Hoofdmenu

Damhert?

Gestart door Botervlieg, december 13, 2010, 17:39:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

In de AWD vandaag deze keutels gevonden.
Ze zijn 0,5 x 2,0 cm groot.

Mijn sporen-boekje wijst mij richting "ree".
Maar de maten kloppen daar niet helemaal mee.
In mijn boekje staat bij Ree 7-10mm x 10-14mm.

Nou staat de Damhert niet in dit boekje.

Is dit ontlasting van een damhert?

http://waarneming.nl/waarneming/view/51277510





Groetjes, Marleen

stefanhageman

Waren het geen konijnenkeutels?
Stefan Hageman


Botervlieg

Citaat van: stefanhageman op december 13, 2010, 18:50:49 PM
Waren het geen konijnenkeutels?

Daar lijken ze mij te groot voor...

Violet (en Remco)

Hoi Marleen,

In het Poepboek (ja, dat bestaat echt!) staat voor de keutels van Damhert: lengte 1 - 1,5 cm, dikte 0,5 - 1 cm vorm: eikelvormig en kleur: donkergroen, bruin, zwart. In onze Diersporengids lees ik: de keutels glimmen, puntig aan één kant, ingedeukt aan de andere kant. 1,1 x 1,5 (bok) en ronde einden 0,8 x 1,5 cm (hinde). Gedeponeerd op een lijn of op een hoop, in de winter apart.

Nou ja, weet niet of je daar iets aan hebt, ik durf het in ieder geval niet te zeggen zo. Foto's in beide boekjes lijken ook niet op elkaar... Hoop dat je snel een beter antwoord krijgt!

Wel leuk misschien om eens op de site van Poepboek te kijken  ;D

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg

Citaat van: violet en remco op december 13, 2010, 19:04:24 PM

Wel leuk misschien om eens op de site van Poepboek te kijken  ;D

Groetjes,
Violet

Bedankt Violet voor je moeite om in je gidsen te kijken. Het poepboek is leuk ja! Ik had er eerder over gehoord.
Het staat nog op mijn wensenlijst.

Toch komen je omschrijvingen wel wat in de richting van wat ik heb gezien en wat er op mijn foto staat.

Ik wacht verdere reacties nog even af.

Groetjes, Marleen

Norman

100% Damhert

In het deel waar je bent geweest is al jaren geen ree meer waargenomen.
Er zijn bij de laatste telling in de AW duinen maximaal 18 Reeen geteld, alle in het zuidelijke gebied bij de Zilk/Langervelderslag.

De Reeen komen normaal gesproken niet tussen de damherten voor. Je ziet dit ook in de OVP. Daar zijn de Reeen ook verdreven door de Ederherten.

Botervlieg

Hallo Norman,

Oke, helder. Jammer dat de reeën "zo ver weg" zijn.
Leek me wel leuk om ook te zien.

Nou ja, wie weet kom ik ze nog eens tegen.

Groetjes, Marleen


HPM

Het zijn duidelijk keutels van een hertachtige (Met een punt en een deuk). In de AWD zijn er maar twee mogelijkheden. Erg veel verschil in formaat is er volgens mij niet, maar 2 centimeter is wel een beetje lang. Heb je ze niet goed gemeten of komt het door de vorst?
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op december 13, 2010, 19:28:43 PM
Het zijn duidelijk keutels van een hertachtige (Met een punt en een deuk). In de AWD zijn er maar twee mogelijkheden. Erg veel verschil in formaat is er volgens mij niet, maar 2 centimeter is wel een beetje lang. Heb je ze niet goed gemeten of komt het door de vorst?

Ik denk dan dat laatste. Ik heb ben er echt voor gaan zitten.
Tas op de grond, centimeter erbij. Gelijk opgeschreven in mijn boekje.
Of mijn centimeter is niet goed?  :huh:

Handig om te weten dat hertenkeutels herkenbaar zijn aan een punt en deuk.  :duim:

Groetjes, Marleen

Botervlieg

De waarneming is op "niet te beoordelen" gezet.

Ondanks de bijgevoegde link naar dit topic...

Ik begrijp niet zo goed waarom hij op "niet te beoordelen" staat.
Wil een admin mij dat uitleggen?

Groetjes, Marleen

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

Rikstar

IK zie wel eens reeën in de Oostvaardersplassen hoor! al zijn het er geef ik toe niet veel geweest.


Citaat van: Norman op december 13, 2010, 19:17:44 PM
100% Damhert

In het deel waar je bent geweest is al jaren geen ree meer waargenomen.
Er zijn bij de laatste telling in de AW duinen maximaal 18 Reeen geteld, alle in het zuidelijke gebied bij de Zilk/Langervelderslag.

De Reeen komen normaal gesproken niet tussen de damherten voor. Je ziet dit ook in de OVP. Daar zijn de Reeen ook verdreven door de Ederherten.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

mlahaye

#12
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=126442.0.html

Het ontbreekt bij de admins aan voldoende kennis over sporen. De zoogdieradmins kunnen en willen géén waarneming (goed)keuren die ze niet kunnen beoordelen.

Groet,
Maurice

Botervlieg

Citaat van: mlahaye op december 15, 2010, 08:25:37 AM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=126442.0.html

Groet,
Maurice

Oke, dat begrijp ik.

Maar als er niets anders in het gebied voorkomt en we er met z'n alle van overtuigd zijn.... :-\

Bedankt in elk geval.

Groetjes, Marleen

logico

Citaat van: mlahaye op december 15, 2010, 08:25:37 AM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=126442.0.html

Het ontbreekt bij de admins aan voldoende kennis over sporen. De zoogdieradmins kunnen en willen géén waarneming (goed)keuren die ze niet kunnen beoordelen.

Groet,
Maurice


Dan lijkt het me dat hier iets aan moet gebeuren. Hetzij iemand aantrekken die wel veel van sporen weet of anders de kennis bijspijkeren.
Met vriendelijke groet,
Patrick

mlahaye

Uiteraard zijn suggesties voor deskundigen op het gebied van sporen van harte welkom.

Maurice

logico

Ik heb geruime tijd geleden contact gehad met een moderator om er wat meer aandacht aan te besteden en eventueel een sticky of iets dergelijk te openen met daarin instructie hoe het best info aan te leveren om tot een optimale determinatie te komen. Daarbij kun je natuurlijk ook duidelijke foto's van afdrukken plaatsen zodat mensen zelf vergelijken kunnen.


Door de betreffende moderator werd positief gereageerd en ik kon met een idee/plan/voorbeeld komen zodat ze konden bekijken wat ze er mee kunnen. Wegens tijdgebrek aan mijn zijde is dat er helaas niet van gekomen. Maar het lijkt mij nog steeds geen overbodige luxe.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Botervlieg

Op mijn website die momenteel flink verbouwd en uitgebreid wordt, lees hier meer,
ben ik ook bezig om foto's en info over sporen te plaatsen.

Voetsporen, ontlasting sporen, holen, veren, vraatsporen etc.

logico

Citaat van: M. Baltus op december 15, 2010, 14:46:13 PM
Op mijn website die momenteel flink verbouwd en uitgebreid wordt, lees hier meer,
ben ik ook bezig om foto's en info over sporen te plaatsen.

Voetsporen, ontlasting sporen, holen, veren, vraatsporen etc.


Klinkt goed! Ik ben benieuwd!
Met vriendelijke groet,
Patrick

Norman

Citaat van: Rikstar op december 14, 2010, 21:19:08 PM
IK zie wel eens reeën in de Oostvaardersplassen hoor! al zijn het er geef ik toe niet veel geweest.


Citaat van: Norman op december 13, 2010, 19:17:44 PM
100% Damhert

In het deel waar je bent geweest is al jaren geen ree meer waargenomen.
Er zijn bij de laatste telling in de AW duinen maximaal 18 Reeen geteld, alle in het zuidelijke gebied bij de Zilk/Langervelderslag.

De Reeen komen normaal gesproken niet tussen de damherten voor. Je ziet dit ook in de OVP. Daar zijn de Reeen ook verdreven door de Ederherten.

Misschien had ik iets uitgebreider moeten reageren. Door de toename van de grote grazers zijn de reeen flink in aantal afgenomen in de OVP. Je moet in ieder geval aardig je best doen voor een Ree in de OVP, terwijl buiten de OVP ze redelijk makkelijk te zien zijn.

