Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Is dit toegestaan?  (gelezen 4649 keer)

joostheeremans

• Member
Is dit toegestaan?
« Gepost op: december 19, 2010, 13:27:53 pm »

Het gaat me niet om de discussie over jacht (ik kijk wel uit!), maar is het eigenlijk toegestaan om met dit soort omstandigheden nog te jagen? Hebben jagers voor dit soort gevallen niet een ethische grens vanaf waar ze niet meer schieten? Of is dit inderdaad stroperij zoals wordt gesuggereerd?

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/12/sneeuw_wat_ga_jij_doen.html#comments
Het commentaar bij de foto luidt: "De hazen hadden geen schijn van kans, ze konden niet 'rennen'. Want hier in het westen van Holland ligt al gauw zo'n twintig dertig centimeter."
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

Marina

• Member
Re: Is dit toegestaan?
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2010, 13:34:19 pm »

Jagers? Ethiek?  :o
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

• Member
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2010, 13:54:09 pm »

Ik heb wat gelezen inmiddels en heb begrepen dat dit een grijs gebied is. Je mag niet met sneeuwbedekking jagen door gebruik te maken van sporen, maar een drijfjacht mag wel. Soorten als wilde eend en houtduif mogen wel worden geschoten en bij drijfjacht mogen fazant, konijn en haas nog worden geschoten zo lang je geen gebruik maakt van sporen. Maar toon dat maar eens aan...

Overigens als deze foto inderdaad op zondag is genomen lijkt me hier wel degelijk sprake van stroperij...
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

KorHaan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2010, 15:57:34 pm »

Lijkt me een gevalletje van ethiek, niet van regels.

Maar over ethiek bij jagers heb ik twee stuitende voorbeelden.
Uit onverdachte hoek, want rechtstreeks afkomstig uit een Duits tijdschrift van jagers, jaren geleden, een glossy magazine waarvan ik de titel niet heb onthouden (of verdrongen), die mij de term "weidelijke jacht" met andere ogen heeft doen zien.

Voorbeeld 1:

Een drijfjacht op een vos, vastgelegd in een fotoserie, met commentaar.
De vos was een tijdlang opgejaagd, en had zich in doodsangst bij een boerderij weten te verschansen in een zeer nauwe spleet tussen woonhuis en schuur. De weidelijkheid zou dan voorschrijven dat de vos gewonnen had, en de heren jagers zouden dit staaltje van vernuft natuurlijk waarderen en onverrichterzake huiswaarts keren, zonder iets geschoten te hebben. Zou je verwachten.
Kennelijk was de schietlust nog niet bevredigd, want n van de heren wist ergens een lange stok vandaan te toveren, van een meter of drie (foto), en begon daarmee in de spleet te poeren waarin de vos zich schuilhield (foto's + commentaar). De rest wachtte af en zie, daar kwam de vos al uit de spleet gevlogen, in doodsangst het erf op (foto's), waarna er direct een spervuur volgde waarin de vos het loodje legde (foto's). Algehele tevredenheid bij de weidelijke nmannen in het groen (foto's).

Voorbeeld 2:

Uit een ander nummer van hetzelfde glossy magazine:
een met illustraties opgesierd artikel over een met de hand gemaakt vossenhol.
Een kist van ca. 50x100 cm, 50 cm hoog, met deksel, en aan n van de lange zijden voorzien van twee plastic pijpen van een meter of drie, vier, met een doornee van een cm of dertig.

Dit geheel diende ingegraven te worden in een heuveltje, met de uitmonding van de twee pijpen aan de buitenkant, iets lager op de helling. Daarna was het wachten op een vos die deze woning kwam kraken.
Bij tekenen van bewoning kwam de jachtman met zijn hondje. Het felle hondje werd n van de pijpen ingejaagd door de dappere jachtman, die daarna met het geweer in de aanslag afwachtte op wat er komen ging. ( Ik geef de strekking van het artikel nu weer vanuit de praktische toepasbaarheid die in het artikel zelf wordt gesuggereerd.) Komt de vos naar buiten door de andere pijp, dan is het voor de jachtman eenvoudig om het kansloze dier af te schieten.
Lukt het het hondje NIET om de vos eruit te jagen, omdat de vos zich succesvol verweert en blijft zitten waar hij zit, dan hoeft de weidelijke jachtman niet te wanhopen dat hij onverrichterzake huiswaarts zal moeten keren, want hij heeft ook een schep bij zich waarmee hij de ingegraven kist ( de ketel van de vos) kan uitgraven. Het handige deksel hoeft dan alleen nog maar geopend te worden om vos en hond eruit te jagen en de juiste af te schieten. Succes gegarandeerd.

