ijzervergiftiging. Anders sowieso afknallen mits minimaal 200 meter van het dichtstbijzijnde huis (desnoods begraven om het bewijs te verdoezelen) http://dejachthut.eu/viewtopic.php?t=3687 (topic is gesloten omdat de uitspraken van de leden te pikant werden)

Het bijvoeren van de zogenaamde schadesoorten. De soorten waarvan wordt beweerd dat ze worden geschoten omwille van 'schadebestrijding' worden nu ineens bijgevoerd zodat ze niet dood gaan gedurende de winter? http://dejachthut.eu/viewtopic.php?t=7259

Schieten de 'beheerders' de dieren vanuit beheeroogpunt, of gewoon voor de lol? http://dejachthut.eu/viewtopic.php?t=3640
« Laatst bewerkt op: december 30, 2010, 09:52:32 am door Johan1981 »
Groeten, Johan Helmus

Marina

• Member
« Reactie #36 Gepost op: december 30, 2010, 10:05:48 am »

De term "aanspreken" verklaart meteen waarom zoveel onschuldige voorbijgangers het lood om de oren vliegt.
De jager zal gedacht hebben: "die zit op mijn territorium, daar zal ik 'm even over aanspreken".
PANG
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

KorHaan

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: december 30, 2010, 18:33:39 pm »

Foutje, http://dejachthut.eu

Edit: Even snel over het forum gespeurd, zie bijv:

Jagers zouden ook graag de andere predators (concurrentie) in hun veld af willen knallen: http://dejachthut.eu/viewtopic.php?t=5492

Wat doen we met vervelende dieren die jachtvelden leeg eten: http://dejachthut.eu/viewtopic.php?t=6351

Katten in je jachtveld aanpakken met lood of ijzervergiftiging. Anders sowieso afknallen mits minimaal 200 meter van het dichtstbijzijnde huis (desnoods begraven om het bewijs te verdoezelen) http://dejachthut.eu/viewtopic.php?t=3687 (topic is gesloten omdat de uitspraken van de leden te pikant werden)

Het bijvoeren van de zogenaamde schadesoorten. De soorten waarvan wordt beweerd dat ze worden geschoten omwille van 'schadebestrijding' worden nu ineens bijgevoerd zodat ze niet dood gaan gedurende de winter? http://dejachthut.eu/viewtopic.php?t=7259

Schieten de 'beheerders' de dieren vanuit beheeroogpunt, of gewoon voor de lol? http://dejachthut.eu/viewtopic.php?t=3640

Nou, nou... Ik heb genteresseerd zitten lezen, en wat ik uit dit alles concludeer, is dat jagers willen schieten voor de lol, dit niet toegeven, maar een aanleiding verzinnen, dat met krakkemikkige argumenten willen ondersteunen, de wet volgen n aan hun laars lappen, denken dat ze de wildstand beheren, maar tegelijk bijvoeren van het wild bevorderen om te voorkomen dat er niets meer te schieten valt, concurrentie van verwilderde katten niet dulden, concurrentie van vossen niet dulden, graag gaan jagen in landen waar de wet meer vrijheid biedt, vreesachtig zijn voor al te boude uitspraken op een publiek forum want ""Feind hrt mit", ook dassen willen schieten, anderen weer niet, altijd vossen willen " opruimen ", zelfs als ze zelf " op bok zitten", begaan zijn met zielige dieren die verhongeren vr ze geschoten kunnen worden in een later stadium, vriendelijke mensen zijn die behept zijn met een hardnekkig instinct om dieren te doden, ......

Ik kan hier geen psychologisch brood van bakken. Ik vraag me af wat een Rorschach-test op zou leveren bij jagers. Ik wil me er eigenlijk verder niet in verdiepen, want ik ben al depressief genoeg over de mensheid in het algemeen.