Margreet Kwh

Citaat van: mlahaye op december 15, 2010, 14:17:47 PM
Uiteraard zijn suggesties voor deskundigen op het gebied van sporen van harte welkom.

Maurice
Annemarie van Diepenbeek is de auteur van een sporengids van de KNNV: http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/veldgidsen/0/2111
Volgens de KNNV is zij Dé deskundige.
http://www.zoogdierenwerkgroep.be/index.php?id=113 is een site met veel informatie over sporen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: logico op december 15, 2010, 12:20:10 PM
Citaat van: mlahaye op december 15, 2010, 08:25:37 AM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=126442.0.html

Het ontbreekt bij de admins aan voldoende kennis over sporen. De zoogdieradmins kunnen en willen géén waarneming (goed)keuren die ze niet kunnen beoordelen.

Groet,
Maurice

Dan lijkt het me dat hier iets aan moet gebeuren. Hetzij iemand aantrekken die wel veel van sporen weet of anders de kennis bijspijkeren.

Toch denk ik dat "niet te beoordelen" nu niet helemaal terecht is.
Want dat het "niet te beoordelen" is, ligt hier mogelijk niet aan de waarneming.

Maar aan de beperkte / ontbrekende kennis van de admins.

Dat vind ik jammer.

Groetjes, Marleen

HPM

Dat begrijp ik niet Marleen. Keutels van Damhert en Ree zijn ongeveer even groot, dus op grond daarvan is het niet uit te maken. Het enige argument wat tegen Ree is genoemd (door Norman) is dat in het gebied waar je ze hebt gevonden al jaren geen Reeën zijn gezien. Dat sluit natuurlijk het voorkomen daar niet uit. Damhert is hooguit (veel) waarschijnlijker). Tellingen zeggen wat dat betreft niet alles, weet ik uit eigen ervaring. Bovendien komen de de maten die je opgeeft niet overeen met die voor Damhert en Ree. Als je er al een naam aan denkt te moeten plakken zou ik dat met de toevoeging 'onzeker' doen, want niemand kan het zeker weten. Wie weet wordt je waarneming dan wél goedgekeurd. En zo niet dan is er nog geen man overboord. Zo zeldzaam zijn Damherten in de AWD nou ook weer niet.

Overigens lijkt het mij best mogelijk om je waarneming wat nauwkeuriger te plaatsen dan op AWD. Je weet waar het ongeveer was en als je het op een nauwkeurigheid van 1000 meter zet zal beter kloppen dan nu.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op december 16, 2010, 13:15:41 PM
Dat begrijp ik niet Marleen. Keutels van Damhert en Ree zijn ongeveer even groot, dus op grond daarvan is het niet uit te maken. Het enige argument wat tegen Ree is genoemd (door Norman) is dat in het gebied waar je ze hebt gevonden al jaren geen Reeën zijn gezien. Dat sluit natuurlijk het voorkomen daar niet uit. Damhert is hooguit (veel) waarschijnlijker). Tellingen zeggen wat dat betreft niet alles, weet ik uit eigen ervaring. Bovendien komen de de maten die je opgeeft niet overeen met die voor Damhert en Ree. Als je er al een naam aan denkt te moeten plakken zou ik dat met de toevoeging 'onzeker' doen, want niemand kan het zeker weten. Wie weet wordt je waarneming dan wél goedgekeurd. En zo niet dan is er nog geen man overboord. Zo zeldzaam zijn Damherten in de AWD nou ook weer niet.

Herman, daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Mijn excuus. Misschien was mijn reactie iets te kort door de bocht. Sorry.

Citaat van: HPM op december 16, 2010, 13:15:41 PMOverigens lijkt het mij best mogelijk om je waarneming wat nauwkeuriger te plaatsen dan op AWD. Je weet waar het ongeveer was en als je het op een nauwkeurigheid van 1000 meter zet zal beter kloppen dan nu.

Ik heb de groene route gevolgt. Maar hoe die route op google-maps loopt, weet ik niet.
Ik had foto's gemaakt van het route-bord bij de awd, ik dacht dat dat zou helpen, maar ik twijfel of die route klopt.

Ik wilde in eerste instantie dus inderdaad netjes nauwkeurig de waarnemingen plaatsen.
Maar de verschillende "gebiedjes" in de AWD liggen daar vrij dicht op elkaar.
Als het nou één gebiedje zou zijn, dan maakt 100m of 1000m "geen verschil" de waarneming blijft in dat gebied.
Maar nu kan die 100m of 1000m gelijk in een ander gebied liggen.
Dan zet ik de waarneming liever op "awd" wat wel klopt, dan op een gebied dat niet klopt.
Dat leek mij het beste.

Ik heb bij "wens voor waarneming" gevraagd of het mogelijk is dat in de toekomst dergelijke routes in de kaart getekend zouden kunnen worden.
Dat zou ik wel handig vinden, dan kan ik plekken makkelijker terugvinden.

Groetjes, Marleen

logico

Citaat van: HPM op december 16, 2010, 13:15:41 PM
Dat begrijp ik niet Marleen. Keutels van Damhert en Ree zijn ongeveer even groot, dus op grond daarvan is het niet uit te maken.


Das niet helemaal waar. Uitwerpselen van het ree zijn rond de winter vaak meer kogelrond. Deze zijn duidelijk wat langwerpiger.

Met vriendelijke groet,
Patrick

HPM

Citaat van: M. Baltus op december 16, 2010, 13:25:17 PM
Citaat van: HPM op december 16, 2010, 13:15:41 PM
[...]
Citaat van: HPM op december 16, 2010, 13:15:41 PMOverigens lijkt het mij best mogelijk om je waarneming wat nauwkeuriger te plaatsen dan op AWD. Je weet waar het ongeveer was en als je het op een nauwkeurigheid van 1000 meter zet zal beter kloppen dan nu.

Ik heb de groene route gevolgt. Maar hoe die route op google-maps loopt, weet ik niet.
Ik had foto's gemaakt van het route-bord bij de awd, ik dacht dat dat zou helpen, maar ik twijfel of die route klopt.

Ik wilde in eerste instantie dus inderdaad netjes nauwkeurig de waarnemingen plaatsen.
Maar de verschillende "gebiedjes" in de AWD liggen daar vrij dicht op elkaar.
Als het nou één gebiedje zou zijn, dan maakt 100m of 1000m "geen verschil" de waarneming blijft in dat gebied.
Maar nu kan die 100m of 1000m gelijk in een ander gebied liggen.
Dan zet ik de waarneming liever op "awd" wat wel klopt, dan op een gebied dat niet klopt.
Dat leek mij het beste.

Ik heb bij "wens voor waarneming" gevraagd of het mogelijk is dat in de toekomst dergelijke routes in de kaart getekend zouden kunnen worden.
Dat zou ik wel handig vinden, dan kan ik plekken makkelijker terugvinden.

Groetjes, Marleen


Maar er misschien 1 klein gebiedje naast zitten lijkt me altijd nog beter dan er zeker vele kilometers naast zitten door voor het centrum van gebied AWD te kiezen. De groene route vanaf de Zandvoortselaan is nog geen 7 km lang, zodat je er wel niet verder dan een kilometer 2 naast kan zitten. Nu is dat een stuk meer en zal je waarneming op deze manier zeker in een verkeerd uurhok terecht komen (24-48 ipv 24-38). Als je hetzelfde vanuit ingang De Zilk zou doen komt je waarneming zelfs in een andere provincie terecht. Bovendien zijn die gebiedjes ook maar aanduidingen en zijn ze omdat ze kleiner zijn nog altijd een stuk nauwkeuriger dan gebied AWD.
Volgens Norman komen er alleen nog maar Reeen in het zuiden van de AWD voor. Door je waarneming op het hele gebied te zetten kan je in dit geval Ree zeker niet uitsluiten.

Hierbij een stukje topografische kaart met de AWD, waarop ook de uur- en kilometerhokken staan. Op basis van die hokken worden de verspreidingskaarten gemaakt.
Herman van der Meer

Botervlieg

Dank je wel, Herman voor het kaartje.

Ik beloof er nog eens serieus naar te kijken en mijn best te doen de locaties beter aan te geven.

Groetjes, Marleen