Ik verzin het niet; dit staat werkelijk in een jagersblad, met uitgebreide beschrijving en illustraties.

Over de zogenaamde weidelijkheid van de jacht, en de ethiek, hoeft geen jagersman meer bij mij aan te komen. Lafaards zijn het. Gemakzuchtig bovendien.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

joostheeremans

• Member
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2010, 16:22:43 pm »

Ronald, ook ik heb zo mijn gedachten over de jacht en de ethiek die ze er op na houden, maar op dit forum is al menig topic gesloten zodra er uitspraken over worden gedaan (Wat ik jammer vind, want zo blijf het altijd in de taboesfeer). Het ging mij meer om het feit of dit wel mocht, want anders leek me dit een mooie zaak voor de AID (deze mannen zijn immers herkenbaar).  En wat ik vind van een stel corpulente mannen dat vrolijk wordt van beesten dood schieten laat zich raden, maar zal ik vanwege de huisregels van dit forum maar voor me houden.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2010, 16:26:15 pm door joostheeremans »
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

Marina

• Member
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2010, 16:31:58 pm »

Nou ken ik hele magere jagers en zelf ben ik niet de slankste, maar ok.

Binnenkort zal de F&Fwet aangepast worden en wsl samengevoegd met andere wetten.
De transparantie zal hierdoor niet toenemen, er is nu al veel onduidelijkheid over wat wel en niet is toegestaan.
Verscheidene officile verenigingen roepen elk iets anders en ook per provincie willen de richtlijnen nog wel eens anders worden genterpreteerd.
Niemand weet eigenlijk meer wat wel of niet is toegestaan, de jagerslobby niet en de anti-jachtlobby ook niet.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

KorHaan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 19, 2010, 16:46:46 pm »

Ronald, ook ik heb zo mijn gedachten over de jacht en de ethiek die ze er op na houden, maar op dit forum is al menig topic gesloten zodra er uitspraken over worden gedaan (Wat ik jammer vind, want zo blijf het altijd in de taboesfeer). Het ging mij meer om het feit of dit wel mocht, want anders leek me dit een mooie zaak voor de AID (deze mannen zijn immers herkenbaar).  En wat ik vind van een stel corpulente mannen dat vrolijk wordt van beesten dood schieten laat zich raden, maar zal ik vanwege de huisregels van dit forum maar voor me houden.

Mee eens, Joost.

Overigens vind ik dit niet kunnen, hazen schieten als er een dik pak sneeuw ligt.
Maar ook als er geen sneeuw ligt, maken hazen geen schijn van kans, zoals ik zelf een keer heb mogen constateren bij mij in de buurt.
Zes man die in een linie een weiland aflopen, dat doodloopt op een heel brede sloot.
En dan maar knallen.

Als mijn vrouw en ik eens met kerst buiten de deur eten, is de keus ook gauw gemaakt. Hazenpeper, reerug, hertenbiefstuk en wild zwijngebraad laten we buiten beschouwing.

Vriendelijke groet,

Ronald

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #7 Gepost op: december 20, 2010, 20:02:09 pm »

Het gaat me niet om de discussie over jacht (ik kijk wel uit!), maar is het eigenlijk toegestaan om met dit soort omstandigheden nog te jagen? Hebben jagers voor dit soort gevallen niet een ethische grens vanaf waar ze niet meer schieten? Of is dit inderdaad stroperij zoals wordt gesuggereerd?

De Provincie (Gedeputeerde Staten) bepaalt volgens mij of er gejaagd mag worden bij deze weersomstandigheden.
Vandaag is de jacht hier in Zeeland gesloten; http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7835210/Jachtverbod-in-Zeeland.ece
Beetje laat wellicht, er lag vrijdag al 10 centimer sneeuw, maar die ambtelijke molens...

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Johan Helmus

• Member
« Reactie #8 Gepost op: december 25, 2010, 11:23:56 am »

Voorbeeld 1:
...

Voorbeeld 2:
...

Laf en zinloos Nuttig werk van deze plezierjagers natuur beheer eenheden! Applaus!!

