1 jan - 1 mrt: Test je soortenkennis! (Win leuke prijzen!)

Gestart door Botervlieg, december 11, 2010, 09:24:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hoi Frank.

Leuk dat je op deze manier een nieuwe groep kunt "leren kennen".
De tegenaria is volgens waarneming niet zeldzaam (vrij algemeen), maar komt volgens mij ook niet echt veel voor.
Odiellus (mijn vriendje ;) woont hier op het balkon, al 1,5 jaar) is wel zeldzaam, dat klopt.

:duim:

Groetjes, Marleen

Frank van de Putte

Zeker leuk om uitgerekend op je balkon zo'n zeldzaam dier te ontdekken! De meeste mensen zou zoiets waarschijnlijk volledig ontgaan... Mooi dat je ook zulke dieren waarneemt en weet te waarderen  :duim: 

Ik heb ook een appartement+balkon, mijn medebewoner heeft ook 8 poten en heet Segestria florentina.
Een spin die de gemiddelde huisvrouw waarschijnlijk zou omschrijven als "groot, dik, zwart en eng"
En... eigenlijk klopt dat wel, al doet hij geen vlieg mens kwaad  ;) . Ook zeldzaam overigens, wel algemeen in ZL.
http://waarneming.nl/waarneming/view/50186355?_popup=1

groetjes
Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Die is inderdaad wel fors, frank!

Ik wil jullie graag iets vragen. Ik had bedacht om deze maand de kennis-test te laten zoals die is.
En vanaf 1 februari pas nieuwe soorten toe te voegen.

Vandaag dacht ik: Maakt het het niet juist leuker, als er steeds nieuwe soorten bij komen?
Want de mensen die bijv alleen nederlandse namen doen, en alle punten hebben binnengehaald, voor hen is de lol er nu af.
Maar als er nieuwe soorten bij komen, kunnen ze het weer opnieuw spelen.

Wat vinden jullie?

Nieuwe soorten nu al toevoegen? Of wachten tot 1 februari?

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Ja, nu toch de nieuwe soorten erbij gezet. Eens kijken hoe dat gaat.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Er wordt weer aardig fanatiek gespeeld!!

Er is bij de "vogels" een nieuwe nummer 1, maar die is nog te overtreffen!
De nummer 1 heeft nu 45 punten, er zijn er 52 maximaal te behalen.

Overigens hoef je niet de nummer 1 te worden om prijzen te winnen.
Bij de vogels staat op de 1e, 50e, 75e, 100e, 125e, 150e, 175e en 200e plek een prijs.
Dus ook als je weinig vogels kent, kun je er prijzen winnen.

De "alles" lijst heeft de nummer 1 op dit moment 101 punten.
Erg goed gedaan hoor!

Ook de vlinders en zoogdieren gaan goed. De vlinders kan je dag- nacht en micro apart oefenen. Maar ook allemaal door elkaar.
Er is een test over kevers. Spinnen. Over de zeldzame soorten.

Kortom: Voor iedereen wat leuks!

Bart van Hoogstraten

Dan had ie zeker de Canadese Gans ook fout!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Zo staat het ook op waarneming, als "grote" canadese gans.

Klopt dat niet?

Jan vH

Grote Canadese Gans klopt inderdaad wel, maar vroeger werden alle Canadese ganzen tot een soort gerekend, de Canadese Gans. Is al jaren niet meer zo, maar sommige vogelgidsen geven nog steeds Canadese Gans aan.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Bart van Hoogstraten

#38
Citaat van: M. Baltus op januari 08, 2011, 16:41:48 PM
Klopt dat niet?

Jawel, klopt!
(Heb je een kat? Neen, ik heb een huiskat!)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Ja, deze ben ik met je eens Bart, ik denk dat ik deze er maar uit haal.

Omdat je niet kunt zien of het huiskat of wilde kat is.

Bart van Hoogstraten

Ik neem aan dat alle foto's in Nederland geschoten zijn? (wilde kat is uitgestorven in Nederland, kun je dus zo laten...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

Citaat van: M. Baltus op januari 08, 2011, 16:19:06 PM
Er is bij de "vogels" een nieuwe nummer 1, maar die is nog te overtreffen!
De nummer 1 heeft nu 45 punten, er zijn er 52 maximaal te behalen.

Hoi Marleen

Ja m'n eerste scores zaten me niet lekker, ditmaal heb ik de lectuur erbij gehaald. Maar blijkbaar is mijn ANWB gids (3e druk 2009) alweer verouderd want enkele wetenschappelijke vogelnamen blijken inmiddels alweer gewijzigd.
En ik in de categorie "alles" heb ik m'n score opgekrikt naar 50% score  :) . Wel met enige voorkennis uiteraard....
Heb wel veel respect voor de koploper in die lijst hoor! Zo breed is mijn kennis niet, ik ben meer liefhebber van fauna dan flora.
Misschien een idee om dat nog te splitsen? Fauna / Flora?

groetjes
Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 08, 2011, 16:52:44 PM
Ik neem aan dat alle foto's in Nederland geschoten zijn? (wilde kat is uitgestorven in Nederland, kun je dus zo laten...).
Nu nog wel ja. Hoewel ik er wel over denk om op den duur ook buitenlandse soorten toe te voegen.

Het punt is dat het aantal soorten nu nog wel "meevalt". Maar als ik ga uitbreiden kan ik niet meer elke keer nagaan of er soorten zijn die niet (meer) te determineren zijn vanaf foto. Dus het is lastig. Feedback daarover is dan ook wel welkom.

Botervlieg

Citaat van: fpvdputte op januari 08, 2011, 16:55:12 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 08, 2011, 16:19:06 PM
Er is bij de "vogels" een nieuwe nummer 1, maar die is nog te overtreffen!
De nummer 1 heeft nu 45 punten, er zijn er 52 maximaal te behalen.

Hoi Marleen

Ja m'n eerste scores zaten me niet lekker, ditmaal heb ik de lectuur erbij gehaald. Maar blijkbaar is mijn ANWB gids (3e druk 2009) alweer verouderd want enkele wetenschappelijke vogelnamen blijken inmiddels alweer gewijzigd.
En ik in de categorie "alles" heb ik m'n score opgekrikt naar 50% score  :) . Wel met enige voorkennis uiteraard....
Heb wel veel respect voor de koploper in die lijst hoor! Zo breed is mijn kennis niet, ik ben meer liefhebber van fauna dan flora.
Misschien een idee om dat nog te splitsen? Fauna / Flora?

groetjes

Hallo frank,

Ja, van de gaai bijvoorbeeld, dat wist ik ook niet hoor.

Leuk dat je je score hebt opgekrikt! Moet je nagaan hoeveel je dan toch wel al weet!

Wat betreft planten. Op de site staan al een aantal soorten die op zich in een kennis-test kunnen.
Maar dat zijn er dan 5 ofzo. Dus nog niet echt "spectaculair".
Bij de planten doe ik wel per soort meerdere foto's, want anders is het soms niet te doen.

Zal ik die erbij zetten?

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Overigens zijn héél veel soorten op mijn site gefotografeerd in Thijsse's hof,
waar eind januari / begin februari ook speciaal voor waarnemers dagen zijn om vogels bij de voederplank te kijken.

Botervlieg

Ik weet niet of er gebruikers zijn die om wat voor reden dan ook bezwaar hebben tegen registratie.

Het gaat alleen om een gebruikersnaam (om te kunnen spelen en je scores te bekijken).
Je eigen naam, woonplaats en mailadres. Om contact te kunnen leggen als je prijzen hebt gewonnen, en voor als er problemen zijn. Deze gegevens worden nergens op de website getoond, dus andere gebruikers zien dat niet.

Ik heb vanochtend aan de website weer enkele soorten toegevoegd. Ook is er n.a.v de vraag van Frank dacht ik ook een "test je kennis" over planten. Welliswaar maar 4 soorten op dit moment, maar toch...

Groetjes, marleen

han.endt

Erg leuk gemaakt allemaal. Ik nam eerst 'alles', maar die was wat lang (om even voor het eten te doen i.i.g. 8) ) dus daar stopte ik maar mee. Misschien doe ik hem nog eens.

Ik gokte helaas op de verkeerde wetenschappelijke naam voor de Eikenpage. De meest recente is inderdaad Favonius quercus, maar ik zat nog met Neozephyrus quercus in mijn hoofd. Eigenlijk is dat niet fout, maar ja synoniemen zijn niet in te passen in zo'n quiz.
Ik zag daardoor nog iets grappigs: http://waarneming.nl/user/photos/2564?q=eikenpage&from=1980-01-01&to=2011-01-09&g=0&sex=

En dan heb je nog de Nederlandse namen voor micronachtvlinders....... :rolleye: Die zitten al helemaal niet in m'n hoofd.

Botervlieg

Hallo Han.

De "alles" test is groot, dat is waar. Doelbewust heb ik gekozen voor een "stop" knop. Zodat mensen tussentijds kunnen stoppen.
Nu staat de nummer 1 met 101 punten. Als je die wilt overtreffen, heb je dus aan 102 punten bewijs van spreken genoeg.

Grappig, twee dezelfde vlinders met andere naam!  ;D

de microvlinders, ja dat is dan gelijk een mooie oefening voor je.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

#49
Ik heb nog een leuk nieuwtje voor iedereen.

Naturalis (in leiden) gaat het project ook steunen.
En biedt twee vrijkaartjes aan!


Ik moet nog even kijken op welke plek ik die ga inzetten.
Maar die zijn dan dus ook te winnen!

Voor wie naturalis (nationaal natuurhistorisch museum) niet kent:
Naturalis is een groot museum over de natuur. Van vroeger en nu.
Ze hebben héél veel (opgezette) dieren die je kunt bekijken.
100.000den kevers, vlinders, insecten, planten, vogels, slakken, stenen, werkelijk vanalles.
En er is een winkel, met boeken over vanalles over de natuur.
Vogels (uit welk land je maar kan bedenken), insecten, planten, cd's met geluiden, films etc.
www.naturalis.nl

Groetjes, Marleen

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

Citaat van: Jarinka op januari 11, 2011, 17:52:55 PM
Die "Wilde Eend" (foto) lijkt me eerder een Parkeend ;)

Een parkeend is toch een wilde eend met afwijking in het kleed?
Welke afwijking zie jij die ik niet zie?

Groetjes, Marleen

Jarinka

Een Parkeend is een kweekvorm van Wilde Eend. Alle eenden met een kleedvariatie vallen daar dus onder. Dit vrouwtje heeft een half oranje snavel. Wilde Eenden hebben een bruingelige snavel. Krakeenden hebben weliswaar een gedeeltelijk oranje snavel, maar daar past de rest van het kleed niet bij. En de vogel komt nogal plomp over, Wilde Eenden zijn wat sierlijker (hoewel dat eigenlijk geen hard kenmerk is).
Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

Hallo Jarinka,

Ik zal de eend uit het spel halen.
De soort is overigens als wilde eend wel goedgekeurd op waarneming....

Wat betreft de snavelkleur heeft iemand mij wel eens verteld dat het met geslacht te maken heeft.
Is dat dan niet waar?

Groetjes, Marleen

Jarinka

Citaat van: M. Baltus op januari 11, 2011, 19:56:44 PMWat betreft de snavelkleur heeft iemand mij wel eens verteld dat het met geslacht te maken heeft.
Mannetjes hebben een knalgele snavel, en vrouwtjes een bruinige. Bij de Wilde Eend tenminste. Maar Parkeenden hebben inmiddels zoveel kleedvariatie dat ook de snaveltekening telkens verschillend is, en geen betrouwbaar kenmerk meer is.
Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

Citaat van: Jarinka op januari 11, 2011, 20:05:31 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 11, 2011, 19:56:44 PMWat betreft de snavelkleur heeft iemand mij wel eens verteld dat het met geslacht te maken heeft.
Mannetjes hebben een knalgele snavel, en vrouwtjes een bruinige. Bij de Wilde Eend tenminste. Maar Parkeenden hebben inmiddels zoveel kleedvariatie dat ook de snaveltekening telkens verschillend is, en geen betrouwbaar kenmerk meer is.

Hallo Jarinka,

Bedankt voor je uitleg. Ik heb de soort uit het spel gehaald en ook van de website. Ik zal hier nog eens mijn waarneming aan de admins voorleggen. Bedankt voor je feedback.  :duim:

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Een paar van de prijzen:
De foto's van de vogel-prijzen zal ik vanmiddag/morgen plaatsen.











Frank van de Putte

Leuke prijzen, vooral Naturalis lijkt me leuk om eens een regenachtig dagje door te brengen! Nog nooit geweest.

groetjes

Frank

(PS is er ook een prijs in de categorie "spinnen" te winnen? Daar ga ik aan kop voorlopig. Als eehm..enige deelnemer, maar toch  ;) )

Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Hallo Frank,

Bij de spinnen zijn inderdaad geen prijzen te winnen.

Als aan het eind van de maand blijkt dat bepaalde rangen niet behaald zijn,
zullen de prijzen daarvan ergens anders worden ingezet.

Hoe ik dat doe weet ik nog niet. Denk dat ik dan iemand lootjes laat trekken.

Had je het planten-spel al gespeeld?  ;)

Groetjes, Marleen

Frank van de Putte

Citaat van: M. Baltus op januari 17, 2011, 21:15:36 PM
Had je het planten-spel al gespeeld?  ;)

Hoi Marleen

Ja speciaal even gespeeld! Zonder flora-lectuur want die heb ik niet, wel een paar aardige foto's...
En een paar namen geleerd, hopelijk kan ikze onthouden, en ik sta op een gedeelde 3e plek met 0 uit 5  :)
Als er nou bv een Paardebloem tussen had gezeten had ik wellicht zelfs tweede kunden worden  ;)
Of is het Paardenbloem..  :rolleye:   Enfin, ik blijf voorlopig maar even bij de vogeltjes, spinnetjes en insecten.
Al moeilijk genoeg!

groetjes
Groetjes,

Frank van de Putte