welke schubbige?

Gestart door ratje, december 19, 2010, 11:57:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Deze vrij klein geschubde paddestoeltjes vond ik een aantal weken terug op een boomstronk. Ik dacht aan de schubbige, maar ik vind de plaatjes tamelijk geel. De soort was ook veel kleiner. Er was toen nog niet veel vorst. Helaas kon ik op dat moment niets met de  :micro: . Misschien heeft er toch iemand een idee in welke richting ik moet denken?

Bij het zoeken in de PDS kwam ik bij de geelplaatparasol tercht kan dit tot de mogelijkheden horen?

Marian Jagers

Citaat van: ratje op december 19, 2010, 11:57:26 AM
Helaas kon ik op dat moment niets met de  :micro: .

Sporee gemaakt?Weet je de vorm en kleur de sporen nog? Dat kan helpen het geslacht te bepalen. Zo te zien groeit jouw vondst op hout. In OPN (Gele bijbel) valt te lezen dat de Geelplaatparrasolzwam terrestisch groeit, dan zou er een belletje kunnen gaan rinkelen. Overigens staat er een mooie maar niet op jouw vondst lijkende foto van deze parasolzwam op site van de Verspreidingsatlas.
Wat dan wel? Suggestie, zoek eens bij de bundelzwammen.
Groeten Marian

ratje

Citaat van: Marian Jagers op december 19, 2010, 14:24:47 PM
Citaat van: ratje op december 19, 2010, 11:57:26 AM
Helaas kon ik op dat moment niets met de  :micro: .

Sporee gemaakt?Weet je de vorm en kleur de sporen nog? Dat kan helpen het geslacht te bepalen. Zo te zien groeit jouw vondst op hout. In OPN (Gele bijbel) valt te lezen dat de Geelplaatparrasolzwam terrestisch groeit, dan zou er een belletje kunnen gaan rinkelen. Overigens staat er een mooie maar niet op jouw vondst lijkende foto van deze parasolzwam op site van de Verspreidingsatlas.
Wat dan wel? Suggestie, zoek eens bij de bundelzwammen.

Nee ik heb geen sporee gemaakt, ik was te druk met de verhuizing. Eer ik alles uitgezocht had.... Sorry, maar ik zit niet zo in de wetensch. taal en weet niet wat terrestisch is en ja jammer dan, dan gaat er geen belltje rinkelen. Ik mag me erg vergissen maar voor bundelzwammen was-ie wel erg klein.

Marian Jagers

Hoi Hannie,

Hoe klein klein is niet duidelijk als je geen maat opgeeft. Maar zo te zien aan het blad er om heen valt dat toch mee?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terrestrisch. Groeiend in de grond. Je moest eens weten hoeveel termen ik inmiddels al heb moeten opzoeken  :-\
Zoeken bij Bundelzwam lijkt me toch zo'n slechte suggestie niet :huh:.
Groeten Marian

ratje

Nee hoor ik heb bij de bundelzwammen gekeken in de Verspreidingsatlas (wat ik overigens een crime vind). Telkens weer scrollen tot de vogende in beeld komt. De enige die in aanmerking zou kunnen komen is de schubbige bundelzwam en een hoedje van ca 3cm is erg weinig (vind ik). Daarnaast heeft het vergelijken van mensen voor mijn gevoel weinig zin, we zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde. ::)