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/12/sneeuw_wat_ga_jij_doen.html#comments
Het commentaar bij de foto luidt: "De hazen hadden geen schijn van kans, ze konden niet 'rennen'. Want hier in het westen van Holland ligt al gauw zo'n twintig dertig centimeter."
Even een zakcentje bijverdienen schadebestrijden nu de kerst eraan komt h...
« Laatst bewerkt op: december 25, 2010, 11:28:31 am door Johan1981 »
Groeten, Johan Helmus

Marina

• Member
« Reactie #9 Gepost op: december 25, 2010, 11:55:43 am »

Maar om op de vraag van dit topic terug te komen:
Veel gebieden zijn inmiddels (per provincie) als verboden gebied verklaard.
De vrij bejaagbare soorten als kraai, vos, konijn vallen daar niet onder.
Dus zie je iemand op een niet toegestane soort jagen kun je 'm hiermee om de oren slaan

edit: info van de NOJG per gisteravond, de sluiting is voor onbepaalde tijd
http://www.nojg.nl/Indexpagina/overzicht%20sluiting%20jacht,%20beheer%20en%20schadebestrijding%20in%20Nederland%20dec%202010.pdf

« Laatst bewerkt op: december 25, 2010, 12:09:59 pm door Marina »

karel b

• Member
« Reactie #10 Gepost op: december 25, 2010, 21:32:24 pm »

ik ga me verkleden als haas ,en dan neem ik ook een dubbelloops jachtgeweer .
en dan doe ik als toen koot en de bie in hun programma .
konijnen en hazen schieten terug .
geweldig wat zal ik knallen zeg  ;D
leve de jacht op de hufters die arme dieren afknallen .
driewerf hoera hoera hoera.

Marina

• Member
« Reactie #11 Gepost op: december 25, 2010, 22:11:45 pm »

ehhmmm... hufterjacht is geloof ik alleen in Apeldoorn toegestaan  :D

http://www.blognieuws.nl/Blog/op-hufterjacht/
« Laatst bewerkt op: december 25, 2010, 22:18:24 pm door Marina »

KorHaan

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 27, 2010, 18:21:45 pm »

edit: info van de NOJG per gisteravond, de sluiting is voor onbepaalde tijd
http://www.nojg.nl/Indexpagina/overzicht%20sluiting%20jacht,%20beheer%20en%20schadebestrijding%20in%20Nederland%20dec%202010.pdf

Ik zie dat Noord-Brabant zich weer nergens iets van aantrekt.
Maaskantje op zijn best, weer. Met de quad er op uit, jongens!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

vuurvlinder

• Member
    • Forum: Epilepsie bij honden
« Reactie #13 Gepost op: december 27, 2010, 19:25:16 pm »

Vraagje, zijn jullie allemaal vega?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Leon Olsthoorn

• Member
    • http://waarneming.nl/user/view/12092
« Reactie #14 Gepost op: december 27, 2010, 20:03:56 pm »

Ik ken de reden van je vraag niet, maar het blijft altijd een lastige. Ik eet zelf vegetarisch, in het verleden veganistisch, maar het is natuurlijk niet zo dat als iemand elke avond bij de MacDonalds eet ineens al zijn argumenten tegen de jacht niet meer kloppen. Hooguit kun je je afvragen hoe iemand dit voor zichzelf allemaal kan rijmen.
Jag gillar blommor, jag gillar trd, jag gillar naturen som den r!

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #15 Gepost op: december 27, 2010, 20:05:55 pm »

Ik niet bepaald hoor, maar ik eet alleen kip en varken. En ik kom uit een jagersfamilie.
Hoop dat ik niet van het forum gegooid wordt  ;D .
Groetjes,

Frank van de Putte

joostheeremans

• Member
« Reactie #16 Gepost op: december 27, 2010, 20:11:38 pm »

Ja! Ik wel, al doet het totaal niet terzake...
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

vuurvlinder

• Member
    • Forum: Epilepsie bij honden
« Reactie #17 Gepost op: december 27, 2010, 20:15:52 pm »

Ik ken de reden van je vraag niet, maar het blijft altijd een lastige. Ik eet zelf vegetarisch, in het verleden veganistisch, maar het is natuurlijk niet zo dat als iemand elke avond bij de MacDonalds eet ineens al zijn argumenten tegen de jacht niet meer kloppen. Hooguit kun je je afvragen hoe iemand dit voor zichzelf allemaal kan rijmen.

Dat vroeg ik mij dus af. Ik lees nogal vaak dat men problemen heeft met het eten van wild, maar wat ik dan niet snap is dat er zoveel vlees wordt verkocht wat afkomstig is uit de bio industrie. Wij hebben gisteren haas gegeten en ik schaam mij daar niet voor. Die enorme bergen vlees die vlak voor kerst bij de Albert Heijn lagen staan mij tegen. Ik eet geen dier wat voor het eerst het daglicht zag op transport naar het slachthuis.  ;)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marina

• Member
« Reactie #18 Gepost op: december 27, 2010, 20:46:04 pm »

Ik niet bepaald hoor, maar ik eet alleen kip en varken. En ik kom uit een jagersfamilie.
Hoop dat ik niet van het forum gegooid wordt  ;D .

haha nee hoor! we blijven van je houden  ;D
Veel mensen zijn allergisch voor varken, krijgen er enge puisten van enzo.
Ik vraag me af of dat komt door alle troep die zo'n varken tijdens zn leven binnenkrijgt of dat varkensvlees idd iets "onreins" heeft waardoor je het beter niet kunt eten.
(hoewel je met kip ook op moet passen natuurlijk).

Marina

• Member
« Reactie #19 Gepost op: december 27, 2010, 20:47:22 pm »

Dat vroeg ik mij dus af. Ik lees nogal vaak dat men problemen heeft met het eten van wild, maar wat ik dan niet snap is dat er zoveel vlees wordt verkocht wat afkomstig is uit de bio industrie. Wij hebben gisteren haas gegeten en ik schaam mij daar niet voor. Die enorme bergen vlees die vlak voor kerst bij de Albert Heijn lagen staan mij tegen. Ik eet geen dier wat voor het eerst het daglicht zag op transport naar het slachthuis.  ;)

De meeste mensen denken er niet bij na. Dat blokkeren ze bewust: "ik probeer er niet al te veel bij na te denken" zeggen ze dan.

Marina

• Member
« Reactie #20 Gepost op: december 27, 2010, 20:49:20 pm »

Vraagje aan jou, Leon: waarom ben je overgestapt van vegan naar vega? (pure nieuwsgierigheid)

Leon Olsthoorn

• Member
    • http://waarneming.nl/user/view/12092
« Reactie #21 Gepost op: december 27, 2010, 21:04:24 pm »

Vraagje aan jou, Leon: waarom ben je overgestapt van vegan naar vega? (pure nieuwsgierigheid)

Dat was voor mij vooral iets sociaals. Ik kwam er steeds meer achter dat eten ook vooral een sociale aangelegenheid is. En ik moest bijna alles afslaan, als iemand een pak koekjes bij zich  had zat er meestal ei of melk in, op verjaardagen moest ik elk stukje  cake of taart afslaan. En uiteindelijk was ik dus elke avond voor  mezelf aan het koken en besloot uiteindelijk voor mezelf dat er meer  in het leven is dan alleen de strijd voor dierenrechten. En inmiddels voel ik me prima bij het leven als vegetarir, ik denk zelfs dat het moeilijk zou zijn om weer veganist te worden, vooral kaas zou ik nu  missen. En uiteindelijk eet ik nog steeds een behoorlijk deel van de  week veganistisch, je kookt toch ook niet elke dag met honing, melk  of eieren..... 
« Laatst bewerkt op: december 27, 2010, 21:07:43 pm door Leon Olsthoorn »
Jag gillar blommor, jag gillar trd, jag gillar naturen som den r!

Marina

• Member
« Reactie #22 Gepost op: december 27, 2010, 21:10:32 pm »

Leuk om te weten, Leon, bedankt voor je reactie  :)

ronald

• Member
« Reactie #23 Gepost op: december 28, 2010, 12:46:21 pm »

het grote probleem met jagen is dat het door mensen gedaan wordt. en als je genoeg mensen bij elkaar zet dan heb je er altijd een heleboel vervelende tussen zitten. een echte jager en een malloot met een geweer is iets totaal anders. het probleem is dat ze er wel hetzelfde uitzien en zich beide jager noemen. ik kan de verhouding moeilijk inschatten. een goede jager is vrij onopvallend, maar die malloten vallen juist heel erg op. ik ben bv al eens bedreigd, beschoten, heb de kapotte ramen in de volkstuinen gezien en de man die me daar geschokt vertelde hoe de hagel zijn ramen eruit knalde. dat soort dingen raak je niet snel kwijt en tegenover heel veel van die nare ervaringen heb ik alleen maar een mooi gesprek met een jager die me de andere kant ervan uitlegde, dat hij vaker niet schoot dan wel bv.
vooropgesteld dat ik geen liefhebber ben van jagen (ik ga ook altijd in dekking of op de vlucht als ze in mijn buurt zijn) denk ik dat door strengere controle/keuringen (ook psychisch, want sommige mensen moeten echt geen geweer dragen en doen dat nu wel) een heleboel malloten eruitgevist kan worden zodat je een kleinere groep overhoudt, maar dan wel van goede jagers.

ik vraag me trouwens wel eens af wat de eisen zijn om jager te worden, worden mensen gekeurd bv? ik weet dus uit ervaring dat er echte idioten met geweren rondlopen (die de hele jagersbeweging een slechte naam geven), hoe kan dat?

we jammer trouwens dat discussies over onderwerpen als dit zo moeizaam zijn, als ik jager was dan zou ik me misschien ook wel twee keer bedenken om hier mee te praten. en dat is wel jammer want dan krijg je ook moeilijk de juiste antwoorden. het is nou eenmaal iets wat er bij hoort en wat volgens mij vooral beter begeleid zou moeten worden.
groeten, Ronald van Seijen

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #24 Gepost op: december 28, 2010, 15:46:06 pm »

het grote probleem met jagen is dat het door mensen gedaan wordt. en als je genoeg mensen bij elkaar zet dan heb je er altijd een heleboel vervelende tussen zitten. een echte jager en een malloot met een geweer is iets totaal anders. het probleem is dat ze er wel hetzelfde uitzien en zich beide jager noemen. ik kan de verhouding moeilijk inschatten. een goede jager is vrij onopvallend, maar die malloten vallen juist heel erg op. ik ben bv al eens bedreigd, beschoten, heb de kapotte ramen in de volkstuinen gezien en de man die me daar geschokt vertelde hoe de hagel zijn ramen eruit knalde. dat soort dingen raak je niet snel kwijt en tegenover heel veel van die nare ervaringen heb ik alleen maar een mooi gesprek met een jager die me de andere kant ervan uitlegde, dat hij vaker niet schoot dan wel bv.
vooropgesteld dat ik geen liefhebber ben van jagen (ik ga ook altijd in dekking of op de vlucht als ze in mijn buurt zijn) denk ik dat door strengere controle/keuringen (ook psychisch, want sommige mensen moeten echt geen geweer dragen en doen dat nu wel) een heleboel malloten eruitgevist kan worden zodat je een kleinere groep overhoudt, maar dan wel van goede jagers.

ik vraag me trouwens wel eens af wat de eisen zijn om jager te worden, worden mensen gekeurd bv? ik weet dus uit ervaring dat er echte idioten met geweren rondlopen (die de hele jagersbeweging een slechte naam geven), hoe kan dat?

we jammer trouwens dat discussies over onderwerpen als dit zo moeizaam zijn, als ik jager was dan zou ik me misschien ook wel twee keer bedenken om hier mee te praten. en dat is wel jammer want dan krijg je ook moeilijk de juiste antwoorden. het is nou eenmaal iets wat er bij hoort en wat volgens mij vooral beter begeleid zou moeten worden.

Bedreigd en beschoten, dat is wel extreem! voor zulke dingen moet je aangifte doen bij de politie met eventuele kentekens of foto's.
Jager worden is inderdaad (te) gemakkelijk, slechts een examen volgen en een jachtacte aanvragen bij de politie.
En je moet een jachtperceel hebben, boven de 18 zijn en nog wat formaliteiten.
Een wapenvergunning aanvragen (dat zijn wel 2 verschillende dingen) gaat ook via de politie, daarvoor moet je formeel gezien "geestelijk stabiel" zijn, maar ik kan nergens vinden hoe ze dat toetsen...
Qua fysiek zijn er volgens mij helemaal geen eisen voor het hebben van een wapen. Da's ook niet echt logisch, dan zou een halfblinde bejaarde wel een wapen mogen hebben maar geen ***SPAM***. Ik zal eens aan m'n vader vragen hoe dat zit, die heeft een wapenvergunning, al schiet hij tegenwoordig alleen op nog maar op kaartjes... (en hij is overigens bejaard en slechtziend  ;D )
Een "goede" jager moet naast gezond verstand toch minimaal 2 goede ogen hebben om te zien wat hij schiet en het wild ook kunnen raken. Beter 1 dode haas dan 3 half aangeschoten dieren die eerst weken creperen alvorens ze doodgaan.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