In ieder geval was het leuk lezen, bedankt, Johan.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Marina

• Member
« Reactie #38 Gepost op: december 30, 2010, 19:02:46 pm »

... ik ben al depressief genoeg over de mensheid in het algemeen...

knuffie?  :D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #39 Gepost op: december 30, 2010, 19:37:34 pm »

Wel een beetje naieve ophef over een "Jachtforum" hoor. Natuurlijk jagen die voor de hobby, als ze er geen plezier in hadden dan gingen ze wel biljarten of zoiets. Wat voor verhalen dachten jullie daar te vinden, jagers in gewetensnoot met slapeloze nachten die steun zochten bij medejagers?

En ik vind de reacties daar nog meevallen, vergelijkbaar met de gemiddelde commentaren onder een Telegraaf artikel.
Natuurlijk staan er enkele absurde reacties bij die "verwilderde katten" topics. Maar ze worden wel gecorrigeerd door medeforumleden met iets meer verstand. En er zijn ook genoeg kattenhaters (bv volierehouders..) zonder jachtlicentie hoor, die gebruiken liever gif, een katapult, weet ik veel.
Las onlangs op dit forum nog een heleboel tips om katten uit je tuin te weren, en die waren ook niet allemaal even diervriendelijk.

Ik vind al die verwilderde katten ook geen goede zaak, triest voor die katten (dat ze zo'n baasje hadden), maar honden lopen toch ook niet los in het veld of natuurgebied? Die worden ook neergeschoten als ze een kudde schapen opjagen. Verwilderde katten jagen uiteraard het hele jaar door, jagers gelukkig maar een maand of 3.
Oplossing is vangen en naar het asiel, maar een echte verwilderde kat is niet meer geschikt als huisdier, dus blijft in het asiel en krijgt waarschijnlijk uiteindelijk een spuitje. Of afschieten, en dat is hier in Zeeland toegestaan. Mits dit volgens de regels gebeurt uiteraard.

groeten

Groetjes,

Frank van de Putte

Marina

• Member
« Reactie #40 Gepost op: december 30, 2010, 19:42:53 pm »

Helaas, Frank, er zijn talloze voorbeelden van katten die geen vlieg kwaad doen en gewoon een baasje hebben en toch gewoon worden doodgeschoten.
Hele trieste verhalen zijn overal op internet te vinden.
Ik ben bang dat je kop in het zand steken geen oplossing is, jagers blijken in de praktijk dus heleml niet te kijken naar regels of "verwilderde" katten.
Kat is niet beschermd, dus die kun je ongestraft doodmaken. Want ook al komt jouw kat aangeschoten thuis, bewijs maar eens wiens kogel het was.

Laf. Ik heb er geen ander woord voor.

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #41 Gepost op: december 30, 2010, 20:43:26 pm »

Ja ik geef toe dat het triest is, een aangeschoten kat... maar een kat wordt toch echt niet midden in een woonwijk neergeschoten.
Dus woon je aan de rand van de stad, en heb je een kat, dan bestaat het risico dat je kat wordt neergeknald als deze een avontuurlijk uitstapje maakt in de polder. Terecht of onterecht, maar dat kun je toch ook nooit bewijzen want je weet niet waar je kat geweest is. Maar veel mensen weten of beseffen dat helemaal niet.
Het zal vast voorkomen dat er "huiskatten" worden afgeschoten, maar ook "boerderijkatten", waarschijnlijk eigendom van de boer die zijn land verpacht aan de jagers...

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Marina

• Member
« Reactie #42 Gepost op: december 30, 2010, 21:58:09 pm »

Ik wist niet dat jij pro-jacht was, Frank?

vuurvlinder

• Member
    • Forum: Epilepsie bij honden
« Reactie #43 Gepost op: december 30, 2010, 23:33:36 pm »

Wel een beetje naieve ophef over een "Jachtforum" hoor. Natuurlijk jagen die voor de hobby, als ze er geen plezier in hadden dan gingen ze wel biljarten of zoiets. Wat voor verhalen dachten jullie daar te vinden, jagers in gewetensnoot met slapeloze nachten die steun zochten bij medejagers?

