Terugblik 2010: de leukste momenten, mooiste soorten, beste vondsten.....

Gestart door frankneijts, december 09, 2010, 22:43:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

dan is het vast een of ander ander flommeltje. lijkt echt veel op hoe ik de beekjufferhuidjes vaak vindt, zo verfrommeld.
groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †

Citaat van: ronald op december 11, 2010, 11:38:41 AM
dan is het vast een of ander ander flommeltje. lijkt echt veel op hoe ik de beekjufferhuidjes vaak vindt, zo verfrommeld.
Geen idee wat een flommetje is, maar ik heb hem op 100% bekeken en kan er echt niet een larvehuidje van maken ;)

ronald

Citaat van: ArjenDrost op december 11, 2010, 13:10:47 PM
Citaat van: ronald op december 11, 2010, 11:38:41 AM
dan is het vast een of ander ander flommeltje. lijkt echt veel op hoe ik de beekjufferhuidjes vaak vindt, zo verfrommeld.
Geen idee wat een flommetje is, maar ik heb hem op 100% bekeken en kan er echt niet een larvehuidje van maken ;)
volgens mij kwam Nick eens met het woord flommeltje aanzetten, op jufferhuidjes is dat woord vaak wel toepasbaar. onherkenbaar frutseltje zou ook kunnen. maar jammer dat het niet een huidje is, maar wie weet bij je volgende Bosbeekfotopoging!
groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †

Citaat van: ronald op december 11, 2010, 14:36:49 PM
volgens mij kwam Nick eens met het woord flommeltje aanzetten, op jufferhuidjes is dat woord vaak wel toepasbaar. onherkenbaar frutseltje zou ook kunnen. maar jammer dat het niet een huidje is, maar wie weet bij je volgende Bosbeekfotopoging!
Ik kan er natuurlijk gewoon eentje van thuis meenemen en op het stokje zetten :-) Wie ziet het verschil ;)

ronald

Citaat van: ArjenDrost op december 11, 2010, 14:50:21 PM
Citaat van: ronald op december 11, 2010, 14:36:49 PM
volgens mij kwam Nick eens met het woord flommeltje aanzetten, op jufferhuidjes is dat woord vaak wel toepasbaar. onherkenbaar frutseltje zou ook kunnen. maar jammer dat het niet een huidje is, maar wie weet bij je volgende Bosbeekfotopoging!
Ik kan er natuurlijk gewoon eentje van thuis meenemen en op het stokje zetten :-) Wie ziet het verschil ;)
film dan ook meteen de poging om een jufferhuidje netjes op een stokje te zetten. dat valt echt nog niet mee, en met een beetje geluk wordt het zien van dat filmpje voor ons een van de leuke momenten van 2011  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjanH

Ik ben me dit jaar pas echt een beetje gaan verdiepen in libellen en het zijn gewoon schitterende insecten. Ik heb wat dat betreft eigenlijk alleen maar leuke (en leerzame) momenten gehad. Als ik dan toch een paar momenten moet noemen, zijn dat de volgende. De Bandheidelibel vond ik erg leuk. Zelf ontdekt en nieuw voor het gebied waar ik de soort heb gezien. Dat geldt ook voor diverse locaties waar ik Bruine Korenbouten en Kanaaljuffers heb waargenomen. De meest bijzondere vond ik echter mijn eerste mannetje Weidebeekjuffer. Dankzij dit exemplaar heeft het libellen-virus grip op me gekregen.

ArjenDrost †

Citaat van: Weia op december 11, 2010, 22:15:51 PM
Is het echt geen huidje? Uitsnede graag!
Ik kan het er echt niet van maken. Weet niet zeker welke van de 2 flommeltjes jullie bedoelen, dus van beiden maar een uitsnede.




Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

het ging om (op het stokje) het bovenste flommeltje, dat is een behoorlijk typische beekjufferhuidjesvorm. maar dus toch niks meer dan een eeeeh...nou ja, flommeltje dus
groeten, Ronald van Seijen

nick w

Citaat van: Goyatlah op december 11, 2010, 01:04:19 AM
Btw, ik nodig Nick & Ronald uit om begin juni Plasrombouten te kijken.

