Ervaar jij het verbod op godslastering als aantasting van je persoonlijke vrijheid? Het zou in een maatschappij mogelijk moeten zijn om meerdere godsdiensten en niet-gelovigen naast elkaar te laten leven, zonder zo'n verbod. Het trieste is dat het wel nodig is, omdat het ene geloof het andere uitmoordt vanwege bepaalde uitingen.
Jazeker is dat een aantasting van je persoonlijke vrijheid. Dat je iets niet mag zeggen omdat je een religie/religieuzen zou kunnen beledigen is van de zotten. Maar hoe kom je erbij dat dit verbod nodig is? mensen gaan elkaar echt niet uitmoorden als het ineens toegestaan wordt (en tegenwoordig wordt het verbod nauwelijks meer echt gebruikt. Gelukkig maar)
Nouja, radicale haatbaarden misschien (zie mohammedcartoon), maar moeten wij religieuze lange tenen van een stevige schoen voorzien, omdat enkelen zich wel eens agressief zouden kunnen gaan gedragen? Dat slaat nergens op. Dan geef je jezelf over aan fundementalisten.
Als gelovige moet je wat mij betreft ook tegen een beetje spot kunnen. Neem de wereld niet serieuzer dan ze is. Voor zover ik weet worden er geen cartoonisten vervolgd door christenen. Ik kan alleen uit ervaring van mijn christelijke omgeving spreken, maar die vinden dat soort cartoons niet zo erg. Cartoonist Gregorius Nekschot is vorig jaar nog van zijn bed gelicht en dat komt allemaal door meneer Ernst Hirsch Balin van het CDA.
Sommige cartoons waren inderdaad smakeloos, maar vervolging vanwege cartoons is toch wat vreemd.
Ik vind het goed dat winkels dicht zijn op zondag. Kantoormedewerkers werken van maandag t/m vrijdag van 9 tot 5. Waarom zouden winkels dan wel de hele week open moeten zijn? Het is handig voor mensen, maar zoveel werken in een winkel valt niet mee (ik spreek uit ervaring). Probeer de zondag niet te zien als dag waarop winkels verplicht dicht moeten blijven, maar als dag waarop winkelmedewerkers een dag rust hebben. Het gaan niet zo zeer om open
moeten zijn, maar niet open
mogen zijn. Winkeliers zouden zelf moeten kunnen kiezen wanneer ze de winkel open willen hebben en wanneer niet. Ze moeten dus de mogelijkheid krijgen om op zondag open te zijn. Het wordt ze niet verplicht en anders kunnen ze altijd nog op een andere dag dicht. Op een maandag bijvoorbeeld.
Over de houding tegenover de wetenschap kan ik je alleen mijn persoonlijke mening geven, die ik in dit bericht al uitgebreid heb genoemd. Mensen die de wetenschap aan proberen te passen aan de bijbel, zijn helaas bekrompen, en die kun je niet 1-2-3 van iets anders overtuigen.
Leugens over evolutie: komen die uit het geloof vandaan, of van bepaalde personen? Van personen natuurlijk (de Bijbel zelf kan niet praten toch?

), maar wel met de bijbel in de hand.
Kees van Helden (van de folders) en Kent 'with one chromosome you can build a whole human body' Hovind zijn daar voorbeelden van.
God heeft volgens hen alle dieren geschapen zoals ze zijn. Tja...
De subsidies mogen wat mij betreft afgeschaft worden, die passen niet in een maatschappij waar volgens de politiek iedereen gelijk is. Homoseksualiteit is ook een lastig punt. Ik ben er niet tegen (laat iedereen lekker doen wat hij/zij leuk vindt!), maar volgens de bijbel is het verderfelijk. Ik kies ervoor om op dit punt te verschillen van de bijbel. Veel christenen houden in theorie vast aan de bijbel, maar in de praktijk zijn ze niet zo fel anti-homo. Bij mij in de kerk zit een homofiele jongen van 20, die ook gewoon gewaardeerd wordt. Er wordt niet geprobeerd die 'ziekte' uit z'n hoofd te praten. De Boogkerk is erg tolerant, ik weet niet hoe dat bij andere kerken zit.
Niet alleen christenen hebben vervelende trekjes als het anti-evolutie en het anti-homo zijn. In de politiek zijn de niet-gelovige partijen vaak juist extremer, ze slingeren van de ene naar de andere kant. En Hitler was weliswaar katholiek opgevoed, maar hij handelde bij de verschrikkelijke dingen die hij deed niet vanuit zijn geloof, maar vanuit zijn eigen mening met oogkleppen op. Niet religieuze partijen/groeperingen die erg extreem zijn (communisten bijvoorbeeld) zijn vaak zo overtuigd van hun politieke gelijk, dat de politieke opvattingen bijna een religie op zich worden. Met eigen 'tempels' en 'heiligen'.
Hitler zou ik zeker geen typische christen noemen, maar dat geloof gen rol heeft gespeeld in het uitmoorden van de joden valt niet te ontkennen. De Joden hadden immers Jezus vermoord volgens de bijbel. En in Mein Kampf zijn meerdere voorbeelden te vinden waarin Hitler zegt namens de christelijke god te handelen.
Ik
geloof wel dat er een god bestaat. Op school zijn we nu bezig met zintuigen, en als je ziet hoe complex het oog is, en op wat voor briljante manieren je oog zorgt dat je beter kunt zien, geloof ik niet dat dat puur door evolutie komt. Het leven op aarde is te ingewikkeld om zo geëvolueerd te zijn, zelfs na miljoenen/duizenden jaren. Ik geloof dat God de aarde geschapen heeft, en dat diersoorten zich dankzij evolutie verder hebben ontwikkeld totdat ze perfect zijn aangepast. De evolutie zal nooit stoppen, want de wereld blijft veranderen. De aarde en het leven zelf zijn heel erg oud en als je evolutie over een tijdspanne van miljarden jaren, dat is echt onvoorstelbaar lang, maar zijn gang laat gaan krijg je op een gegeven moment heel andere organismen. Een ook het oog van gewervelden zou zich kunnen ontwikkelen. Er zijn verschillende bacteriën die slechts 1 celorganel hebben die lichtgevoelig is. Na een poos kunnen er ook'een lichtgevoelige plek kunnen onstaan met een dalletje erin. Dan kun ook de richting van het licht bepalen. Dit heeft meer overlevingskansen -> meer nakomelingen -> steeds meer organismen die ook met een 'dal' in het lichtgevoelige plekje.
Hoe dieper dal, hoe beter licht waar te nemen is -> positieve selectie
Er zou een soort afscheidingsproduct op het ontstane gat kunnen gaan zitten -> werkt als lens -> positieve selectie
'Lens' (d.m.v. mutatie) van steviger materiaal -> positieve selectie etc.
En al deze verschillende vormen komen tegenwoordig nog gewoon in de natuur voor.
Volgens mij was daar ook nog ergens een filmpje van. Even zoeken..
Gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=1TEKDWAe_b8