En ik vind de reacties daar nog meevallen, vergelijkbaar met de gemiddelde commentaren onder een Telegraaf artikel.
Natuurlijk staan er enkele absurde reacties bij die "verwilderde katten" topics. Maar ze worden wel gecorrigeerd door medeforumleden met iets meer verstand. En er zijn ook genoeg kattenhaters (bv volierehouders..) zonder jachtlicentie hoor, die gebruiken liever gif, een katapult, weet ik veel.
Las onlangs op dit forum nog een heleboel tips om katten uit je tuin te weren, en die waren ook niet allemaal even diervriendelijk.

Ik vind al die verwilderde katten ook geen goede zaak, triest voor die katten (dat ze zo'n baasje hadden), maar honden lopen toch ook niet los in het veld of natuurgebied? Die worden ook neergeschoten als ze een kudde schapen opjagen. Verwilderde katten jagen uiteraard het hele jaar door, jagers gelukkig maar een maand of 3.
Oplossing is vangen en naar het asiel, maar een echte verwilderde kat is niet meer geschikt als huisdier, dus blijft in het asiel en krijgt waarschijnlijk uiteindelijk een spuitje. Of afschieten, en dat is hier in Zeeland toegestaan. Mits dit volgens de regels gebeurt uiteraard.

groeten
Ik heb de aangedragen topics op het jachtforum gelezen en ben het helemaal met Frank eens.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #44 Gepost op: december 31, 2010, 10:02:39 am »

Dat vind ik een beetje rare conclusie hoor, ik ben weliswaar vr het vangen danwel afschieten van verwilderde katten, maar daarmee hoef ik toch geen voorstander te zijn van het schieten van konijnen, hazen, fazanten e.d.?
Maar ik kom van het platteland en uit een jagersfamilie, en kijk wellicht iets anders aan tegen de jacht, jagers, wildschade e.d.
Ik ben in ieder geval niet vr de hobbyjacht, wat mij betreft zou jacht alleen uitgevoerd mogen worden door professionals, en alleen in geval van aantoonbare schade, onder stricte regels.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Johan Helmus

• Member
« Reactie #45 Gepost op: december 31, 2010, 10:16:18 am »

Aangezien ze zich daar duidelijk proberen te profileren als beheerders, mede gezien door de naam van de forumsectie, had ik verwacht teksten van verantwoordelijke beheerders te lezen. Teksten waaruit een visie blijkt. Bijvoorbeeld waarom het nodig zou zijn om vossen en andere predatoren te schieten, waarbij ik een reden verwacht die anders is dan 'dan hebben we volgend jaar meer wild om op te schieten'. Van mensen die claimen beheer uit te voeren verwacht ik verder dat er gejaagd wordt volgens een vooraf opgesteld plan dat mede is opgesteld door deskundigen (= onafhankelijk, geen jagers), waar ook toezicht op plaatsvindt, en waar dus werkelijk beheer wordt uitgevoerd. Ik zou harde cijfers en statistieken willen zien van de problemen, en ook harde cijfers en statistieken van het effect van de jacht, en hoe dit zou bijdragen aan de oplossing. (indien er een probleem is uiteraard) Van een dergelijk plan verwacht ik ook dat het verder komt dan het opruimen van vossen omdat deze 'de weidevogels zouden doen uitsterven', terwijl uitsterven nogal overdreven is, en al lang en meermalig is aangetoond dat de achteruitgang van deze vogels vooral wordt veroorzaakt door de huidige landbouwtechnieken, en de jagers die deze vogels op grote schaal opwachten in frankrijk, spanje, griekenland en andere Europese landen.

Hier zie ik plezierjagers die elk dier dat in hun vizier komt, ook daadwerkelijk zullen schieten. Het liefst zien ze volgens mij predatorloze omgevingen waar ze lekker hun gang kunnen gaan. Als het daadwerkelijk om beheer zou gaan, dan zou een jager op een gegeven moment zeggen 'We hebben de vosstand inmiddels tot een acceptabel niveau teruggebracht, en vanaf nu laten we deze dieren met rust'. Als ik het forum lees krijg ik hier een totaal ander idee bij. Er worden redenen aangegrepen om te jagen, en deze redenen komen niet veel verder dan suggereren dat alle dieren zo ongeveer schadelijk zijn. (behalve weidevogels, waarop ze overigens ook graag willen jagen: houtsnip bijv) Dit is wat mij betreft glashelder, het heeft totaal niets met beheer te maken. Het gaat gewoon om ordinaire plezierjacht dat een nieuw naampje heeft gekregen ter verdoezeling.

Veel correcties zie ik anders weinig terug. Een of andere mafkees vindt het normaal om willens en wetens een ander zijn katten te doden. Als die ander kwaad is dat een van zijn katten al is afgeschoten, zijn ze vervolgens ook nog verbaasd. Alsof het heel normaal is dat je katten worden afgeknald. Hoewel ze dondersgoed weten dat het hier om huiskatten gaat, vindt men het doodgewoon om deze beesten toch dood te schieten als ze meer dan 200 meter van het huis zijn verwijderd. Bijkomende handigheid is natuurlijk dat het vlees van de zojuist doodgeschoten kat kan worden gebruikt om vossen mee te lokken! Wat mij betreft is dit moreel verwerpelijk, en bij mij komt het ook over alsof ze excusen zoeken om nog meer dieren af te knallen.

Slechts een paar leden keuren dit af. De meesten komen met adviezen over hoe de katten het beste kunnen worden opgeruimd. Daarna zegt iemand het onderstaande, en wordt het topic even later op slot gegooid. Oftewel, afknallen die katten, ook al zijn het 100% zeker huisdieren, maar praat er niet over op het forum, want misschien komen we in een slecht daglicht te staan!
Heren,
Hoe vervelend katten in je veld ook kunnen zijn.
Kijk a.u.b. een beetje uit wat je allemaal op het forum schrijft.
We weten allemaal dat dit een openbaar forum is en voor je het weet wordt ook dit weer tegen ons gebruikt.

Ik ga er vanuit dat niemand hier verwilderde katten een goede zaak vind. Aan verwilderde katten moet ook zeker iets worden gedaan. Het bewust afschieten van huisdieren omdat deze toevallig in het veld lopen, en daarmee ongewenste concurrentie van de jager zijn, vind ik echter een totaal ander verhaal.

groeten
Groeten terug  :P
« Laatst bewerkt op: december 31, 2010, 12:06:50 pm door Johan1981 »
Groeten, Johan Helmus

Marina

• Member
« Reactie #46 Gepost op: december 31, 2010, 11:22:57 am »

Dat vind ik een beetje rare conclusie hoor, ik ben weliswaar vr het vangen danwel afschieten van verwilderde katten, maar daarmee hoef ik toch geen voorstander te zijn van het schieten van konijnen, hazen, fazanten e.d.?
Maar ik kom van het platteland en uit een jagersfamilie, en kijk wellicht iets anders aan tegen de jacht, jagers, wildschade e.d.
Ik ben in ieder geval niet vr de hobbyjacht, wat mij betreft zou jacht alleen uitgevoerd mogen worden door professionals, en alleen in geval van aantoonbare schade, onder stricte regels.

groeten

Het was ook meer een vraag, niet zozeer een conclusie.
En ik ben het volkomen met je eens als je zegt dat de loljager aan banden moet worden gelegd.

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #47 Gepost op: december 31, 2010, 19:49:09 pm »

Johan, die cijfers en statistieken mbt afschot, schade e.d. staan uitgebreid vermeld in de Faunabeheerplannen van de provincies;
http://www.faunabeheereenheid.nl/ Dat zijn de echte beheerders met de visie en de verantwoordelijkheid, of die visie altijd correct is is een tweede.

