verdiepen in vind ik op sommige punten nog wel leuk, maar me druk maken probeer ik te voorkomen. het gaat eigenlijk ook niet om het geloof oid, maar om de menselijke psyche, waarom kunnen we zo moeilijk om onze eigen waarheden heenkijken. dat is wat ik interessant vind en ik probeer het ook zoveel mogelijk in mezelf te herkennen, want het gaat op alle nivo's door.
bv bij onderzoek is de mens al snel geneigd om naar bevestigingen in de eigen waarheden te vinden, en dat merkt ik ook bij mezelf. als ik na veel libellenonderzoek bepaalde theorieen heb bedacht die bij herhaaldelijk toetsen toch niet kloppen vind ik dat best vervelend en merk dan dat ik ook zoek of het te omzeilen is. als je hier zelf blind voor bent kun je stukken schrijven waarin alleen de stukken onderzoek naar voren komen die bij het idee passen. als je dat goed doet lijkt het zomaar wat, en dit gebeurt erg veel, zelfs bij natuuronderzoek heb ik zo stukken uitgegeven zien worden. gewoon keihard tegen harde feiten in, een theorie wordt dan ook een soort geloof.
mensen vragen me nog wel eens waarom ik nog steeds niet publiceer, nou daarom dus. ervaringen uit het verleden waren zo naar dat ik er wel even klaar mee ben en zeker wil weten dat als ik wat schrijf het zonder blinde vlek is.
en er is nog iets raars met wat eenmaal is opgeschreven, het kan zomaar waarheid worden als genoeg mensen het lezen en zich aan de beschreven mening verbinden. alsof er nieuwe geloven geboren worden dus