1 jan - 1 mrt: Test je soortenkennis! (Win leuke prijzen!)

Gestart door Botervlieg, december 11, 2010, 09:24:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ben jij je bewust van de natuur? Waarnemers meestal wel.
Maar hoeveel weet je nou echt?

Vanaf 1 januari 2011 tot 1 februari 2011 is er een speciale actie op mijn website.
Let op! De actie wordt verlegt tot 1 maart!

Mijn vernieuwde website, die 1 januari van start gaat, heeft een applicatie waarmee je je kennis van de natuur kunt testen.
Leuk voor jong en oud, voor beginners en gevorderden.
Het heeft verschillende niveaus en kan gespeeld worden in verschillende onderwerpen.

Als je meespeelt kun je ook allerlei hele leuke prijzen winnen!
Deze prijzen worden je aangeboden door o.a. de vogelbescherming en de vlinderstichting!

Hoe wordt je kennis getest? Dat zie je op 1 januari! ;)

Doe mee, en nodig je vrienden, familie en kennissen ook uit!

Deze applicatie is na 1 februari 2011 ook nog te gebruiken.
Maar de speciale actie waarbij je prijzen kunt winnen is dan voorbij.

De link naar de website waar dit zal plaatsvinden, zal ik op 31 december 2010 / 1 januari 2011 hier plaatsen!
Ook via facebook kun je op de hoogte blijven, ook daar zal de link worden geplaatst.

Wie van de waarnemers zal het meeste weten?

Doe mee!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Sommige waarnemers kennen mijn website al.

De nieuwe website heeft aardig wat nieuwe dingen.
- Planten, vlinders, schelpen, vogels en slakken hebben nieuwe soorten.
- Er zijn meer "sporen" van veren, voetsporen, ontlasting, vraat etc.
- Mossen worden aan de website toegevoegd.
- Reptielen en amfibieën zijn ook nieuw op de website.

Botervlieg

N.a.v. vragen:
Hoe werkt de facebook "event" pagina.

- Log in op je facebook account.

- Je gaat naar het event: http://www.facebook.com/event.php?eid=155790437799980

- Bovenaan de pagina staat de titel: "Ben jij je bewust van de natuur".
- Daar onder staat "Attending"
- Als je daar op klikt, kom je op de lijst links bij "Attending".

Links staat ook: "Select guests to invite"
Als je daar op klikt, opent je vriendenlijst en kun je andere mensen uitnodigen.
Zij zullen dan automatisch een uitnodiging ontvangen.

Botervlieg

 :duim: Op de facebook event pagina is nu een voorproefje te zien van de nieuwe website.  B)

han.endt

Hoe zit dat met registreren voor facebook? Is dat verder vrijblijvend of krijg ik dan ook een eigen pagina? Aan dat laatste heb ik namelijk geen behoeft.

vuurvlinder

Facebook is zo'n beetje hetzelfde als Hyves. Je krijgt daar dus ook een eigen pagina, maar wie heeft er anno nu nog geen account op Facebook!?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Botervlieg

Citaat van: Han Endt op december 22, 2010, 00:19:31 AM
Hoe zit dat met registreren voor facebook? Is dat verder vrijblijvend of krijg ik dan ook een eigen pagina? Aan dat laatste heb ik namelijk geen behoeft.

Hallo Han,

Je krijgt inderdaad een eigen pagina op facebook.

Maar... Je hoeft hier verder niets mee te doen.
Je kunt het ook afschermen voor iedereen die niet je vrienden zijn. Dat heb ik ook.
En als jij geen vrienden toevoegd of accepteerd, zal de pagina leeg zijn en blijven.

Groetjes, Marleen

han.endt

Oké, ik heb me aangemeld. Ben benieuwd. Succes.

Botervlieg

Hallo Han,

Ik zie je inderdaad erbij staan!

Hartstikke leuk dat je erbij bent!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Op het facebook event pagina een 2e voorproefje van de nieuwe website.

Nog maar 6 dagen, dan gaat het van start!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Hallo allemaal,

Allereerst een gelukkig nieuwjaar!

Een mooi moment om jullie ook gelijk van harte welkom te heten op mijn nieuwe website!

www.marleenbaltus.nl

Via "test je kennis" kun je je raad het al: Je soortenkennis testen.
Tot 1 februari kun je daar leuke prijzen mee winnen!

Groetjes, en een mooi waarnemingsjaar toegewenst allemaal.

Marleen


Maico Weites

#11
Zijn steeds van die typefouten die me nekken.
gewooon elfenbankje i.p.v. gewoon elfenbankje,
Jakobsvlinder zonder 'Sint-' ervoor e.d.
Maar er werd ook één fout gerekend die wel klopt: Amerikaanse zwaardschede staat erin als Amerikaanse zwaartschede.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Botervlieg

Citaat van: m.weites op januari 01, 2011, 22:09:01 PM
Maar er werd ook één fout gerekend die wel klopt: Amerikaanse zwaardschede staat erin als Amerikaanse zwaartschede.

Dank je wel, je hebt gelijk! Ik heb de fout er meteen uitgehaald!

Botervlieg

#13
Ik vind het erg leuk om te zien dat er toch wel al aardig wat spellen gespeeld zijn.
En dat gebruikers ook "oefenen" en spellen meerdere keren spelen.  :duim:

Zie zelfs al mensen "terugkomen" om nog eens te spelen.  ;D

Edit:
Overigens is het wel zo dat op de site in januari wel soorten erbij komen.
Deze worden in januari niet aan het test-je-kennis-spel toegevoegd. Dat zou niet eerlijk zijn.

Vanaf 1 februari komen die soorten erbij, en vanaf dan zal elke geschikte soort direct in het spel erbij komen.
Dan zullen er ook nieuwe spellen bij komen (bijv over planten e.d.)

GijsB

ehhhmmm wat is er fout aan?
Gijs

Botervlieg

#15
Citaat van: dralion13 op januari 01, 2011, 22:47:41 PM
ehhhmmm wat is er fout aan?

Hmmmmm, dat is vreemd  :-\

Ik ga het uitzoeken...

Edit: Kan het zijn dat je (per ongeluk?) er een spatie achter hebt gezet?

GijsB

Gijs

Bart van Hoogstraten

Mijn antwoord op de "Grote Beervlinder" werd afgekeurd, moest "Grote Beer" zijn.
Net even in mijn Tirion Nieuwe Insectengids gekeken: Net als op Waarneming heet de hele groep "Beervlinders". Maar in tegenstelling tot Waarneming heten de afzonderlijke soorten in die gids dus ook "Beervlinder" -> "Grote Beervlinder", "Kleine Beervlinder". Heb ik het verkeerde studieboek aangeschaft?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Hallo Bart,

Bedankt voor je reactie.

Namen veranderen soms en het is daarom best lastig te kiezen welke naam ik het beste kan aanhouden.
Vlaamse gaai heb ik gister in "Gaai" veranderd n.a.v. een tip van hier, omdat het geen vlaamse (meer) is (of wellicht nooit is geweest).

Ik heb even rondgekeken, om te kijken welke naam het volgens andere bronnen is.
Vlindernet zegt "grote beer", soortenregister zegt "grote beer", de beknopte nachtvlinder veldgids zegt "grote beer".

Ik denk dat ik het daarom wel nog even op grote beer laat staan. Maar ik zal het in de gaten houden.

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Hier de Beervlinder-pagina uit mijn Tirion Nieuwe Insectengids van Michael Chinery, 8ste druk uit 2009.
Ben benieuwd wat John van Roosmalen ervan zegt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JohnvR

#21
http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=495&vq=grote beer
Tja, namen veranderen nog wel eens en Nederlandse namen zijn eigenlijk niet officieel. Voor nachtvlinderen (macro's) zijn de boeken van Paul Waring & Martin Townsend aan te raden.

vuurvlinder

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 02, 2011, 12:38:33 PM
Mijn antwoord op de "Grote Beervlinder" werd afgekeurd, moest "Grote Beer" zijn.
Net even in mijn Tirion Nieuwe Insectengids gekeken: Net als op Waarneming heet de hele groep "Beervlinders". Maar in tegenstelling tot Waarneming heten de afzonderlijke soorten in die gids dus ook "Beervlinder" -> "Grote Beervlinder", "Kleine Beervlinder". Heb ik het verkeerde studieboek aangeschaft?

Die ging bij mij dus ook fout, ik noemde het beest Grote beervlinder!

Wat ik nog mis is een libellen quiz!

Marleen, evengoed mijn complimenten. Je site is leuk geworden! :duim:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Botervlieg

Dank je wel voor je leuke berichtje, Astrid.

Je bent de tweede die vraagt naar de libellen  ;D

Deze maand laat ik de applicatie zoals die is.
Maar vanaf 1 februari worden de nieuwe soorten die op de site komen, ook gelijk aan de applicatie toegevoegd.
Waardoor het leuker wordt jezelf steeds opnieuw te testen. Op de website komen deze maand wel nieuwe soorten,
maar die komen (nog) niet in de applicatie, na 1 februari komen die er wel bij.

Afgelopen seizoen weinig met libellen gedaan. Ik heb twee soorten/foto's, maar dat is wel wat te weinig voor een hele quiz.
Maar, zodra ze er weer zijn, en ze voor mijn camera zijn geweest, komen ze op de site, en ook in een quiz.

Leuk dat jullie zo enthousiast zijn.  :duim:

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Leuke kwis, alleen frustrerend dat als je een spatie of streepje invoegt of een tikfoutje maakt of het niet iets anders schrijft, het niet goed gerekend wordt. Mijn Porceleinzwam en Pyamawants werden op die manier afgekeurd terwijl Astrid Joosten of Kees Driehuis dit goed gerekend zouden hebben.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 03, 2011, 11:16:38 AM
...Pyamawants werden op die manier afgekeurd terwijl Astrid Joosten of Kees Driehuis dit goed gerekend zouden hebben.

Ja die fout maakte ik ook, draag dan ook geen pyjama  ;D
Marleen, als je een herkansing wilt, wordt dan je eerdere resultaat overschreven?
Die score van 38 uit 129 zit me toch niet echt lekker  ;)

groetjes
Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Citaat van: fpvdputte op januari 03, 2011, 14:21:20 PM
Marleen, als je een herkansing wilt, wordt dan je eerdere resultaat overschreven?
Die score van 38 uit 129 zit me toch niet echt lekker  ;)

groetjes

Hallo Frank,

De "persoonlijke scorelijst" laat al jou eigen scores zien.
Dus als je een onderwerp 5 keer hebt gespeeld, zie je alle 5 de uitkomsten.

De "algemene scorelijst" neemt per overhoring je hoogste score.

Dus als je vandaag bijv 50 van 129 goed hebt, dan staat dat er.
Heb je er morgen 20 van 129 blijft de 50 staan.
Heb je overmorgen 70 van 129 dan komt er 70 te staan.

Per goed antwoord kun je 1 punt verdienen.
Dus bij Nederlands kun je met de "alles" overhoring 129 punten maximaal verdienen.
Doe je ook de wetenschappelijke erbij, kun je maximaal het dubbele (258) verdienen.

Groetjes, Marleen

Michiel en Milka

Hoi Marleen,

Ook van mij de complimenten én een derde vraag naar de libellen.
Bij de vogels kostte de pinpelmees me een volledig punt. Maar ik kan herkansen begrijp ik en dan moet ook de controlevraag goed gaan. De maximale punten moet daar mogelijk zijn.
De dagvlinders waren nog verrassend moeilijk (al die verschillende zandoogjes). Het icarusblauwtje had ik goed, maar een spatie kostte me daar de punt.
Bij de paddenstoelen ben ik toch maar gestopt. Daar weet ik duidelijk te weinig van.
Succes met je site.
Groet, Michiel

Botervlieg

Hallo Michiel,

Dank je wel voor je complimenten.  :duim:
De libellen komen er. Dat beloof ik.  :angel: Ik wist niet dat die groep zo populair was...  B)

Citaat van: Michiel en Milka op januari 03, 2011, 19:28:59 PM
Bij de vogels kostte de pinpelmees me een volledig punt. Maar ik kan herkansen begrijp ik en dan moet ook de controlevraag goed gaan. De maximale punten moet daar mogelijk zijn.
Als je een vraag "geen idee" klikt, of niet goed had, gaat je score niet achteruit. Je kunt alleen punten verdienen, niet verliezen.
Je kunt inderdaad herkansen, zo vaak je wilt. En als je de wetenschappelijke namen er ook bij neemt, kun je het dubbele aantal punten verdienen ;)

Citaat van: Michiel en Milka op januari 03, 2011, 19:28:59 PMBij de paddenstoelen ben ik toch maar gestopt. Daar weet ik duidelijk te weinig van.
Daar is ook de "geen idee" knop voor. Dat je kunt kijken wat het moet zijn, zonder dat je een "gestraft" gevoel krijgt.
Overigens hoor ik ook van veel andere spelers dat zij eerst de site doorkijken en de namen lezen, en daarna kijken wat ze hebben onthouden.
Je kunt natuurlijk ook nu de test doen, en bijv. over een tijdje nog eens. En dan kijken of je kennis groeit over een onderwerp.

Groetjes, Marleen



Frank van de Putte

Citaat van: M. Baltus op januari 03, 2011, 15:35:31 PM
Citaat van: fpvdputte op januari 03, 2011, 14:21:20 PM
Marleen, als je een herkansing wilt, wordt dan je eerdere resultaat overschreven?
Die score van 38 uit 129 zit me toch niet echt lekker  ;)

groetjes

Hallo Frank,

De "persoonlijke scorelijst" laat al jou eigen scores zien.
Dus als je een onderwerp 5 keer hebt gespeeld, zie je alle 5 de uitkomsten.

De "algemene scorelijst" neemt per overhoring je hoogste score.

Dus als je vandaag bijv 50 van 129 goed hebt, dan staat dat er.
Heb je er morgen 20 van 129 blijft de 50 staan.
Heb je overmorgen 70 van 129 dan komt er 70 te staan.

Per goed antwoord kun je 1 punt verdienen.
Dus bij Nederlands kun je met de "alles" overhoring 129 punten maximaal verdienen.
Doe je ook de wetenschappelijke erbij, kun je maximaal het dubbele (258) verdienen.

Groetjes, Marleen

OK Marleen, ik ga voor de herkansing, ik hoop van m'n 3- een 6+ te maken. Daar was ik op school ook al tevreden mee. ;)
En als eerder gemeld, een paar libellen zou leuk zijn!
Er zitten ook wel wat zeldzaamheden tussen hoor, die Tegenaria... en Odiellus...
(edit ... om andere deelnemers niet wijzer te maken)  :rolleye:
Ben zelf de laatste tijd nogal actief in de "8-potigen" maar dat zijn volgens mij echt unieke soorten hoor.

groetjes
Groetjes,

Frank van de Putte