ik ben een stier, maar houdt er helemaal niet van om met speren in mijn rug op rooie doekjes af te rennen
hoe het kan dat geleerde mensen/wetenschappers zichzelf voor de gek kunnen houden is volgens mij niet veel anders dan wat mensen overal proberen. we willen alles kunnen uitleggen, en als we goed met woorden zijn kunnen we daar net zo lang mee goochelen tot het waar lijkt en we weer even rust hebben. maar dan duikt er weer iemand op die een tegenbewijs heeft en dan begint de jacht naar waarheid weer.
het boek waar ik nu in lees is wat dat betreft echt leuk. vaak totaal onleesbaar voor me omdat het over natuurkunde gaat en de neutrinos'en weet ik wat voor deeltjes vaak langskomen. maar dan om aan te geven hoe fanatiek de wetenschap zoekt naar unificatie. er moet een code zijn voor het hele leven, en die willen ze vinden. belangrijk daarbij is dat alles symmetrisch moet zijn, zodat het begrijpbaar en mooi is. maar altijd duikt er weer een onstabiel deeltje op, of een deeltje wat gewoon totaal maling heeft aan theorieën. dan is er weer opschudding en gaan de theoristen weer aan het werk om een betere theorie te bedenken om de zaak weer glad te strijken. dat deze zoektocht onvruchtbaar zal blijven mag duidelijk zijn, want we kunnen nooit alle info betrekken in de wetenschap, slechts het deel waar we bij kunnen. en dat is maar een piepklein deeltje, al wordt onze kom die we kennen wel steeds wat groter. maar tot het einde van oneindigheid zullen we nooit komen, hoe hard we ook ons best doen.
grappig is ook dat deze man, die zijn best doet om aan te tonen dat je heel voorzichtig met vaststaande waarheden moet zijn, toch beweert dat licht het snelste is wat er kan zijn. alles wijst daar wel op, maar wederom kunnen we niet alles zien, laat staan meten. licht is dus het snelste wat we kennen, en waarschijnlijk ook wel het snelste wat er is. maar om daar nou zo zeker van te zijn is weer een waarheid aanhangen die bijna niet te toetsen is.
zelfs de allerslimste wetenschappers kunnen er soms enorm naast zitten maar toch hun mening niet makkelijk loslaten (zelfs einstein had het wat dit betreft niet makkelijk), dus dat astrologie op bepaalde punten heel serieus wordt genomen lijkt me niet heel raar.