Onbekend sprinkhaan-geluid

Gestart door Date Lutterop, september 14, 2006, 13:54:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Date Lutterop

Hallo,

Afgelopen weekend hoorde ik op twee locaties op Griend (waddeneilandje tussen Harlingen en Terschelling) een mij onbekend sprinkhaangeluid. Op beide locaties waren ook Bruine sprinkhanen en enkele Kustsprinkhanen aanwezig. Verder komen op het eiland veel Rietsprinkhanen voor, en zat er deze zomer een Grote groene sabelsprinkhaan bij de nachtvlinderval. Knopsprietje is ooit gemeld, maar door ons niet teruggevonden.

Het onbekende geluid hoorde ik op 10 september. Een tsjirp duurde circa 3 seconden,  klonk zoemend/ratelend (iets minder hard dan geluid van Bruine sprinkhaan) en liep tegen het einde licht op in toonhoogte. Het tijdsinterval tussen twee tsjirpen was variabel, maar wel steeds meer dan 30 seconden.

Er werden totaal 3-4 verschillende individuen gehoord, maar het lukte niet er eentje in het vizier te krijgen. Ik weet dat dit een ietwat mager verhaaltje is, maar mogelijk is er iemand die het geluid herkent?

Vr. groet,

Date

Groet,

Date


Mark van Veen

Luister eens naar de geluiden van Ratelaar en Schavertje op deze site (waarnemingen deel - soortenoverzicht - ongewervelden - en dan zoeken). Op het overzichttab (informatie van de soort) staan de geluiden.
groet,

Mark van Veen

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

kroonp

Wordt gewoon spitskopje mee bedoeld denk ik. Of niet?
Groet

Peter Kroon

Date Lutterop

Klopt Peter; Rietsprinkhaan is een andere benaming voor Gewoon spitskopje. Vind persoonlijk Rietsprinkhaan beter klinken, maar ieder zijn meug.

@MarK - ik kon van Schavertje geen geluid vinden op waarneming.nl, maar heb na lang zoeken eindelijk de cd "De zingende sprinkhanen en krekels van de Benelux" teruggevonden. Schavertje valt dan af (geluid te veel ratelend en abrupt eindigend, zonder op te lopen). Ratelaar op de cd maakt ruim halverwege de opname een paar keer vrij precies het geluid dat ik gehoord heb. Wel zijn de intervallen veel korter dan bij mijn beesten. Andere soorten komen qua geluid echter niet in aanmerking.
Ratelaar is echter een zeldzame verschijning in Noord-Nederland, en van de Waddeneilanden zijn voor zover ik weet alleen waarnemingen bekend van 1 individu op zowel Terschelling als Schiermonnikoog. Dus Griend als bolwerk van deze soort in de Waddenzee?

Groet,

Date

Groet,

Date


Mark van Veen

Door het warmer wordende klimaat komen insekten steeds noordelijker voor, dus dat Ratelaar de Wadden bereikt is niet vreemd. Je moet denk ik even bepalen of je aan de hand van het geluid echt zeker weet of het een Ratelaar was. Zo ja, voer hem als zeker in (en beschrijf het geluid in het opmerkingenveld). Zo, nee, voer hem dan als onzeker in.

Zie ook http://home.hccnet.nl/mp.van.veen/sprinkha...prinkhanen.html op mijn website als internetplek voor geluiden en foto's van sprinkhanen.
groet,

Mark van Veen

Date Lutterop

De individuele tsjirpen komen goed overeen met die van Ratelaar op de genoemde cd. Waar ik nog mee zit zijn de intervallen. Als het niet gebruikelijk is dat bij warm zonnig weer deze intervallen meer dan 30-50 seconden bedragen, is het misschien zinvol de soort als onzeker aan te merken.
Helaas zijn de mogelijkheden om Griend te bezoeken in de tijd dat de soort aanwezig is  vrij klein. Meestal vertrekken wij na gedane arbeid weer rond 20 juli. Vaak zijn dan ook de eerste Bruine sprinkhanen nog niet aan het zingen. Het zal dan nog wel een tijdje onduidelijk blijven of de Ratelaar op Griend voorkomt.

In elk geval mijn dank voor het meedenken,

Groet,

Date

Groet,

Date