Roodbuikeekhoorn Cambodja

Gestart door Limosa, december 17, 2010, 11:26:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Ik zou graag willen weten of dit daadwerkelijk een roodbuikeekhoorn is.
Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/51321997
een onzekere Roodbuikeekhoorn - Callosciurus erythraeus gezien op 2009-02-01 te Cambodia-Kâmpôt
foto`s :


Ik kan op de verspreidingskaartjes niet vaststellen dat deze soort ook in Cambodja voorkomt vandaar de onzekerheid,
Groeten,

Joachim

Theo Linders

Hier een verspreidingskaartje volgen de IUCN:
http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/3595/0/rangemap
dus Cambodia zou hem net niet zijn, al kan dat ook aan een gebrek aan data liggen antuurlijk.

Maar ik vind de eekhoorn op de foto ook geen roodbuikeekhoorn, de bovenkant zou veel donkerder moeten zijn, compleet bruinig/groenig, met een scherpe grens met de oranjerode buik. Wat het wel is weet ik niet, ik heb op dit moment geen gids bij, maar een andere Callosciurussoort lijkt me logisch, maar zeker ben ik niet...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Limosa

Hallo Theo,

Bedankt voor je reactie. Nu ik nog wat beter gekeken heb denk ik ook niet dat het een roodbuikeekhoorn is. Eventueel misschien Callosciurus finlaysonii en dan in de rode vorm. Maar ik vind de staart van de eekhoorn lang in vergelijking met veel Calloscirussoorten, dus daar twijfel ik aan. maar meer opties heb ik zo een twee drie ook niet dus mocht je er later op terug kunnen komen dan hoor ik het graag.

Groeten,

Joachim

Joris Verhees

Nee dit is geen roodbuikeekhoorn,

bij ons thuis zitten er al een stuk of 30 in het omliggende gebied.
net kroop er nog een tegen de schutting omhoog... deze hebben een donkerbruin lichaam en een zoals de naam al zegt; rode buik. de eekhoorn op de foto is veel te rood en ook iets te tenger.
geen idee wat het wel voor een eekhoorn is.

Joris
Met groet, Joris Verhees

Theo Linders

Hmm die staartlengte is niet eens zo heel gek, het diertje zit voorover gebogen en daardoor lijkt het lichaam wat kleiner... Die C. finlaysonii is echt zeer variabel en behoort ook qua verspreiding tot de mogelijkheden, maar de enige rode finlaysonii-dieren die ik zo terug kan vinden hebben allemaal een witte band bijde staartbasis, al is dat ook geen kenmerk, ik zal thuis eens wat verder zoeken...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Theo Linders

De finlaysonii is de enige Callosciurussoort in Cambodja überhaupt, dus dat maakt het een stukje makkelijker en aangezien er geen vergelijkbare eekhoorngeslachten in Cambodja voorkomen, kan Callosciurus finlaysonii wat mij betreft op zeker.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Limosa

Dan gaat deze door als Finlysonii. Bedankt hiervoor Theo! :duim:
Groeten,

Joachim