ronald

• Member
« Reactie #25 Gepost op: december 28, 2010, 19:09:50 pm »

de mannen waar ik het mee aan de stok had die zouden idd nooit meer een geweer moeten dragen. dit waren van die typische prutsjagers die ook verantwoordelijk waren voor meerdere kapotte ramen bij de volkstuinen aldaar, en daar is wel aangifte van gedaan. nadien werd het op die plek een stuk rustiger, mogelijk heeft het geholpen?

de keer dat de hagel me om de oren vloog (een nogal beangstigend geluid als dat spul door de bladeren zoeft en ratelt) was ik zo verstandig om ervandoor te gaan en weet dus niet wie er op me schoot en of het al dan niet opzettelijk was.

mijn vader heeft ook een schietvergunning, en al wordt je wel gescreend voor je dat krijgt, maar dat zegt lang niet alles. er waren meerdere personen bij die club waarvan ik toch wel erg twijfelde aan hun geestelijke stabiliteit. maar in de praktijk gaat dit niet heel vaak mis, hun schieten is van een heel andere aard dan dat van jagers. die lopen buiten rond met dat gevaarlijke spul en dan is de kans veel groter dat er dingen misgaan dan wanneer je op kaartjes schiet.

in ieder geval ga ik in dekking als er jagers in de buurt zijn, want je ziet er niet vanaf of het goede jagers of malloten met geweren zijn.
en goede jagers schieten niet zomaar mis. als je kundig bent met een geweer en weet hoe je de kans in moet schatten dan hoeft dat niet te gebeuren. bij twijfel wordt door een goede jager niet geschoten.

dat doet me ook weer denken aan een heuse optocht van malloten met geweren, meerdere auto's vol ermee nog wel. ik zag ze verzamelen en dacht meteen wegwezen hier, op naar de uiterste andere kant van het bos. maar daar aangekomen kwamen ze langsrijden. en hoe het mogelijk is, ik snap het nog niet, maar heel kort daarna leek het een paar 100 meter verderop wel oorlog. ze moeten wel haast als rambo's uit de wagens zijn gesprongen, druk knallend op wat maar los en vast zat. het is absoluut onmogelijk dat je in dat korte tijdsbestek zeker kunt weten dat de omgeving (een drukbezocht bos) veilig is om te schieten en met welke dieren je hebt te maken. dat is dus niet zomaar een uitwasje van een of twee aso's maar een serieus probleem.

dit soort uitwassen samen met wat eerder in dit topic werd aangehaald mag toch wel duidelijk maken dat de jacht nog wel eens flink onder de loep genomen mag worden.

Marina

• Member
« Reactie #26 Gepost op: december 28, 2010, 19:27:53 pm »

Laten we eerst even duidelijk maken dat er niets mis is met het schieten van kaartjes! Dat doe ik zelf ook en daar gaat niemand dood aan en is   zelfs gezellig.
Er zijn wel degelijk eisen verbonden aan een vuurwapen: lid van   vereniging, schietbeurten, aardig het kaartje kunnen raken, geen strafblad, etc.
Een halfblinde bejaarde zal dus niet lang zn vergunning behouden.

Neemt niet weg dat er abominabele schutters bijzitten, soms zelfs onder  invloed van behoorlijk wat drank. Sukkels die tijdens het jagen alleen   een huis kunnen raken (verwijzend naar een ander topic hier). Of veel erger: een beest net NIET missen (zie vorige reacties).

Wat ik ng veel erger vindt is dat iemand die in zn jeugd vliegen   vleugeltjes uittrekt of katten in de brand steekt door de psychologie   als gevaarlijk en psychotisch wordt aangemerkt, en iemand die voor zn   lol een dier doodschiet zou opeens "nuttig" aan "wildbeheer" doen? Kom   nou! Dierenmishandeling is een eerste teken dat iemand gek is onder behandeling moet komen.

