Zilvermeeuwen met groene kleurring.

Gestart door Lonnie Bregman, december 12, 2010, 18:50:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Hallo allemaal,

vandaag zag ik bij de Noordpier twee Zilvermeeuwen met rechts groene kleurringen (Y.AMR en Y.APV) en links een metalen ring. Via cr-birding.be ben ik erachter gekomen dat deze naar Kees Camphuysen moeten, klopt dat? Alvast bedankt voor reacties.
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

Bedankt Jeroen, dan stuur ik hem een mailtje!
Groeten, Lonnie Bregman

b45brand

Ik zou graag deze waarneming willen doorgeven aan Jeroen Camphuysen ivm de groene ring aan de linkerpoot!
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51237312
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2010-12-10 te Den Oever - Noorderhaven
foto`s :


bij voorbaat dank Chris Brand
N.B. via dit Forum of via een email????


little-W

Citaat van: b45brand op december 13, 2010, 13:54:56 PM
Ik zou graag deze waarneming willen doorgeven aan Jeroen Camphuysen ivm de groene ring aan de linkerpoot!
N.B. via dit Forum of via een email? ???
Graag een mailtje naar kees.camphuysen [at] nioz.nl.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Mars Muusse

Vor meer info over deze groene kleurring projecten:

http://www.gull-research.org/ijmuiden/index.html

Je ontvangt verreweg de uitgebreidste life-history die je ooit zag, als je een ring doorgeeft aan Kees ! ;-)

b45brand

Bedankt Maarten en ik heb de betreffende waarneming per email verstuurd.
Groet,
Chris Brand

Lonnie Bregman

Citaat van: Mars Muusse op december 13, 2010, 16:06:22 PM
Je ontvangt verreweg de uitgebreidste life-history die je ooit zag, als je een ring doorgeeft aan Kees ! ;-)

Klopt! Ik heb inmiddels de gegevens ontvangen, de Y.AMR ring is in 160 dagen 29× teruggemeld! De Y.APV ring is ook al 9× teruggemeld.
Groeten, Lonnie Bregman

little-W

Citaat van: lonnie20 op december 13, 2010, 21:07:17 PM
De Y.APV ring is ook al 9× teruggemeld.
Leuke herontdekking van APV dit jaar...
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Lonnie Bregman

Citaat van: little-W op december 13, 2010, 21:13:08 PM
Citaat van: lonnie20 op december 13, 2010, 21:07:17 PM
De Y.APV ring is ook al 9× teruggemeld.
Leuke herontdekking van APV dit jaar...

Ja, dat viel mij ook op, de eerste 7 jaar is ie niet gezien!
Groeten, Lonnie Bregman

ruud_altenburg

Ik ben dit jaar met Fred, Kees en José naar het Forteiland geweest en heb wat foto's op het GRO forum gezet:
http://www.talk.gull-research.org/viewtopic.php?f=9&t=290
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mars Muusse

CiteerCitaat van: little-W op december 13, 2010, 21:13:08 pm  <blockquote>    Citaat van: lonnie20 op december 13, 2010, 21:07:17 pm  <blockquote>De Y.APV ring is ook al 9× teruggemeld.
</blockquote>    Leuke herontdekking van APV dit jaar...
</blockquote>   
Ja, dat viel mij ook op, de eerste 7 jaar is ie niet gezien! 

Zo werkt 't dus niet. Groene ringen worden omgedaan sinds 2008 op de bunker. Maar natuurlijk worden er wel metaal geringde broedende vogels voorzien van een extra kleurringetje. Daarvan weet je soms dus de ware leeftijd, ook al vang je ze als adult op het nest. ;-)

little-W

Citaat van: Mars Muusse op december 18, 2010, 22:37:32 PM
CiteerCitaat van: little-W op december 13, 2010, 21:13:08 pm  <blockquote>    Citaat van: lonnie20 op december 13, 2010, 21:07:17 pm  <blockquote>De Y.APV ring is ook al 9× teruggemeld.
</blockquote>    Leuke herontdekking van APV dit jaar...
</blockquote>   
Ja, dat viel mij ook op, de eerste 7 jaar is ie niet gezien! 

Zo werkt 't dus niet. Groene ringen worden omgedaan sinds 2008 op de bunker. Maar natuurlijk worden er wel metaal geringde broedende vogels voorzien van een extra kleurringetje. Daarvan weet je soms dus de ware leeftijd, ook al vang je ze als adult op het nest. ;-)
Inderdaad, te snel gekeken.

Zo blijkt maar weer dat de opbouw van het rapport uitnodigd voor misintepretatie.
Het rapport geeft op twee plaatsen (regel 5 en 12) de indruk dat de meeuw in 2003 de groene ring omgekregen heeft. Cel A12 zou dan de metalen ring moeten aangeven en niet de kleurring, en het zou eventueel bij de opmerkingen onder cel i8 gemeld kunnen worden. Staat er iets over in de kolom Notes misschien? (De kolom is niet te zien in het screenshot.)

Een ander voorbeeld is Y.ACB: geringd in 2000.
Bij de opmerkingen staat dat de kleurring pas in 2009 is toegevoegd (wat niet juist is, het blijkt 2008 te zijn), maar regel 5 en 12 suggereren iets anders. Ook de opmerkingen in regel 12 melden dat er een kleurring is aangebracht, maar welke is dit dan? (Of had er moeten staan "nog geen kleurring aangebracht") Pas als je de opmerkingen in regel 6 leest, zie je dat kleurring Y.ACB in 2008 is omgedaan.

Jammer dat de metaalcodes er nooit bijstaan, maar verder niets dan lof voor de rapporten van Kees (als je weet hoe je ze moet lezen  ;) )
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Lonnie Bregman

Ah, jullie hebben gelijk, er staat idd bij Notes dat hij pas in 2008 van kleurringen is voorzien (de datum paste er niet meer bij):
Groeten, Lonnie Bregman

theomuusse

Of hij had eerst een andere kleurring en deze is vervangen vanwege slijtage?

Theo

Citaat van: little-W op december 19, 2010, 10:39:13 AM
Citaat van: Mars Muusse op december 18, 2010, 22:37:32 PM
CiteerCitaat van: little-W op december 13, 2010, 21:13:08 pm  <blockquote>    Citaat van: lonnie20 op december 13, 2010, 21:07:17 pm  <blockquote>De Y.APV ring is ook al 9× teruggemeld.
</blockquote>    Leuke herontdekking van APV dit jaar...
</blockquote>   
Ja, dat viel mij ook op, de eerste 7 jaar is ie niet gezien! 

Zo werkt 't dus niet. Groene ringen worden omgedaan sinds 2008 op de bunker. Maar natuurlijk worden er wel metaal geringde broedende vogels voorzien van een extra kleurringetje. Daarvan weet je soms dus de ware leeftijd, ook al vang je ze als adult op het nest. ;-)
Inderdaad, te snel gekeken.

Zo blijkt maar weer dat de opbouw van het rapport uitnodigd voor misintepretatie.
Het rapport geeft op twee plaatsen (regel 5 en 12) de indruk dat de meeuw in 2003 de groene ring omgekregen heeft. Cel A12 zou dan de metalen ring moeten aangeven en niet de kleurring, en het zou eventueel bij de opmerkingen onder cel i8 gemeld kunnen worden. Staat er iets over in de kolom Notes misschien? (De kolom is niet te zien in het screenshot.)

Een ander voorbeeld is Y.ACB: geringd in 2000.
Bij de opmerkingen staat dat de kleurring pas in 2009 is toegevoegd (wat niet juist is, het blijkt 2008 te zijn), maar regel 5 en 12 suggereren iets anders. Ook de opmerkingen in regel 12 melden dat er een kleurring is aangebracht, maar welke is dit dan? (Of had er moeten staan "nog geen kleurring aangebracht") Pas als je de opmerkingen in regel 6 leest, zie je dat kleurring Y.ACB in 2008 is omgedaan.

Jammer dat de metaalcodes er nooit bijstaan, maar verder niets dan lof voor de rapporten van Kees (als je weet hoe je ze moet lezen  ;) )

Lonnie Bregman

Nee, kijk maar in de laatste bijlage, daar staat bij Notes dat ie eerst van een metaalring was voorzien en dat later de kleurring was toegevoegd. Zoals Mars hierboven al zei, wordt deze kleurring-serie pas gebruikt sinds 2008.
Groeten, Lonnie Bregman