Aquatische insecten

Gestart door woost, december 14, 2010, 17:10:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

woost

Dag,

Ik ben opzoek naar een goede site of boek over insecten die je in je lokale slootje kan vinden.
Heb namelijk van de zomer een aantal scheppen spul uit de vijver gevist met van alles en nog wat er tussen,
maar weet niet precies wat wat is. Zo heb ik bijvoorbeeld een diertje dat 2 blaadjes aan elkaar geplakt heeft
en hier zijn huisje van heeft gemaakt. Ben dus benieuwd naar wat dit is. Kan wel alles stuk voor stuk hier posten
maar daar leer ik minder van als het zelf uit vogelen. :D

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek


nielsyese

Diertje twee blaadjes aan elkaar geplakt--> waarschijnlijk een kokerjufferlarve.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Margreet Kwh

Het boek dat Dick Belgers aanraadt, is een aanrader!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

woost

Citaat van: nielsyese op december 14, 2010, 17:41:06 PM
Diertje twee blaadjes aan elkaar geplakt--> waarschijnlijk een kokerjufferlarve.

Zoiets dacht ik al. Wel lachuh als dat opeens voorbij komt in je 30x20x20cm aquariumpje :D
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

dmsoes

Dit wat oudere en wat minder kleurrijke werkje is m.i. nog steeds verreweg de beste opstap die er is:

Pauw, N. de & R. Vannevel (eds.) (1991). Macro-invertebraten en waterkwaliteit.
Determineersleutels voor zoetwatermacro-invertebraten en methoden ter bepaling van de
waterkwaliteit. Stichting Leefmilieu, Antwerpen. 316p.

vergt wel wat zoekwerk , maar ik heb hem regelmatig te koop gezien als tweedehandsje.

verder geeft dit overzicht een goed overzicht van benodigde lit. per groep:
http://www.wew.nu/publicaties/wew_themanummer21.pdf

let wel: ze is van 2007 en bijv. de nieuwe Jeugdbondtabel voor aquatische Heteroptera is niet opgenomen.

Groet,

Menno

woost

Hmm, Dit is niet echt wat ik zoek.
Wat ik zoek is simpel weg een boekje waarin staat welke diertjes er in de sloot zitten.
Met plaatjes, hoeft niet perse kleur, zodat ik kan determineren wat wat is.
Over hoe het water verder allemaal eruit mag zien is niet waar mijn interesse ligt.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Margreet Kwh

Ik heb een heel oud boekje, Sloot en plas in kleuren, van Meulenhoff uitgeverij. Zo zijn er vast wel meer boekjes. Kijk eens op een boekenmarkt of in de bibliotheek. Het boekje dat Dick Belgers noemt, is ook een basisboekje, maar wel wat meer tekst.
Jac.P.Thijsse heeft ook een boekje over sloot en plas gemaakt, met vele herdrukken.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven