Grote of Kleine Barmsijs?

Gestart door zsonor, december 19, 2010, 12:13:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

zsonor

Vanmorgen deze Barmsijs gezien vlak bij huis. Kan iemand uitsluitsel geven of het een Kleine of Grote is?


http://waarneming.nl/waarneming/view/51352378
b.v.d.

Philip

PS! Ik heb nog meer foto's maar de kwailiteit daarvan is nog veel slechter  ;)

Roel Schwartz

M.v.g.,

Roel Schwartz.

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

zsonor

Zelf denk ik ok aan Grote vooral omdat de vogel in het veld een lichte indruk maakte. Lichter dan de foto's laten zien. Belangrijker nog is de vleugelstreep die eerder wit is dan gelig. Dit valt vooral op op andere onscherpe foto's. Ook is op de vierde foto duidelijk het brede zwarte centrum van de onderstaartdekveren te zien. Alleen weet ik niet of dat de Grote van de Kleine onderscheidt.

gr.

Philip

Roel Schwartz

Erg lichte vlekken op zijborst en hij/zij lijkt mij een erg lichte kop te hebben. Streping oogt dik en diffuus. Het roodbruinige aspect op de kop mis ik ook. Blijft natuurlijk erg lastig met wat donkere foto's.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

Roel Schwartz

Philip als je wil kan ik je nog een goed determinatieartikel over identificatie van Barmsijzen toesturen.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

frankneijts

Citaat van: r.schwartz2 op december 19, 2010, 22:06:30 PM
Erg lichte vlekken op zijborst en hij/zij lijkt mij een erg lichte kop te hebben. Streping oogt dik en diffuus. Het roodbruinige aspect op de kop mis ik ook. Blijft natuurlijk erg lastig met wat donkere foto's.

Dikke en diffuse streping lijkt me geen diagnostisch verschil tussen Grote en Kleine BS en de kleur van de vleugelstreep is afhankelijk van leeftijd/ slijtage waardoor Grote isbaelkleurige en Kleine witte vleugelstreep kan hebben. Op de 3e foto heeft de vogel toch een duidelijk rossig/beige waas op hals en keel?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roel Schwartz

#7
Citaat van: r.schwartz2 op december 19, 2010, 22:53:04 PM
Op de 3e foto heeft de vogel toch een duidelijk rossig/beige waas op hals en keel?
Dat ken ik eerlijk gezegd niet als diagnostisch verschil tussen Kleine of Grote Frank, maar ik wil daar absoluut niet mee zeggen dat ik het daarom niet met je eens ben.  Ken je trouwens het determinatie-artikel over de groep Barmsijzen?
M.v.g.,

Roel Schwartz.

frankneijts

Citaat van: r.schwartz2 op december 19, 2010, 22:53:46 PM
Citaat van: r.schwartz2 op december 19, 2010, 22:53:04 PM
Op de 3e foto heeft de vogel toch een duidelijk rossig/beige waas op hals en keel?
Dat ken ik eerlijk gezegd niet als diagnostisch verschil tussen Kleine of Grote Frank, maar ik wil daar absoluut niet mee zeggen dat ik het daarom niet met je eens ben.  Ken je trouwens het determinatie-artikel over de groep Barmsijzen?
Je bedoelt deze http://www.bahc.be/docs/Determinatietabel%20voor%20Barmsijzen.pdf ?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roel Schwartz

M.v.g.,

Roel Schwartz.

BramtK

De flanken zijn cremekleurig hetgeen natuurlijk keihard tegen Grote pleit. Ik zou schorvoetend voor Kleine gaan, al is onbeslist laten wellicht de beste optie.
Groeten,

Bram ter Keurs

Oenanthe

Ik denk niet dat op de foto's diagnostische kenmerken voor grote of kleine te zien zijn. Soms moeten wij ze zelfs in de hand ongedetermineerd laten. Barmsijs spec. is hier de verstandigste optie.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Net als Bram voel ik meer voor Kleine, ook al vanwege de kleur van hals/keel en flanken maar klassieke vogels zijn het niet. Daarom zou ik (ook) goed kunnen leven met barmsijs spec.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roel Schwartz

M.v.g.,

Roel Schwartz.

zsonor

Kan me hier prima in vinden. Bedankt allemaal. O0