sporen in de sneeuw

Gestart door bruggeman, december 18, 2010, 19:05:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Op een pad door essenhakhout zag ik verschillende sporen waaronder die van iets steken gestoken waarbij ze sporen van andere dieren die het pad volgden (mens, reeen, vos) kruisten. Op een plek zag ik rondom een stammetje van een geknotte es een heleboel muizensporen. Heeft iemand enig idee van welke muisachtige ze zouden kunnen zijn?
groet,
Ida

Marina

Foto's zijn helaas onduidelijk, jammer! Sneeuw vertekent zowiezo nogal, dus de foto moet dan wel erg duidelijk zijn.
En eigenlijk zou je altijd een meetlatje op zak moeten hebben.... (heb ik ook nooit, hoor).
Enige kans dat je ze nog kan fotograferen met een liniaaltje ernaast?

De meeste camera's hebben wel een knopje dat je de instelling kan veranderen, voor foto's van dichtbij.
En dan proberen zo recht mogelijk van boven te fotograferen, dan krijg je het beste resultaat.
En dan zowel van het footprintje zelf als van de afstand tussen de voetjes, want ook dat maakt verschil.

Wel jammer, het is een leuk spoor!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Botervlieg

Hallo Ida,

Ik denk eigenlijk aan een vogeltje.

Het lijken mij geen loop sporen maar "hup" sporen.
Omdat de pootjes steeds naast elkaar staan.

Ik kan het niet zo goed zien, maar de strepen tussen de pootafdrukken, zouden dat sporen van het lijf kunnen zijn?
Ik weet niet hoe dik de sneeuw daar was.
Maar de vogels hier (noord holland) verzuipen bijna in de sneeuw.
Je ziet dan niet alleen pootafdrukjes, maar ook het lijf.

Een muis bijvoorbeeld, staat vrij laag op de pootjes, sporen van het lijf, zou je dan (duidelijk?) moeten kunnen zien.

Foto van bovenaf is een goede tip van Marina.
Ik heb zelf altijd rolmaat in mijn tas. Neemt niet zoveel ruimte in, en je kan alles meten.

Misschien zit ik er helemaal naast,
maar dit is mijn indruk ervan.

Groetjes, Marleen

Jarinka

Het lijkt mij ook een vogelspoor. Misschien van een Merel? Die hippen namelijk, en als er sneeuw ligt krijg je dan dit soort sporen.
Groeten, Jarinka Heijink

bruggeman

De sporen waren erg onduidelijk (geen pootafdrukjes), de sneeuw was best diep. Dat het een vogel zou zijn heb ik ter plekke overwogen. Zeker geen merel die zitten daar nauwelijks en die lopen niet zulke lange rechte ononderbroken sporen. Ik heb nog aan een houtsnip gedacht (ik weet niet hoe die lopen, ze vliegen altijd net voor mijn voeren op en die zitten daar wel, maar dat geloof ik toch ook niet echt. Volgens mij zijn hete zoogdieren en dan denk ik eerder aan muizen dan aan een wezel. Ik dacht bovendien staartafdrukjes te zien. Helaas kijk ik meestal niet naar sporen dus veel ervaring heb ik niet. Voor de maat had ik de sporen van een ree meegefotografeerd. Teruggaan heeft niet veel zin, het dooide toen al een beetje. Huppen zou best kunnen, maar in mijn sporengids zegt dat echte muizen vaak galopspringen in de sneeuw en woelmuizen soms ook. Als wat ik denk dat staartafdrukken zijn dat echt zijn denk ik dat het een echte muis moet zij, maar zeker weten doe ik niets.
groet,
Ida

bruggeman

Vergroting. Deze foto is recht van boven genomen. Dat doe ik standaard bij sporen
groet,
Ida

bruggeman

Deze is een uitvergroting van het plaatje rondom de stronk. Dat is niet recht van boven genomen omdat de bedoeling was het gedrag te laten zien. Er staan trouwens rechts ook nog andere sporen op. Helemaal zeker dat beide plaatjes spore van dezelfde soort laten zien ben ik niet. Ze komen van verschillende plekken
groet,
Ida

Marina

in elk geval geen ware muis: die hebben hun staartspoor in het midden
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

al doet dit pootje toch duidelijk aan een knaagdier denken
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

bruggeman

Leuk we komen verder, dank je (en die wezel was maar een grapje die is veel langer)
groet,
Ida

Marina

Diepe sneeuw blijft gewoon ontzettend lastig, het vervormt door de lichaamswarmte en als de sneeuw hoger ligt dan het beestje zelf krijg je soms rare sleepsporen. 
Die hele fijne poedersneeuw is weer wel mooi, als het in een dun laagje ligt, dan krijg je weer mooie sporen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

bruggeman

#11
Als ik er goed over nadenk was de achtergrond van mijn vraag niet zozeer welke soort is dit, maar maakt het deel uit van mijn verlangen om de bewoners en hun gedrag van het gebied waar ik met permissie van Utrechts Landschap vaak kom beter te leren kennen. Omdat ik naar korstzwammen zoek mis ik heel veel andere dingen (al zou je er versteld van staan wat ik aan microflora en -fauna dagelijks onder mijn microscoop zie langs komen, vaak naamloos). Aan de andere kant. juist omdat ik er vaak kom zie ik heel veel al, begrijp ik niet altijd wat ik zie. Ik zie een flits, hoor geluiden, zie sporen, eens deed zelf een (onbekende nb!) roofvogelsoort een schijnaanval op me en vraag me af wat doet deed dat dier daar en wat is het. Hoe leeft het, waar maakt het zijn nestje, wat eet het of wie heeft het gevangen en opgegeten. En af en toe vind ik een puzzelstukje dat past en weet wat meer. Ik hoopt dat dit zo'n puzzelstukje zou zijn.  Soms helpen anderen me verder met hun kennis, vandaar deze vraag
groet,
Ida

Marina

Ik ken het gevoel  ;)
Zo ging ik vanuit mn voorliefde voor raven naar ravenbraakballen, van daaruit naar uilenballen naar uilen naar muizenschedeltjes naar muizen.
En hoe meer je je erin verdiept, hoe meer je ontdekt waar je méér van wil weten.

Gelukkig hebben we nog fora waar we alles kunnen delen met anderen  :D
Ik ben er i.e.g. erg blij mee. Niet alleen om mijn eigen vragen aan anderen te stellen, maar ook om me in vragen van anderen te verdiepen, daar leer je immers weer van.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682