foto vallem

Gestart door Freek Verkerk, oktober 13, 2010, 22:24:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi, Ik las dat in Beieren weer de foto vallen zijn opgesteld: http://www.idowa.de/straubinger-tagblatt/container/container/con/792319.html om Lynxen te fotograferen. Ik denk dat er inmiddels ook in Nederland Lynxen rondlopen. Ik zou wel benieuwd zijn wat iets vergelijkbaars in Nederland zou opleveren. De camera's moeten een beetje slim opgesteld worden natuurlijk, bijvoorbeeld op wild viaducten, bij tunneltjes onder snelwegen etc. kortom op plekken waar het eventuele wild langs komt. Er zijn in Nederland en Belgie een paar waarnemingen geweest van Lynxen, dus daar ergens in de buurt. Dus Limburg, Brabant, Drente en Gelderland. Ik zou het ook mooi vinden als er daarnaast dieren gefotografeerd werden als wolven, dassen, wilde katten, exoten. Volgens mij worden die camera's steeds goedkoper dus zo langzamerhand moeten dat soort projecten gestart worden en resultaten op leveren.


Als er links zijn naar dit soort projecten lees ik die graag.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Norman

Freek, dezelfde gedachten hier. Het zou me hoogst verbazen als de Lynx nog niet zijn stappen in NL heeft gezet. Mythen en sagen genoeg, nu de bewijzen nog. Daarnaast zou ik de verspreiding van Das, Wezel, Hermelijn, Bunzing, Vos en andere zoogdieren willen onderzoeken.

Maar voor dergelijke onderzoeken heb je fotovallen nodig, maar ondanks de prijs blijft het een flinke investering. Één camera is wat krap voor een serieus onderzoek en tien camera's is weer erg kostbaar.
Aangezien ik dit jaar voor het eerst vader ben geworden liggen de investeringen nu ergens anders.

Hier kun je goede fotovallen kopen voor goede prijs:

http://www.guusverschuren.nl/foto-video/speciale-camera-s/bolyguard-5-0-mp-ir-oliv-wildkamera

Bureau Mulder Natuurlijk heeft een vergelijkbaar onderzoek gedaan met cameravallen met als resultaat de herontdekking van de Wilde Kat in Nederland. Wellicht dat je hier informatie kan krijgen.

http://www.mulder-natuurlijk.nl/

joostheeremans

In Tsjechië werken ze ook nog met een soort geurstof aan een paaltje die de lynx zou lokken of waar ze langer bij blijven staan, daarachter stond de camera. Ook kan het interessant zijn om fotovallen bij kadavers neer te leggen (of handiger de kadavers bij de fotovallen), ik heb een aantal foto's gezien van moeder met jongen etend van een dood edelhert, dat ze daar die dag hadden neergelegd.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

Die geurstof is zeer waarschijnlijk Valeriaan. Een bekende lokstof voor katachtigen.


Freek Verkerk

Ik wou het onderzoek niet zelf uitvoeren, maar ik kan me indenken dat natuurbeheerders ook willen weten welke natuur ze nu precies beheren en dan iets meer dan welke grond met welke beplanting, maar ook welke dieren daar dan stiekum rondlopen. Resultaten kunnen in reclame's gebruikt worden ook richting geldverstrekkers.


Bijvoorbeeld camera's op wildviaducten om daarvan de effectiviteit te bekijken. Of op plaatsen waar eventueel wildviaducten opgesteld zouden kunnen worden. Plekken waar veel doodgereden dieren gevonden worden. Ook op plekken waar kanalen en rivieren overgestoken worden. Camera´s met bewegingsmelders of infrarood detectoren. Of een combinatie.


Wat ik lees is dat bijvoorbeeld jagers een vers gedode ree, zwijn of schaap vinden, waar dan camera's bijgezet worden. Een Lynx komt bijna een week terug bij een gedode prooi, dus dat biedt mogelijkheden. Ook andere dieren vinden vlees lekker, dus inderdaad een berg slachtafval met een camera erop en je ziet een flink aantal vleeseters langskomen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

janjaap63

Citaat van: Norman op oktober 17, 2010, 18:10:44 PM
Nog goedkoper:

Nog goedkoper?  :rolleye:

Guus Verschuren: € 147,99 + € 6,95 = € 154,94

Cameratools: € 159,00 + € 8,00 = € 167,00

Of zie ik iets over het hoofd...