De jagers zijn helaas de vaak amateuristische "uitvoerders" van deze plannen, gewoon mannen met een 9-5 baan die op zaterdagmiddag ineens "Wildbeheerder" worden, en dan met een geweer de polder in trekken, en bij gebrek aan controle en/of verantwoordelijkheidsgevoel blijkbaar regelmatig de regels overtreden.

De opzet van een forum met de naam DeJachthut en als belangrijkste forumregel "anti-jacht postings worden geweerd" lijkt me duidelijk; een ordinair digitaal jagerscaf met bijbehorend niveau van gespreksonderwerpen.

En over het al dan niet terecht afschieten van katten zijn in 2008 al kamervragen gesteld door de PVDD;
http://ikregeer.nl/document/ah-tk-20082009-24

Maar in het veld onderscheid maken tussen een huiskat (zonder halsband) en een verwilderde kat lijkt mij niet mogelijk, en zelfs voor onze admins blijkbaar een lastige opgave;
http://waarneming.nl/waarneming/view/50516994

groeten, en nu is't tijd voor de oliebollen
« Laatst bewerkt op: december 31, 2010, 20:10:25 pm door fpvdputte »
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #48 Gepost op: december 31, 2010, 19:57:07 pm »

groeten

Het was ook meer een vraag, niet zozeer een conclusie.
En ik ben het volkomen met je eens als je zegt dat de loljager aan banden moet worden gelegd.

OK, no problemo, prettige jaarwisseling en alvast de beste wensen!

groeten

Groetjes,

Frank van de Putte

Marina

• Member
« Reactie #49 Gepost op: december 31, 2010, 21:37:56 pm »

Gelukkig nieuwjaar, Frank!
Dat het maar een gezond, dier- en natuurvriendelijk 2011 mag worden!
 :duim: :D

joostheeremans

• Member
« Reactie #50 Gepost op: april 16, 2011, 12:54:02 pm »

Wellicht onnodig om een extra topic aan te maken, vandaar dat ik het hier post. Volgens mij betekent het feit dat het hier een natuurgebied betreft niet meteen dat jagen ook verboden is. Maar aan de reactie van de jager te zien lijkt me dit niet helemaal in de haak.

http://www.dumpert.nl/mediabase/1445171/437b8b3a/de_zeeuwse_ganzenman.html
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

• Member
« Reactie #51 Gepost op: april 17, 2011, 20:09:37 pm »

Kan goed dat het mag. In Meijnerswijk, ook natuurgebied maar particulier, mag ook gewoon gejaagd worden.
Verder verpachten veel grote tereinbeheerders ook hun jachtrechten, vaak in het kader van schade bestrijding.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Fred Visscher

• Admins
« Reactie #52 Gepost op: april 18, 2011, 22:29:35 pm »

Gr Fred

Jeroen Nagtegaal

• Member
« Reactie #53 Gepost op: april 18, 2011, 23:34:52 pm »

Goed voor de AID...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

• Member
    • Mijn waarnemingen
« Reactie #54 Gepost op: april 19, 2011, 10:52:03 am »

Van het Amersfoortse Vogelnet:
Citaat
18/4 helaas, de nesten van de oeverzwaluwen bij de Stuw/Hagenauselaan in Leusden zijn al verwoest.
Om 9.00 uur was er nog grote drukte van meer dan 30 oeverzwaluwen en telden we zeker 17 nestholten.
Om 13.30 uur was de berg half afgegraven. Omdat de gemeente Leusden niet erg actief bleek in de bescherming, heb ik de AID ingeschakeld.

Alice van Hunnik
Jan van Harten

joostheeremans

• Member
« Reactie #55 Gepost op: april 26, 2011, 17:11:20 pm »

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9629804/__Gewond_door_vallende_kogel__.html

De man was op kraaien aan het schieten, met iemand anders' geweer, maar blijkbaar wordt daar geen aandacht aan besteed  ??? ??? ???
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-
Pagina's: 1 [2]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.046 seconden met 22 queries.