eeuwige maandlijst-ranglijst

Gestart door martinharskamp, december 29, 2009, 21:21:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

martinharskamp

Ik had effe niets te doen en heb een eeuwige maandlijst-ranglijst in elkaar gezet. Ik heb alle maandlijsten bekeken van mensen met meer dan 300 soorten op hun levenslijst. Degenen met meer dan 1500 punten op hun eeuwige maandlijst staan in de ranglijst. Omdat ik deze ranglijst niet helemaal vandaag gemaakt heb zijn de laatst ingevoerde waarnemingen waarschijnlijk niet allemaal meegenomen.

Oeps, het zijn teveel tekens geworden, dan wordt het een bijlage...

Lonnie Bregman

#1
euhh...  ik denk dat er iets mis is gegaan?

edit: het is al weer veranderd
Groeten, Lonnie Bregman

HJDT

Die moeite had je je kunnen besparen want er is al een "hartstikke officiƫle" maandlijst ranking. Lees ook dit eens door http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=85414.msg649794.html#msg649794, als je na 31 december je lijst naar mij stuurt krijg je van mij een mooi overzicht terug van de alle actieve maandlijsters.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

martinharskamp

Citaat van: HJDT op december 29, 2009, 21:44:21 PM
Die moeite had je je kunnen besparen want er is al een "hartstikke officiƫle" maandlijst ranking. Lees ook dit eens door http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=85414.msg649794.html#msg649794, als je na 31 december je lijst naar mij stuurt krijg je van mij een mooi overzicht terug van de alle actieve maandlijsters.

Groeten Michel

Ik ben in ieder geval zoet geweest. Kan ik je dan gewoon een link naar mijn eeuwige maandlijst sturen of werkt het anders?

JohanvantBosch

Voor mij wel aanleiding om eens even mijn waarnemingen te gaan bijwerken, want dat ik niet in dat lijstje sta dat kan ik niet hebben. Ik pak de oude opschrijfboekjes er maar weer eens bij...  ;D

BWoets

En misschien iets voor een nieuw competitie-element op deze site?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Gerard Troost

Citaat van: BWoets op december 29, 2009, 22:46:29 PM
En misschien iets voor een nieuw competitie-element op deze site?
Leuk, maar nog meer waarnemingen van 1 Merel en 1 Kauw zitten we denk ik niet op te wachten, dus aub dan wel met een echt aantal ;) :police:
Net even voor het eerst naar mijn aantal op mn eml gekeken, tjonge 1316, valt nog niet tegen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

martinharskamp

Citaat van: BWoets op december 29, 2009, 22:46:29 PM
En misschien iets voor een nieuw competitie-element op deze site?

Dat lijkt me wel wat. Ik heb alleen begrepen dat het lastig is om zo'n ranking te starten op waarneming.nl. Ik ben dan geen website-techneut maar ik denk dat het lastige is om de lijsten onderling te vergelijken zoals dat bij levenslijsten en jaarlijsten kan. Een ranking met alleen de totaalscore zonder die vergelijkingsoptie lijkt me al leuk. Het zorgt er misschien ook voor dat er nog meer waarnemingen worden ingevoerd.

Ook leuk om te zien dat er iemand wel heel eenzaam bovenaan staat!

Michael Schaper

Wat ik nog steeds erg interessant zou vinden is een lijst/kalender waarin alle eerste en laatste waarnemingen te zien zijn
voor individuele soorten. En dan het liefst dat je ze per regio kan kiezen.

Ik vogel nu ongeveer 3 jaar en ben erg leergierig. Ik heb nu ruim 80 soorten weten te herkennen http://waarneming.nl/eml.php?id=45302
en daar ben ik best trots op.
Ik leer er niets van om zomaar een cd of dvd met 40 soorten vogels er op te bekijken/beluisteren. Aan het eind van de cd weet je niet meer wat je aan het begin hebt gehoord.
Bovendien moet je weten welke vogels in welk seizoen te zien zijn en dan nog in welke regio ze te spotten zijn.
Als beginner is hier geen beginnen aan. Heel simpel ... je weet deze gegevens niet.
Dus wat ik doe is zoeken en nog eens zoeken naar 2 of 3 vogelsoorten die ik via www.natuurkalender.nl vind. Hier is altijd een rubriek,
die heet: " Vogelsoorten om de komende weken op te letten ". Dan ga ik bij wn.nl na of deze vogels ook in mijn kijkregio te vinden is.
En dan volg ik de onderstaande stappen.