Daar hou ik je aan, dank je wel!  :rolleye:

Groet,
Nick W

Bertusvr

Mijn leukste momenten waren er nogal wat. Als eerste in mei op zoek gegaan naar Beekrombouten, slecht weer, maar toch nog een aantal gevonden.
In juni de excursie met Dick Groenendijk naar de Hoogveenglanslibel. Die beestjes vlogen nogal, maar toen ik in een rustig hoekje een appeltje aan het eten was vloog er in eens een om mij heen en die ging 2 meter voor mij neus in de begroeing zitten. 's-middags nog naar Speerwaterjuffers wezen kijken. Ook de excursie naar de Millingerwaard met Peter Hoppenbrouwers was erg leuk, mannetje en vrouwtje Kanaaljuffer, aardig wat Zwervende pantserjuffers en als klap op de vuurpijl Zuidelijke glazenmaker.

ewoudploeg

Mijn leukste momenten... Poeh, dat waren er nogal wat. Het voorjaar begon goed met ruim 600 huidjes Beekrombout in drie dagen tijd langs de Buurse. Iets overdreven, zoveel huidjes, maar een keer aan het zoeken kan ik niet meer ophouden. Het volgende hoogtepunt kwam in juni in noordoost Duitsland, waar ik/we op veel plekken de Tweevlek heb(ben) weten te vinden. Een soort die uit de jaren '80 wel bekend was uit de regio, maar daarna zelden meer is gespot, laat staan gericht geinventariseerd. Met een kleine 40 huidjes van een flink aantal locaties hebben we het verspreidingsbeeld leuk geactualiseerd. Ook de Sierlijke witsnuit bleek daar op meer dan die enige bekende plek te zitten en van de Oostelijke witsnuit vond ik een huidje op 20 kilometer van de enige bekende vliegplaats in de regio. Na 2007 had ik de Dwergjuffer niet meer gezien, maar 2010 bracht een leuk succes! Meerdere volwassen beesten en........ 7 minieme huidjes van deze soort! Ook leuk was het Gevlekte glanslibellenwerk, waar ik een paar keer achter Ronald en de zijnen heb aangerend. Vanuit de boot huidjes rapen van deze soort bleek een nieuw tijdverdrijf. Dit was niet eerder gelukt. Volgend toppertje was Portugal, waar ik vrijwel uitsluitend voor mij nieuwe soorten zag, zoals Macromia splendens, Oxygastra curtisii, Gomphus graslinii, Platycnemis acutipennis, etc. Het geklooi om met een tas vol huidjes langs de douane te komen leek de pret heel even te bederven, maar gelukkig kwam dit allemaal goed. Het leukste hoogtepuntje was echter het fiat van de KNNV-uitgeverij om verder te werken aan de twee huidjesboeken. Met rui 80% van de Europese soorten op zak loopt dit erg lekker, maar er is nog veel werk te doen. Ik zal nu snel weer aan het prepareren!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

frankw

Mijn moment was toch wel de ontdekking van.... libellen. 8) Ik had er nog nooit naar gekeken tot ik een vijver in mijn tuin aanlegde en deze direct allerlei juffers en later ook de grote jongens aantrok. Wat een schitterende beesten bleken het te zijn. :angel:

Heel bijzonder vond ik ook de excursie met Peter, waar ik met elke stap ongeveer een nieuwe soort zag. ;D

Ik kan niet wachten wat het voorjaar gaat brengen. Aangezien ik er pas vanaf juni/juli mee ben bezig gegaan heb ik nog behoorlijk wat soorten niet (kunnen) zien.

Gert Veurink

Citaat van: frankw op december 18, 2010, 09:29:08 AM
Mijn moment was toch wel de ontdekking van.... libellen. 8) Ik had er nog nooit naar gekeken tot ik een vijver in mijn tuin aanlegde en deze direct allerlei juffers en later ook de grote jongens aantrok. Wat een schitterende beesten bleken het te zijn. :angel:

Heel bijzonder vond ik ook de excursie met Peter, waar ik met elke stap ongeveer een nieuwe soort zag. ;D

Ik kan niet wachten wat het voorjaar gaat brengen. Aangezien ik er pas vanaf juni/juli mee ben bezig gegaan heb ik nog behoorlijk wat soorten niet (kunnen) zien.

en weer een vogelaar verloren gegaan...  ;D  Er is geen weg terug Frank, maar dat geeft niet, deze weg is nog leuker namelijk ;)
groet!
Gert Veurink




ArjanH

Citaat van: frankw op december 18, 2010, 09:29:08 AMIk kan niet wachten wat het voorjaar gaat brengen. Aangezien ik er pas vanaf juni/juli mee ben bezig gegaan heb ik nog behoorlijk wat soorten niet (kunnen) zien.


Dat komt wel, Frank. Let wel op dat er vroege en late soorten zijn. Wanneer je in augustus of september een poging waagt om bijvoorbeeld een Bruine Korenbout of Glassnijder te vinden, ben je vrijwel kansloos. Overigens ben ik ook pas dit jaar begonnen met libellen, alleen schijnbaar wat eerder dan jou.

Goyatlah

De leukste tijd is eind april, begin mei, waarin je iedere dag wel een nieuwe soort kunt ontdekken. En juni is denk ik de maand waarin de meeste soorten vliegen. Maar voor glazenmakers is augustus waarschijnlijk de beste maand.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

CeesvanDijk

Door het toevallig aanwaaien van een Weidebeekjuffer in augustus in onze eigen achtertuin ben ik Libellen liefhebber geworden en helaas was het seizoen al voorbij voor ik het wist.
Inmiddels ben ik fanatiek aan het vogelen geslagen maar kan ook niet wachten tot de eerste Libellen weer te zien zijn.
Onderstaande foto was het hoogtepunt voor mij, een "bijvangst" tijdens een Libellen speurtocht.
Iedereen een voorspoedig en vooral gezond 2011 toegewenst.

frankw

Citaat van: ArjanH op december 20, 2010, 22:03:53 PM
Citaat van: frankw op december 18, 2010, 09:29:08 AMIk kan niet wachten wat het voorjaar gaat brengen. Aangezien ik er pas vanaf juni/juli mee ben bezig gegaan heb ik nog behoorlijk wat soorten niet (kunnen) zien.


Dat komt wel, Frank. Let wel op dat er vroege en late soorten zijn. Wanneer je in augustus of september een poging waagt om bijvoorbeeld een Bruine Korenbout of Glassnijder te vinden, ben je vrijwel kansloos. Overigens ben ik ook pas dit jaar begonnen met libellen, alleen schijnbaar wat eerder dan jou.
Ha Arjan, jij hebt idd een voorsprong van een half jaar. ;) Die andere soorten komen vanzelf wel, daar ben ik niet bang voor. Ik heb een magische tuin die allerlei beesten aantrekt dus ik hoef er ook niets voor te doen. ;) ;D (zelfs Blauwe Kiekendieven  :rolleye: http://waarneming.nl/waarneming/view/51351242)

Ik zag dat jij nog wel wat leuke plekken weet in Montferland eo., je begrijpt dus wel dat ik een keer met je mee ga. :duim:

ArjanH

Citaat van: frankw op december 23, 2010, 19:10:41 PM
Ha Arjan, jij hebt idd een voorsprong van een half jaar. ;) Die andere soorten komen vanzelf wel, daar ben ik niet bang voor. Ik heb een magische tuin die allerlei beesten aantrekt dus ik hoef er ook niets voor te doen. ;) ;D (zelfs Blauwe Kiekendieven  :rolleye: http://waarneming.nl/waarneming/view/51351242)

Ik zag dat jij nog wel wat leuke plekken weet in Montferland eo., je begrijpt dus wel dat ik een keer met je mee ga. :duim:


Zeker begrijp ik dat. Je bent dan ook van harte welkom om eens mee te gaan. Montferland en de Achterhoek hebben hele leuke libellengebieden. Voorwaarde is echter wel dat je tegen die tijd de Boomvalk- en Bijeneter-radar in de gaten houdt.  8)

Overigens: met een Blauwe Kiekendief als nieuwe tuinsoort kun je zo langzamerhand inderdaad wel spreken van een magische tuin. Hartstikke leuk, toch ?