JJ

Norman

Ja, je ziet iets over het hoofd.

Bij CT is dit inclusief de monitor voor het afstellen bij GV excl.
GV levert ook incl. monitor, maar dan is deze duurder.

twanteunissen

Hoi allemaal,


Waarschijnlijk dat ARK dit najaar nog start met plaatsen van camera's in het Limburgse grensgebied. Wachten is onder andere op vergunningen.


Groeten, Twan

Norman

Citaat van: twanteunissen op oktober 20, 2010, 08:55:48 AM
Hoi allemaal,


Waarschijnlijk dat ARK dit najaar nog start met plaatsen van camera's in het Limburgse grensgebied. Wachten is onder andere op vergunningen.


Groeten, Twan

Enig idee wie bij ARK zich daar mee bezig houd? Enig idee waarom er een vergunning nodig is? Volgens mij mag je voor eigen risico gewoon fotovallen plaatsen op publiek toegankelijke gebieden? Of is het voor het mogen betreden van het gebied buiten de gebaande wegen?

Jeroen Nagtegaal

Je laat dingen achter in iemand terrein, lijkt me niet dat dit zomaar mag. Nu zijn het waardevolle camera's, maar je zou het ook als vuilnis kunnen zien.

Daarbij komt inderdaad ook dat je buiten de wegen en paden komt, en volgens mij is het normaal dat als je onderzoek doet, je de dit in goed overleg doet met de terreineigenaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Je mag wellicht niet zomaar een willekeurig terrein gebruiken als onderzoeksterrein. Overleg met de terreineigenaar lijkt me geheel vanzelfsprekend, maar toestemming is wat anders dan een vergunning.

Freek Verkerk

#12
Het lijkt me dat de terreinbeheerders graag de camera's willen hebben. Zelfs willen sponsoren denk ik. Ik zou als natuurbeheerder of als gemeente uiteraard graag willen weten welke grote wilde dieren er op mijn terrein rondlopen. Ook kan ik me indenken dat een provincie graag sponsort. Het is toch leuk om te weten dat de Lynx het eerst in jouw provincie, gemeente of natuurgebied is waargenomen. Daar trek je natuurtouristen mee. Maar dan heb je wel camera's nodig.


Overigens wordt er met die camera's van alles waargenomen, ook wolven, mensen, dassen, wasberen, wasbeerhond. Volgens mij hebben ze infrarood flitsers, ze hoeven niet op te vallen.


Ze zullen wel meer interessante plekken hebben dan camera's. Het zou mooi zijn als het in samenwerking met de Duitsers en de Belgen kan, want in de Ardennen en de Eiffel lopen ze ook rond. Het zou interessant zijn om te weten of het nu helemaal territoriaal bezet is of dat het nog de rand is van de bezette territoria en dat er alleen nog maar zwervers rondlopen
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

twanteunissen


Hoi allemaal,


Hier mijn collega die hier mee bezig is.
Is een internationaal project en inderdaad mag je niet zomaar overal camera's ophangen voor onderzoek. We doen het langs de officiële weg.


Groeten, Twan

Norman

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 22, 2010, 02:11:47 AM
Het lijkt me dat de terreinbeheerders graag de camera's willen hebben. Zelfs willen sponsoren denk ik. Ik zou als natuurbeheerder of als gemeente uiteraard graag willen weten welke grote wilde dieren er op mijn terrein rondlopen. Ook kan ik me indenken dat een provincie graag sponsort. Het is toch leuk om te weten dat de Lynx het eerst in jouw provincie, gemeente of natuurgebied is waargenomen. Daar trek je natuurtouristen mee. Maar dan heb je wel camera's nodig.


