De TV-serie " Blackadder " met Rowan Atkinson die speelt in WO1 is hilarisch, en geeft de waanzin van die oorlog prachtig weer. Atkinson speelt een kapitein in de loopgraven, die op allerlei manieren probeert om uit de frontlinie te komen; list, bedrog, voorgewende krankzinnigheid, hij probeert het allemaal en telkens mislukt het door domme pech of omdat zijn meerderen zijn plannen frustreren.
Stephen Fry speelt General Melchett, een besnorde windbuil die zelf comfortabel achter het front zit en thee drinkt en van zijn manschappen verwacht dat ze zich gewillig opofferen voor de goede zaak. Hugh Laurie ( tegenwoordig bekend als geniaal diagnosticus in de serie "House") speelt een luitenant die door dom gedrag de plannen van Blackadder (Atkinson) in de war stuurt en alles goed vindt wat General Mechett voorstelt, hoe idioot ook. Tony Robinson speelt Private Baldrick, de voetveeg van Blackadder, die allang alle hoop op een beter leven heeft opgegeven en met zijn twee hersencellen ook regelmatig door de plannetjes van Blackadder heen fietst.
De serie munt niet alleen uit door goede acteurs, maar vooral omdat hij zo goed geschreven is.
Alle waanzin van WO1 komt uitgebreid aan de orde met Britse humor.
De serie Blackadder speelt zich af in verschillende tijdsgewrichten, van de vroege Middeleeuwen tot WO1, elke serie heeft een reeks afleveringen. Ik vond de serie hilarisch, en Atkinson op zijn best. Ik hou ook wel van zijn Mr. Bean maar Blackadder vond ik beter.
Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo