Mens, natuur, geloof, evolutie, oftewel een uitdaging... Revised

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 14, 2010, 20:47:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

evertdirks

Citaat van: Question op december 14, 2010, 22:21:39 PM
Werden ze vroeger..heel ver vroeger gewoon ouder..evenals vrouwen toen.
Misschien konden ze niet zo goed tellen, of waren ze 2 maal per jaar jarig?

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Marina

Citaat van: evertdirks op december 14, 2010, 22:19:29 PM
[
(Genesis 19:32-36
Ja rooms opgevoed ;D

Evert

ja sorry hoor, het mag dan wel de bijbel zijn, maar dit vind ik gewoon ranzig

32Come, let us make our father drink wine, and we will lie with him, that we may preserve seed of our father.  33And   they made their father drink wine that night: and the firstborn went   in, and lay with her father; and he perceived not when she lay down, nor   when she arose.
34And   it came to pass on the morrow, that the firstborn said unto the   younger, Behold, I lay yesternight with my father: let us make him drink   wine this night also; and go thou in, and lie with him, that we may   preserve seed of our father.
35And   they made their father drink wine that night also: and the younger   arose, and lay with him; and he perceived not when she lay down, nor   when she arose.
36Thus were both the daughters of Lot with child by their father.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Marina

Citaat van: evertdirks op december 14, 2010, 22:24:46 PM
Citaat van: Question op december 14, 2010, 22:21:39 PM
Werden ze vroeger..heel ver vroeger gewoon ouder..evenals vrouwen toen.
Misschien konden ze niet zo goed tellen, of waren ze 2 maal per jaar jarig?

Evert

het zal wel iets symbolisch zijn, als in "heeeel oud"
Maar symbolisme in de bijbel, dat is geloof ik zoiets als vloeken in de kerk
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

Citaat van: Marina op december 14, 2010, 22:13:46 PM
Maar Joost, als je de bijbel zo precies kent, weet jij vast wel in welk boek dat stond van die dochters en die dronken vader die ze zwanger maakte?


Inderdaad Genesis, ik heb het genoegen gekend om samen te wonen met gelovigen van allerlei pluimage (refo, baptist, katholiek, dat krijg je als je richting Veluwe verhuist) en heb op een Katholieke basisschool gezeten. Ook in het verleden weleens de bijbel gelezen, maar ben al lang atheïst. Maar het is best interessant om eens van mening te wisselen met gelovigen, al loop je vaak op eieren.


Trouwens het meest storende van samenwonen met gelovigen is dat je niet mag vloeken tijdens het koken. Iemand weleens geprobeerd een fatsoenlijke soufflé of hollandaisesaus te maken zonder te vloeken? Onmogelijk!
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

Citaat van: Marina op december 14, 2010, 22:28:46 PM
Citaat van: evertdirks op december 14, 2010, 22:24:46 PM
Citaat van: Question op december 14, 2010, 22:21:39 PM
Werden ze vroeger..heel ver vroeger gewoon ouder..evenals vrouwen toen.
Misschien konden ze niet zo goed tellen, of waren ze 2 maal per jaar jarig?

Evert

het zal wel iets symbolisch zijn, als in "heeeel oud"
Maar symbolisme in de bijbel, dat is geloof ik zoiets als vloeken in de kerk


Nou ja de man is 175 jaar oud geworden, maar scheen niet te roken dus dat scheelt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Question

Ik heb de Nederlandse versie maar gepakt. Hoe het ook geschreven wordt..het is toch echt gestoord. Al gebeuren zulke dingen tegenwoordig denk ik ook nog wel hoor. Vroeger was alles beter? echt niet! vroeger was alles precies zoals nu.  :o :rolleyes:

joostheeremans

#38
Citaat van: Marina op december 14, 2010, 22:31:48 PM
Citaat van: joostheeremans op december 14, 2010, 22:29:54 PM

Nou ja de man is 175 jaar oud geworden, maar scheen niet te roken dus dat scheelt.

oooo dat verklaart alles!

en wanneer mogen we je soufflé komen proeven?  :P


Als ik 'm zonder te vloeken kan maken, en nog belangrijker, zonder te vloeken uit de oven krijg want dan is ie blijkbaar gelukt. ;)  en heb ik mijn fikken niet verbrand
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HeleenR op december 14, 2010, 22:07:12 PM
Er was niets en in dat niets botsten twee nietsen opelkaar en daarmee ontstond het heelal.
Ook lekker geloofwaardig.
Dan geloof ik nog liever in een Schepper.

Mooie theorie; de twee-botsende-nietsen-theorie! Waar kan ik die vinden, lijkt me interessant?

En die schepper was er altijd al en zal er altijd zijn  :rolleye: . Totdat hij zomaar opeens, 13,7 miljard jaar geleden voor de lol het universum schiep. (Enig idee hoe groot het melkwegstelsel is? -> daar zijn er, alleen al binnen het Virgosupercluster, meer dan 10.000 van. Het virgosupercluster is weer onderdeel van de grote muur, een reeks van superclusters. Van de grote muur zijn er ook een paar voor zover we kunnen zien; 13,7 miljard lichtjaar dus). 13,69996 miljard jaar na de schepping van het universum schiep hij in een voor ons onzichtbaar parallel universum een man en uit een rib van die man een vrouw. Beide waren voorbestemd om voor eeuwig en altijd gelukkig in dit parallelle universum te wonen totdat de vrouw zich door een pratende slang liet overhalen om van een verboden appel te eten. Voor straf moesten zij en al hun nakomelingen uit het parallelle universum verdwijnen naar ons huidige universum alwaar ze eerst een hele nare test moeten doorstaan om weer terug te kunnen. Je kunt de procedure echter versnellen door telepathisch contact te hebben met een onsterfelijke jood die over water kan lopen en van wie je zijn vlees kunt eten en bloed kunt drinken. Nou euh, doe mij maar de big-bang-theorie, lijkt me toch een stuk plausibeler dan dat sadistische opperwezen wat er zonder overleg een beetje op los experimenteert...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Question

Lekker verwarrend en onlogisch allemaal zeg. Jouw verhaal (Bart) maakt het geloof idd nogal onlogisch.  :o Ik weet het niet meer hoor. Het gevolg van zo'n big bang is best logisch..maar zo'n big bang zelf juist weer niet. Zoiets moet toch ergens beginnen. Maar dat geld voor een zogenaamde schepping ook. Dat moet ook ergens beginnen. Dat alles oneindig is kan ik wel in komen, al moet je daar niet te lang over nadenken  :rolleye: :rolleye:.

Marina

Ach ik ben ook wel eens tegen een paaltje gebotst met mn auto.
Geen opperwezen aan te pas gekomen hoor, was er gewoon met mn gedachten niet bij.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

evertdirks

Geloven moet je gewoon doen en niet over nadenken.
Proberen te begrijpen wat het doel is van de overmatigheid van een schepping denk je teveel na en geloof je te weinig.
Het wordt pas echt leuk als mensen gaan roepen dat ze dat wat ze geloven ook zeker weten.
Hier haak ik meestal af.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Question

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 15, 2010, 13:42:06 PM
Hier nog wat scheppingsverhalen. Let op, niet voor alle leeftijden geschikt, check de leeftijdwijzer).
http://www.beleven.org/verhalen/lijsten/soorten.php?soort=Scheppingsverhaal
Heh? een leeftijdwijzer voor scheppingsverhalen? Zijn het wel scheppingsverhalen? of moet ik nu iets anders verwachten. ;D

Marina

Ik vind dat de bijbel ook pas verteld moet worden vanaf een jaar of 10, 11.
Dit om indoctrinatie te voorkomen, kleinere kinderen denken al snel dat het allemaal waarheid is en voor je het weet staat opeens de evolutie weer ter discussie.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Een scheppingsverhaal voor 18+ lijkt me ook wel interessant!  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

Citaat van: Question op december 15, 2010, 11:12:14 AM
Lekker verwarrend en onlogisch allemaal zeg. Jouw verhaal (Bart) maakt het geloof idd nogal onlogisch.  :o Ik weet het niet meer hoor. Het gevolg van zo'n big bang is best logisch..maar zo'n big bang zelf juist weer niet. Zoiets moet toch ergens beginnen. Maar dat geld voor een zogenaamde schepping ook. Dat moet ook ergens beginnen. Dat alles oneindig is kan ik wel in komen, al moet je daar niet te lang over nadenken  :rolleye: :rolleye: .
de big bang is ook zeker wel ergens begonnen, alleen we weten daar niks van en het lijkt me ook erg lastig om dat nog uit te vogelen. maar dat er niet altijd al een klein deeltje wat rond hangt te lummelen tot die opeens uit elkaar spatte om een heel universum te creëren is niet meer dan logisch. daar is ook weer iets extreems aan vooraf gegaan. maar wat? je zou bv kunnen fantaseren over zwarte gaten die zijn samengeklonterd en de wijde omgeving leeggezogen hebben om dan bij gebrek aan voedsel te exploderen. wat er ook gebeurd is, het zal een gevolg zijn van iets.

en oneindigheid hoef je idd niet over na te denken, daar kan ons verstand niet bij. voor ons moet alles een begin en een eind hebben om het te snappen, maar dat heeft oneindigheid niet. een miljard jaar is eigenlijk al niet te vatten, als je dan bedenkt dat dat helemaal niks is op de schaal van oneindigheid dan is het wel duidelijk dat wij daar beter niet teveel aan kunnen denken  :rolleye:
groeten, Ronald van Seijen

Question

Hm..Als je de wereld al bekijkt..dat is een grote soort kringloop. Alles komt op en "verdwijnt"na een tijdje weer..De stenen die ik zo nu en dan in mijn jaszak stop kunnen ooit wel een puntje van een berg zijn geweest. :rolleye: Wie weet is er heel heel heel erg ver weg wel eerder een soort aarde geweest met mensen en dieren e.d. er op. Omdat alles opkomt en voor het oog verdwijnt. Alles lijkt telkens opnieuw te beginnen.

ronald

ik denk dat je met het woord kringloop wel heel dicht bij komt. dat proces vind je overal in terug. er is een heel leuk boekje over die processen op aarde, geschreven door Erwin Krol. hoe bv bergtoppen afslijten door regen en wind, via rivieren op de zeebodem terechtkomen. die zeebodem kan weer opgestuwd worden en bergen vormen enz. hij beschrijft het veel fraaier en uitgebreider, de moeite waard om te lezen!
groeten, Ronald van Seijen

hdijk

Een leuke intro op de "stand van de wetenschap" vond ik het boek 'Een kleine geschiedenis van bijna alles'. En vooral ook erg goed leesbaar.

http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/20781379/

Het is zo goed verkocht dat er ook intussen een hardcover versie met platen is (kwijl...)
Hendrik Jan van Dijk

ronald

groeten, Ronald van Seijen

ronald

wat ik ook wel in dit topic vind passen is de serie in Europa. hierin wordt de 20e eeuw doorgelicht op een hele fraaie en levendige manier. het is een heel interessant stukje geschiedenis en vertelt indirect ook veel over de mens en zijn gedachtengangen. ik ben de serie voor de tweede keer aan het bekijken, als je  liefhebber bent van geschiedenis en menswetenschap is dit echt de moeite waard!
http://ineuropa.nl/programmas/36788896/uitzendingen/
groeten, Ronald van Seijen

hdijk

Citaat van: ronald op december 15, 2010, 23:02:40 PM
wat ik ook wel in dit topic vind passen is de serie in Europa. hierin wordt de 20e eeuw doorgelicht op een hele fraaie en levendige manier. het is een heel interessant stukje geschiedenis en vertelt indirect ook veel over de mens en zijn gedachtengangen. ik ben de serie voor de tweede keer aan het bekijken, als je  liefhebber bent van geschiedenis en menswetenschap is dit echt de moeite waard!
http://ineuropa.nl/programmas/36788896/uitzendingen/
Ik heb het boek gelezen. Wel alweer een tijd geleden. Herrinner me dat ik met name heb begin erg interessant vond, als op pagina 700 ofzo de flower-power aanbreekt komt er nog een erg taai stuk... Maar nogmaals, de eerste helft van de eeuw vanuit Europees perspectief is wel verhelderend (ten opzichte van de standaard Nederlandse versie). Oja, nou weet ik het weer. Vooral 1e WO was heel interessant.
Hendrik Jan van Dijk

ronald

de eerste wereldoorlog vind ik sowieso erg interessant. er was eigenlijk helemaal geen goede reden om te vechten en toch begon het. het was al snel duidelijk dat oorlogvoeren met de nieuwe middelen niet ging met de oude tactieken en toch ging het door, en toen het eindelijk afgelopen was werden aan duitsland zulke zware straffen toebedeeld dat mensen met visie meteen al zagen dat de basis voor de volgende oorlog werd gelegd, en toch deed men het en maakte men na al die narigheid Duitsland rijp voor Hitler waardoor nog meer ellende over de wereld wed uitgestrooid. als je over onnut op enorme schaal hebt dan heb je met die oorlog naar mijn mening wel de juiste te pakken.

ik vond de afleveringen over WO1 ook erg indrukwekkend, zeker de persoonlijke verhalen die vaak door nabestaanden worden verteld. bv soldaten die shellshock hadden en daardoor instorten. ze werden er voor gestraft als waren ze lafaards omdat men niet wist wat shellshock was en er zijn heel wat van doodgeschoten. de vrouw van zo'n soldaat kreeg ook geen geld meer en werd door haar omgeving met de nek aangekeken. pas recent is die soldaten eerherstel toebedeeld, en dan zie je een heel oude vrouw bij zo'n ceremonie, maar het is al zo lang geleden dat die vrouw de kleindochter is die er op zich niet veel van heeft meegekregen. de mensen die er zo lang enorm onder geleden hebben hebben dat niet eens mee mogen maken.

en dat allemaal omdat men in 1914 zoiets had dat een oorlogje de zaak in Europa wel even weer wat zou opfrissen (het uitbreken van die oorlog was zelfs een behoorlijk feestelijk gebeuren), hoe raar kan het lopen  ???
groeten, Ronald van Seijen