waarnemingen PGO's

Gestart door mystacinus, december 12, 2010, 13:11:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

mystacinus

Ik heb een vraag over het koppelen van databestanden van PGO's aan waarneming.nl. In archieven van regionale en landelijke PGO's (NHGL, VLEN, VZZ, Vlinderstichting) zitten een groot aantal waarnemingen van mij opgeslagen. Deze zou ik graag gekoppeld willen zien aan die van waarneming.nl, waar ze nu nog niet in zijn opgenomen, om zo bij raadplegen een compleet overzicht van de door mij ingevoerde waarnemingen te hebben. Hoe kan ik deze waarnemingen inzien via waarneming.nl, aangezien het beleid toch om databestanden aan elkaar te koppelen? Is het nodig om een export van de waarnemingen aan de betreffende PGO's te vragen en deze dan zelf aan waarneming.nl toe te voegen en zo ja welke voorwaarden worden dan aan een dergelijke exportfile gesteld?

groeten
Ludy Verheggen
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mystacinus

Hisko, bedankt voor de link. Is het dan nodig een export te vragen aan de betreffende PGO en deze naar jou te sturen? Of worden de wrn automatisch aan elkaar gekoppeld c.q. uitgeleverd, met risico dan van dubbele waarnemingen?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

hiskodevries

nee van de pgos krijgen we geen data, die zul je uit telmee moet halen. over dubbele wrn moet je je als gebruiker niet druk maken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

het csv bestand kun je naar info@ mailen voor telmee exports hebben we kant en klare software staan die hoef je verder niet te bewerken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mystacinus

ik heb een telmee exportfile van mijn waarnemingen naar je gmail adres gestuurd. Verre van compleet nog, want gegevens van NHGL en VLEN en ZMP-meetnetten (VZZ) zitten er nog niet bij. Die volgen later alhoewel nog niet te zeggen is wanneer conversie afgerond is.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mystacinus

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op december 12, 2010, 14:48:53 PM
het csv bestand kun je naar info@ mailen voor telmee exports hebben we kant en klare software staan die hoef je verder niet te bewerken

Wat een totale onzin om zo bewust waarnemingen te gaan verdubelen! :o
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

victor

Hoi Hisko,


Deze topic sluit aan bij de opmerking die ik in eerder contact met je plaatste over de duplicatie van waarnemingen vanuit bijv ook Landkaartje. Ik mag toch wel verwachten dat de waarnemingen die op zo'n manier bij waarneming.nl binnenkomen worden gemarkeerd als "originele bron xxx". Allereerst om datarecyclen in de toekomst te voorkomen, maar ook omdat de kwaliteit van de locatie in dit proces nu niet meer gewaarborgd is. Ik kan me niet voorstellen dat hier buiten Ludy verder nog iemand gelukkig van wordt....

Het heeft echt alleen maar zin dit te doen als je de originele bron van de waarneming de rol toebedeelt die het hoort te hebben: leidend voor elk vervolgproces!
Laat waarnemers aub wachten tot we een NatuurID hebben en ze daarmee straks de functionaliteit geven die ze hopen te krijgen. Lijkt me veel beter voor de toekomst

groet, Victor

marcel123

Citaat van: victor op december 14, 2010, 13:24:45 PM
Ik kan me niet voorstellen dat hier buiten Ludy verder nog iemand gelukkig van wordt....
Ik denk dat andere mensen die waarnemingen van Ludy nu ook kunnen zien, dus dat die er ook blij van worden.

Gerard Troost

Citaat van: optilete op december 14, 2010, 13:33:20 PM
Citaat van: victor op december 14, 2010, 13:24:45 PM
Ik kan me niet voorstellen dat hier buiten Ludy verder nog iemand gelukkig van wordt....
Ik denk dat andere mensen die waarnemingen van Ludy nu ook kunnen zien, dus dat die er ook blij van worden.
Het gaat hier (neem ik aan) om oude waarnemingen. Ik moet je heel eerlijk zeggen, ben al aardig wat jaartjes actief op wrn.nl, maar bekijk zelfden of nooit iemands historische waarnemingen. En of wij de waarnemingen van Ludy nu kunnen zien is nog maar de vraag.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

#13
Ik snap even niet waar het hier over gaat.
De waarneming is van de waarnemer, die beslist wat daarmee gebeurt.
De waarnemer is van geen kanten verantwoordelijk voor het 'rondpompen' van data.

En oude waarnemingen worden door ons zeer gewaardeerd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2010, 13:45:22 PM
Ik snap even niet waar het hier over gaat.
De waarneming is van de waarnemer, die beslist wat daarmee gebeurt.
De waarnemer is van geen kanten verantwoordelijk voor het 'rondpompen' van data.
Ik zeg toch ook niets over de waarnemer?

edit: ik snap best dat je Ludy blij wil maken, maar het is gewoon handiger om even te wachten tot we een paar stapjes verder zijn
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

mystacinus

kijk mensen, ik wil graag een compleet overzicht zien van de gegevens die ik in de loop van de jaren aan diverse databases heb toevertrouwd. Waarneming.nl biedt deze mogelijkheid nu en het is waar dat ook anderen dan 'gebruik' kunnen maken van deze gegevens. Ik heb hier geen problemen mee. Ik geef victor echter gelijk dat er een bronhouder aan de waarnemingen toegevoegd moet worden zodat deze bij het rondpompen herkenbaar blijven.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

hiskodevries

Ludy, jij bent de bronhouder.
in waarneming.nl kun je voor jezelf het 'rondpompen' uitzetten (persoonlijke gegevens->waar gaat mijn data naar toe), ik neem aan dat dit in telmee ook kan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: mystacinus op december 14, 2010, 13:50:37 PM
kijk mensen, ik wil graag een compleet overzicht zien van de gegevens die ik in de loop van de jaren aan diverse databases heb toevertrouwd. Waarneming.nl biedt deze mogelijkheid nu en het is waar dat ook anderen dan 'gebruik' kunnen maken van deze gegevens. Ik heb hier geen problemen mee. Ik geef victor echter gelijk dat er een bronhouder aan de waarnemingen toegevoegd moet worden zodat deze bij het rondpompen herkenbaar blijven.
amen ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen