1. Voor deze mensen maakt het niet uit of en wel of geen bewijs is voor de verhalen, de jaartallen of de personen die hierin beschreven staan. Veel mensen vinden troost bij mooie woorden, ze putten kracht uit bijzondere verhalen en krijgen hoop door het lezen in een boek genaamd De Bijbel.
2. ... je kunt (vrijwel) niet oordelen over Christenen zonder te generaliseren.
3. Een fout gemaakt door een instituut is niet per se een fout gemaakt door de individuele gelovige die zich aansluit bij een instituut om zijn of haar geloof gezamenlijk te beleiden. Val het instituut Kerk aan, niet het geloof!
4. Wat maakt dat een mens aansluit bij anderen om tot een bepaalde beleving te komen, wat maakt dat mensen zinnen en verhalen letterlijk interpreteren en daar naar gaan handelen. Hoe komt het dat mensen verblind raken door hetgeen ze horen en lezen. Menig instituut doet aan indoctrinatie van haar volgelingen en hoe komt het dat mensen daar in meegaan. Ik vind het echt eng dat mensen de greep op zichzelf verliezen en slechts 'orders" uitvoeren van wat een geestelijke zegt en dat men zo sterk de behoefte heeft om samen alles te doen...
Joachim,
1. Prima, zolang ze niet menen uit te moeten dragen, dat de bijbel (waarom worden de bijbel, christenen, kerk en god eigenlijk met hoofdletters geschreven ?) de "waarheid" en het ware geloof representeert en aanvaarden, dat de bijbel zich niet onderscheidt van een willekeurig ander door mensen geschreven sprookjesboek vol sterke verhalen.
2. Dat doe ik dan ook niet, ik spreek alleen over mijn ervaringen met bepaalde christenen.
3. Ik dacht, dat de (levende) kerk niet meer of minder dan de gemeenschap van gelijkgestemde gelovigen vertegenwoordigde. Waarom zou je je trouwens aansluiten bij een geïnstitutionaliseerde geloofsleer als je je niet met de uitwassen van het "instituut" en de perversiteiten van een flink aantal van zijn vertegenwoordigers verenigen kan ? Ik ben op mijn 12e van catechisatie verwijderd, omdat ik te veel kritische vragen stelde en heb op mijn 18e mijn doop ongedaan laten maken door mijn doopceel te laten lichten, omdat ik mij niet (langer) met de sexistische en ultra-orthodoxe overtuigingen van de mannelijke voorgangers en ouderlingen binnen de protestant christelijke kerk, waar mijn uit Rijssen afkomstige vader ooit deel van uitmaakte, kon verenigen.
4. Hierover heb ik eerder al het nodige gezegd, maar op : "Geloof is geritualiseerde existentiële angst om de controle over zichzelf en belangrijke anderen, oftewel de grond onder zijn bestaan te verliezen. Om de individueel en collectief ervaren angst, dat het allemaal wel eens niet waar zou kunnen blijken te zijn, te bezweren, hebben gelovigen een sterke behoefte om te "getuigen" of evangeliseren en zending te bedrijven om door zo veel mogelijk bekeerlingen en geloofsgenoten ondersteund het "alleenrecht" op de "waarheid" te kunnen claimen", of woorden van gelijke strekking na, zijn mijn berichten op verzoek van christenen, die zich onder meer hierdoor beledigd voelden, van dit forum verwijderd. Vandaar "Revised" in de titel van dit topic.