Overigens wordt er met die camera's van alles waargenomen, ook wolven, mensen, dassen, wasberen, wasbeerhond. Volgens mij hebben ze infrarood flitsers, ze hoeven niet op te vallen.


Ze zullen wel meer interessante plekken hebben dan camera's. Het zou mooi zijn als het in samenwerking met de Duitsers en de Belgen kan, want in de Ardennen en de Eiffel lopen ze ook rond. Het zou interessant zijn om te weten of het nu helemaal territoriaal bezet is of dat het nog de rand is van de bezette territoria en dat er alleen nog maar zwervers rondlopen

Laat mij de sponsoren maar even weten, dan ga ik wel het verspreidingsonderzoek doen.  ;D
Ik ben toch bang dat toestemming eerder is verkregen dan dat er gesponsord word.

De fotovallen zijn er in verschillende varianten;

Met film of digitaal en met conventionele flits of met IR flits.
Het voordeel van film is de hogere beeldkwaliteit, nadeel dat het trager is, bewerkelijker en uiteindelijk kostbaarder. En het systeem maakt geluid, waardoor de camera sneller opgemerkt word door passanten, met het risico op diefstal of vandalisme.
Het voordeel van digitaal is de eenvoud van het verwerken cq. bewerken.
Het voordeel van de conventionele flits is dat er altijd kleurenfoto's worden gemaakt, nadeel is dat onverlaten de camera eerder opmerken en mee nemen of vernielen. Het nadeel van een IR flits is dat er uitsluitend in zwart/wit kan worden gefotografeerd. Bij dieren die wat ver van de val af zitten kan er hierdoor te veel detail verloren gaan.

De onzichtbaarheid van IR licht word bepaald door het spectrum waarin deze zich bevind. Vele (vaak chinese) fabrikanten gebruiken LEDs van ca. 720 nm, deze zijn duidelijk zichtbaar voor het menselijk oog, voor verschillende dieren vaak nog beter. Circa 850nm is vrijwel onzichtbaar voor mensen en voor slechts enkele dieren. Vanaf 920nm is het 100% niet meer waarneembaar voor mensen.
Het nadeel van een hoog spectraal bereik is dat de zichtbaar heid voor de chip ook minder word. Met andere woorden, de maximale afstand die behaald kan worden met een bepaald vermogen aan LEDs neemt af naarmate de spectrale gevoeligheid hoger word.
Bijvoorbeeld bij 10 LEDs van 720nm heb je een bereik van bijvoorbeeld 15 meter. Bij 920nm kan dit zomaar nog maar 5 meter zijn.
E.e.a. is ook weer afhankelijk van de gebruikte chip en die hierbij gebruikte coatings en filters.

Hier vind je o.a. meer info over dergelijke camera's; http://www.chasingame.com/

Norman

Citaat van: twanteunissen op oktober 22, 2010, 08:55:22 AM

Hoi allemaal,


Hier mijn collega die hier mee bezig is.
Is een internationaal project en inderdaad mag je niet zomaar overal camera's ophangen voor onderzoek. We doen het langs de officiële weg.


Groeten, Twan

Twan,

Kan ik ergens meer informatie vinden over dit project?

Vast bedankt!

twanteunissen

Ja, bij Hettie (zie link in mijn vorige bericht).  Zij kent de details. Zodra project gaat lopen zal het ook op de ARK website komen.


Groeten, Twan

Freek Verkerk

Camera's (Fotofallen op zn duits) levert niet altijd het gewenste resultaat: http://ooe.orf.at/stories/477826/ In dit voorbeeld 60 camera's en na een half jaar GEEN ENKELE LYNX. Maar ja, de camera's stonden er ook omdat men al heel weinig verwachte en meer zekerheid wou. Over de camera keuze denk ik dat men eens bij die oostenrijkers kan informeren. Zij hebben kennelijk ervaring met camera's. Overigens hebben de zwitsers betere ervaringen. Zij hebben een project lopen waarbij elk jaar in een aantal gebieden (trouwens steeds uitbreidend) met camera's naar lynxen gezocht wordt. http://www.kora.ch/main.htm?ge/proj/index.html 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Norman

Alles valt en staat met de juiste projectering en daar gaat het vaak fout. De camera's moeten zo gepostioneerd worden dat de kans groot is dat het dier de camera tegemoet loopt. Daarnaast is het gebruik van lokstoffen (Valeriaan, aas, diervoerders, etc.) een succesvol hulpmiddel om de dieren langer voor de camera te houden en hiermee de kans op succes te vergroten.

Overigens gaat het ook wel eens goed:

http://www.luchsprojekt-harz.de/de/luchsprojekt/6_dem_luchs_auf_der_spur/video_und_fotofallen.php

twan.teunissen

Hoi allen,


Nog geen lynxen of wilde katten op de camera tijdens ARK onderzoek in Drielandenpark (grensgebied Zuid Limburg, België en Duitsland) wel onder andere Boommarters (die blijkbaar, op één waarneming na) onbekend waren in Zuid Limburg. En ook vos, ree, wild zwijn en steenmarter.


Zie http://www.youtube.com/arkfilmpjes#g/a


Binnenkort meer filmpjes!






Groeten, Twan
Twan Teunissen

Freek Verkerk

[size=78%]Twan, leuke filmpjes, hou ons op de hoogte svp. Je moet een beetje voorzichtig zijn met vertellen waar ze staan vanwege het risico van vandalisme en diefstal (kwam in ieder geval in Zwitserland voor)  Hoeveel camera's staan er? En hoe zijn de plaatsen gevonden? Ik had begrepen dat je wilde katten kunt lokken met een geurstof, wordt dat ook gebruikt? Verder zou je vlees ter plaatse kunnen leggen. Afval van een slagerij en/of gevonden reeen. [/size]


[size=78%]Wat ik lees (in de duitstailge literatuur) dat jagers of wandelaars bijvoorbeeld een pas gedode ree vinden en er dan camera's op zetten, waarna er een lynx of wolf in de val loopt. Maar ook vossen etc. uiteraard. Als er lynxen in dat gebied zouden rondlopen, en die kans is aanwezig.... dan zouden jagers mogelijk ook die dieren gezien hebben en gehoord (krolse katers) (die waarnemingen zijn er overigens uit de voerstreek wel heb ik gehoord. En er zouden zo nu en dan dode [/size]reen[size=78%] gevonden moeten worden. Een lynx dood een ree per week (is mijn inschatting) en dat moet een jager merken. Omdat hij dan zelf minder schiet. [/size]

[size=78%]Een vergelijkbaar onderzoek in Zwitserland: [/size]http://www.kora.ch/news/archiv/20101125_d.htm


zie ook: http://www.kora.ch/pdf/reports/Systematischer%20Fotofallen-Einstaz%20Erweiterung%20FR%20Winter%202009-10.pdf


geeft bij camera's die 2 maanden staan in de helft van de gevallen een Lynx-waarneming.


Goed geplaatste camera's in gebieden waar vrij zeker lynxen aanwezig zijn.


Onderzoeken worden daar om de 2 jaar herhaald, zodat ze een goed inzicht hebben in hoe lang de dieren hun territoria vasthouden, hoe oud ze worden en wat er met de jongen gebeurt.


Erg interessant. Die dieren blijven vaak zon 5 jaar in hetzelfde gebied terwijl een enkeling al 14 jaar is waargenomen.



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

twanteunissen

Hoi allemaal,


De camera's staan op dit moment ten zuiden van de Nederlandse grens in aangrenzend België en ook inmiddels in Nederland. Lokstoffen worden gebruikt, geen vlees.
Helaas nog geen lynx of wilde kat. Wel weer leuke andere filmpjes. Een selectie staat op YouTube.


Groeten, Twan

joostheeremans

Gaaf Twan, ik zet 'm bij mijn favorieten. Hoe is dat eigenlijk verder gegaan met wilde kat? Ik herinner me een waarneming aantal jaar terug, ook met fotoval, van 1 zekere maar ik heb er daarna niet veel meer van gehoord.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-