embargo ransuilen soesterduinen ?

Gestart door debru050, februari 17, 2015, 22:05:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

debru050

Ik heb vorige week weer eens de ransuilen geteld in de roestbomen van de Soesterduinen. Tot mijn verbazing werd deze waarneming nu (in afwijking tot voor kort) plotseling op embargo gezet. De betreffende locatie (een paar bomen aan de rand van de zandvlakte) is namelijk al jarenlang in de wijde omgeving bekend - het is er druk met hondenuitlaters, wandelaars en recreanten. Van de "bezoekers" die ik daar gesproken heb, wist zeker 80% niet van het bestaan van Waarneming.nl af, hooguit dat je zoiets kon melden op Vroege Vogels. Indien "bescherming van de locatie" het doel van het embargo zou zijn, bereik je dus maar een uiterst klein groepje : alleen die waarnemers, die er wel eens heen zouden willen, maar de exacte locatie nog niet weten. De waarnemers die er al geweest zijn, komen toch wel. De bomen zijn overigens absoluut niet zichtbaar als roestbomen - de uilen zitten heel hoog en goed verstopt tussen de takken in de dennen.
Embargo is ook wel een zeer grove maatregel : je ontzegt daarmee alle andere waarnemers het plezier om van elkaar te zien wat is waargenomen, en hier is het interessant te zien hoe de aantallen ransuilen in het voorjaar minderen, zonder dat je telkens zelf hoeft te gaan tellen. Als je deze locatie al zou willen "beschermen", zou een vervaging meer dan genoeg zijn (zoals nu met de pas ontdekte ransuilen in de Kleine Duinen is gedaan).
Omdat me de zin van een embargo in dit geval volledig ontgaat, heb ik geprobeerd te achterhalen wat de reden voor de instelling van dit embargo voor deze locatie is geweest. Tot nog toe ben ik niet verder gekomen dan dat de mannen van Waarneming zelf beginnen te gissen wat de reden geweest kan zijn. Maar iemand heeft het blijkbaar met een reden toch ingesteld - al vermoed (en hoop) ik dat het een vergissing is geweest.
Wie kan hier iets meer over zeggen ? 
Alvast mijn dank. Mvrgr, Henny de Bruin

frankw

Waarschijnlijk om te voorkomen dat er horden fotograven naar toe gaan. Die allemaal ook zon mooie foto willen hebben waarbij de vogel "mooi" rechtop zit en recht in de camera kijkt. Allemaal tekenen dat de vogel zich niet op zn gemak voelt.. Maar dat maakt niet uit want dan krijg je lekker veel likes op facebook ed. Met als gevolg dat andere 'fotograven', met nog minder verstand, ook zon foto willen. Zie hieronder bijvoorbeeld. Dit was de eerste die ik tegen kwam en zo staat die hele groep vol.https://m.facebook.com/photo.php?fbid=926058910768252&id=100000924547565&set=gm.613967048748801&source=57&ref=m_notif&notif_t=group_comment_reply

Oenanthe

In mijn omgeving is het al meermalen gebeurd dat roestplaatsen van ransuilen, nadat die bekend gemaakt werden op deze site, zo druk door vogelaars bezocht werden dat de roestplaats werd verlaten door de uilen. Heel verstandig daarom dat de precieze ligging geheim wordt gehouden. De uilen varen er wel bij.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenroelofsen

Citaat van: Oenanthe op februari 18, 2015, 09:31:42 AM
In mijn omgeving is het al meermalen gebeurd dat roestplaatsen van ransuilen, nadat die bekend gemaakt werden op deze site, zo druk door vogelaars bezocht werden dat de roestplaats werd verlaten door de uilen. Heel verstandig daarom dat de precieze ligging geheim wordt gehouden. De uilen varen er wel bij.

Helemaal mee eens. Ze houden zich in de winter periode niet voor niets zo rustig..... daar zit een reden achter ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Yeronimo

Hier in Leeuwarden heb ik ook een roestplaats van ransuilen onder embargo staan; dit komt onder andere omdat de mensen uit die wijk een inbraakgolf hebben gehad en daardoor niet al teveel pottenkijkers met verrekijkers en camera's willen hebben.
Verder heb ik natuurlijk al vanaf het begin van het roestseizoen de waarnemingen onder embargo ingevoerd gezien het er dit jaar zo veel zijn. Ik had eigenlijk verwacht dat het harder zou winteren deze winter, maar dat gebeurde niet, en dat de uilen het hierdoor een stuk moeilijker zouden krijgen. Elke keer opkijken en alert zijn als er weer een fotograaf/vogelaar langs komt kost energie die ze in moeilijke tijden beter kunnen besteden aan het jagen.

Zomaar wat redenen die ook mee kunnen spelen  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Het is broedtijd voor Ransuilen. Vooral dan hebben ze rust nodig.

Herman van der Meer

Violet (en Remco)

Ik kan beamen wat Henny aangeeft.
De Ransuilen in Soest zitten er elke winter, zolang als ik me kan herinneren, al tientallen jaren. En inderdaad, het barst er van de mensen die honden uitlaten, paardrijden of op een andere manier recreëren. 99% hiervan is zich niet bewust van de uilen of heeft er überhaupt geen interesse voor.
De uilen zitten hoog, zijn moeilijk zichtbaar en reageren absoluut niet op de mensen die onder de bomen langs lopen of omhoog kijken, ze zitten gewoon lekker te suffen en kijken niet op (of neer). Tevens wordt er in die bomen niet gebroed door de uilen.
Embargo lijkt mij ook iets overdreven, vervagen zou meer dan voldoende moeten zijn.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

debru050

Met dank aan alle reacties zover, al was het niet mijn bedoeling om mee te helpen gissen wat de reden zou kunnen zijn - ik ben op zoek naar de echte reden voor dit specifieke embargo.
Misschien had ik mijn eigenlijke vragen wat scherper moeten stellen, en de toelichting op de situatie apart. Dus een nieuwe poging :

Graag wil ik in contact komen met de persoon die bij Waarneming.nl de meldingen van de ransuil in het gebied Soesterduinen op embargo heeft gezet (dat bleek dus niet Hisko de Vries te zijn, maar ook niet de validator van dat gebied). Ik wil hem/haar dan de vraag stellen : wat was de reden/aanleiding daarvoor ?  En - als er al een "beschermende situatie-reden" zou zijn - waarom gekozen is voor het zware middel "embargo" in plaats van "vervaging" ? 
Dus ik hoop dat die persoon zich hier meldt, of dat iemand anders mij met die persoon in contact kan brengen.

Dirk van Opheusden

Ik heb er niets mee te maken, maar toch een tegenvraag: wat is er tégen op een embargo?
Dirk van Opheusden

jeroenroelofsen

Volgens mij wordt een deel van de Ransuilen meldingen waarbij het om meerdere exemplaren gaat met als gedrag "slaapplaats/rustend/ter plaatse" ook automatisch vervaagd. Kan het mis hebben, maar staat me bij uit een eerdere discussie over dit onderwerp.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

frankmeer

Klopt Jeroen. Als je een waarneming van Ransuil(en) invoert met gedrag 'slaapplaats' krijgt de waarneming automatisch een embargo van 5 maanden na de datum van waarneming. Maak daar vooral gebruik van.
Frank van der Meer

maurice.lahaye

Duidelijke uitleg Frank, maar 'iemand' heeft besloten dat waarnemingen van ransuil met de codering 'slaapplaats' automatisch een embargo van 5 maanden krijgen. Kennelijk zonder (ook) Hisko in te lichten. Kortom, nog steeds een terechte en openstaande vraag van Henny, wil die 'iemand' zich melden en aangeven waarom er voor embargo gekozen is en niet voor vervaging. Kom op vogel-admin, zo erg is het niet  ;) .

Maurice
(zoogdier admin)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Vorig jaar januari bleek dat er door Waarneming embargo's op alle slaapplaatsen van Ransuilen werden ingesteld  en dat was toen al zeker een half jaar aan de gang. Ook toen al bleek dat niet iedere admin daarvan op de hoogte was, maar vanaf dat moment hadden ze het dus allemaal kunnen weten.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Waarom zou die persoon hier met naam genoemd moeten worden? Zo erg is het niet, regel dat achter de schermen AUB in het admin forum. Scheelt hier veel gedoe denk ik ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

petermeer

Er is maar een zeer select groepje die een embargo in kunnen stellen en uiteraard hoeven we hier Hisko niet altijd mee 'lastig te vallen'. Een embargo wordt uiteraard niet te pas en te onpas ingesteld. Altijd staat het welzijn van de soort voorop. Welke admin hier 'schuldig' aan is, is hier totaal niet interessant.

Topic gesloten.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).