Uiteraard, er is jacht en jacht. Iemand noemde hier al het met de hand jagen voor voedsel.
  Kijk, een moederuil die muizen uit de korenschuur vangt om haar hongerig   kroost te voederen daar zullen weinig moeite mee hebben.
  Dan hebben we Canned Hunting:  http://www.cannedlion.org/  een andere uiterste.

Alles daar tussenin trekt iedereen zn eigen grens.

Frank van de Putte

• Admins
  • Admingroep spinnen
    • Mijn foto's
« Reactie #27 Gepost op: december 28, 2010, 20:59:23 pm »

Tsja dat bounty hunting is wel het dieptepunt, niet alleen in Afrika, maar Amerikanen schieten ook erg graag op alles wat beweegt. Dan valt het in Nederland eigenlijk nog wel mee, onder druk van de publieke opinie houden de meeste jagers zich hier toch wel redelijk aan de regels om het beeld van De Jager niet nog negatiever te maken.

Zo'n schietfestijn als Ronald beschrijft heb ik hier gelukkig dan ook nog nooit meegemaakt, lijkt me een geval van ordinaire en zeer brutale stroperij. Zelf loop ik hier niet weg voor de jagers, maar ik heb er dan ook geen negatieve ervaringen mee.
Maar ik hou ze wel in de gaten, en mocht ik iets zien wat niet is toegestaan zal ik dat zeker doorgeven aan de politie.
Vraag is dan of die daar iets mee doen...

En de regels voor wapenbezit zouden wat mij betreft wel strenger mogen, al vraag ik me af of zelfs een uitgebreid psychologisch onderzoek nou echt de "gestoorde" persoonlijkheden kan uitsluiten.
Groetjes,

Frank van de Putte

KorHaan

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: december 28, 2010, 22:14:49 pm »

Een samenscholingsverbod voor jagers lijkt me wel voldoende.
Dan kan iedereen er lekker in zijn uppie op uit met een geweer.
De malloten raken dan wel gauw uitgekeken op jagen.
En echte jagers gaan toch al alleen, dus daar zit het probleem niet.

Bounty hunting, of liever trophee hunting, is wel het ergste voorbeeld dat ik heb gezien van zinloos gedrag. De rijksten betalen gewoon om een olifant of leeuw neer te leggen. Het wrange is dan dat het geld wordt gebruikt om wildparken in stand te houden, wildopzichters te betalen, stropers te bestrijden, etc. 
Vaak wordt overpopulatie van een gebied als schaamlap gebruikt om dieren te tropheehunten. Het is gewoon het geld dat bepaalt wie welk dier mag schieten.
Iedereen die er aan mee doet is schuldig; de trofeejager annex geldschieter is de grootste boef. Geef dan je geld meteen aan een wildpark, en neem een camera mee, zou je zeggen, maar er zijn nog heel veel idioten met teveel geld die willen weten hoe het voelt om een olifant neer te leggen.
De trofee is niet waar het om draait, het is de sensatie van het doden zelf die dit soort neanderthalers naar de savannes van Afrika lokt.

Vriendelijke maar licht ontstemde groet,

Ronald Sinoo

ronald

• Member
« Reactie #29 Gepost op: december 28, 2010, 23:38:01 pm »

En de regels voor wapenbezit zouden wat mij betreft wel strenger mogen, al vraag ik me af of zelfs een uitgebreid psychologisch onderzoek nou echt de "gestoorde" persoonlijkheden kan uitsluiten.
wapenbezit op zich is het probleem niet zo denk ik. dat is opzich wel redelijk gecontroleerd en wat de kaartschieters betreft, een wapen thuis is het probleem niet. als iemand zou doordraaien en gaan schieten is dat erg, maar als diegene geen wapen zou hebben dan vind hij of zij wel een schroevendraaier, keukenmes of auto oid om gekke dingen mee te doen.

het is overigens ook niet mijn bedoeling om het allemaal als slecht te bestempelen. een deel van de jagers zal ook de publieke opinie niet nodig hebben om zich te gedragen. maar een ander deel neemt het minder nauw.

als je die verhalen uit het buitenland hoort dan gaat het er hier in NL nog heilig aan toe. maar het is nog niet zo lang geleden dat bv kuifje er in afrika op losschoot en dat ook in andere strips onzinnige jacht als normaal liet overkomen. we zijn gelukkig al iets verder in de ontwikkeling, leren wel, maar niet altijd even snel.
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.054 seconden met 21 queries.