1) nagaan welke vogelsoorten er in de kijkomgeving te zien zijn.
2) veel foto's bekijken en proberen alle kenmerken op te slaan
3) op internet en boeken de kenmerken nalezen en dan nogmaals foto's bestuderen met het juiste seizoenskleed (man, vrouw, juv, 1e winter, 2e zomer, eclips, enz).
4) zeker niet onbelangrijk is het luisteren naar zoveel mogelijk geluidsopnames van deze soorten.
   Op youtube zijn vaak mooie films te zien met geluiden. Of nu wel een dvd bekijken waar deze vogelsoorten op staan.
5) ezelsbruggetjes verzinnen om de geluiden te onthouden. Nafluiten of naroepen helpt ook wel eens (hopen dat er niemand in de buurt is  8)  )
6) veel op pad gaan en hopen dat je de vogels vindt/herkent.

Een maandlijst die je per regio kunt selecteren zou erg veel helpen in dit leerproces.


HPM

Citaat van: Michael Schaper op december 30, 2009, 10:24:40 AM
[...]
Ik leer er niets van om zomaar een cd of dvd met 40 soorten vogels er op te bekijken/beluisteren. Aan het eind van de cd weet je niet meer wat je aan het begin hebt gehoord.
[...]

Toch heb ik het ook zo geleerd, al is het dan met singeltjes en elpees en niet met cd's en dvd's.
Gewoon regelmatig beluisteren. Dan kom je in het veld vanzelf zang tegen die je herkent van je
geluidsdragers. Dan herinner je je misschien niet gelijk wat het is, maar je kan het thuis wel opzoeken.
Maar de beste manier is natuurlijk om de vogel die je hoort ook te zien te krijgen. Als je hem nog
niet kent kan je zowel op beeld als op geluid zoeken.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer


Vincent Hart

Citaat van: nicky hulsbosch op december 14, 2010, 18:25:15 PM
http://limburg.waarneming.nl/waarneming/view/51294594  Erg laat geval van Kwartel
Commentaar reeds geplaatst door collega. Zet je dit soort meldingen volgende keer in Foutieve Determinaties, Nicky?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

nicky hulsbosch

Ja dacht breng hem even onder de aandacht in het maandlijst topic, maar zag dat ik verkeerd zat. Berichten mogen worden verwijderd of verplaats
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739


HJDT

Waarom zou dit dan in verkeerde determinaties moeten staan?? Japanse Kwartel is toch uit te sluiten op basis van foto's (in het algemeen gesproken dan en alleen van de klok eens horen luiden. . .). Er staat een goede foto bij dus daar zou je uit moeten komen toch??

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Gerard Troost

Citaat van: HJDT op december 14, 2010, 19:11:11 PM
Waarom zou dit dan in verkeerde determinaties moeten staan?? Japanse Kwartel is toch uit te sluiten op basis van foto's (in het algemeen gesproken dan en alleen van de klok eens horen luiden. . .). Er staat een goede foto bij dus daar zou je uit moeten komen toch??

Groeten Michel
Hij staat al goedgekeurd.... dus blijkbaar is men er al uit.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Max Berlijn

Gerard,

Leuke gedachte maar hoe doe je dat op ID? Zaoals je ziet zijn er meer winter waarnemingen (Katwijk, Mariendal)

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gerard Troost

Niets is onmogelijk, maar het is toch wel erg vreemd dat een echte trekvogel als Kwartel zelfs bij koud weer (sneeuw, vorst) niet wegtrekt. Daarbij opgeteld de (japanse) kwartels die "jan-en-alleman" in de tuin heeft lopen, durft ik het niet aan.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen