Ascomyceet met slijmlaag op de sporen

Gestart door Gulistan, december 09, 2010, 22:14:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Wie kent deze? Grote sporen met een slijmlaag of epispoor, ik weet eigenlijk niet het verschil. De sporen zijn meer dan 30 um, en de schijfjes zo klein dat ik geen foto gemakt heb. Er staan namelijk allemaal verschillende soorten door elkaar. Dan weet ik achteraf toch al niet 100% zeker wat ik onder het scherpe glas heb. Wrs een wittig kleurloos schijfe.
Groeten van Christiane

xenion

Groeten,
Martin

Gulistan

Ja, daar kom ik uit in de sleutel. Maar ik vind geen passend soort, met 8 sporen in de asci
Groeten van Christiane

xenion

Er zijn nog heel wat meer Thecotheus wereldwijd, wat is de gemeten sporenmaat (van meerdere sporen gemeten)?
Groeten,
Martin

Gulistan

Hallo Martin, bedankt voor je rectie. Ik heb gisteren avond een streep teveel geteld en ben zo boven de 30 uitgekomen. Ze zijn toch allemaal onder de 30 gebleven. Ik heb gemeten:
28,5x12,5 um
25   x12,5 um
26   x12,5
23,5x12,5
26,5x12,5
25,5x12,5
26,5x12,5
28,5x12,5
26,5x12,5
24,5x12,5
26,6x12,5
24,7x13,5
24,7x13,5
Groeten van Christiane

xenion

Tja... Uitgaande dat de sporen glad zijn (of zijn ze toch geornamenteerd?) kom je er niet goed uit. T. crustaceus heeft net iets kleinere sporen (19-23.6 x 8.5-11 µm) en T. flavidus grotere sporen 28-32 x 14-16 µm, de rest heeft nog meer afwijkende sporen of een ornamentatie/asci met meer sporen...
Zou jij de sporen symmetrisch willen noemen? (of juist assymetrisch, als het waar heel iets gebogen)
Groeten,
Martin

Gulistan

Groeten van Christiane

xenion

Dan gaat het richting T. flavidus, maar daarvoor zijn de sporen wel te klein... Maar ik zou niet weten welke het anders zou moeten zijn...
Groeten,
Martin

Gulistan

Bedankt Martin. Ik heb zelf geen literatuur over T. flavidus. Waar heb je de gegevens vandaan, en wat wordt als sporenmaat gegeven. Wordt ook over de slimlaag geschreven? Maat alsci of verder nog iets?
Groeten van Christiane

xenion

De gegevens komen uit Fungi Fimicoli Italici (Doveri, 2007). Van T. flavidus staat er geen beschrijving in, ze verwijzen daarvoor weer naar andere literatuur (Cacialli et al., 1997; Cacialli et al., 1998; Doveri at al., 2000a). Enkel de sporenmaat (28-32 x 14-16 µm) staat omschreven en de vorm van de sporen (elliptisch) en dat de vrl. bleekgeel zijn. Het lijkt er op dat alle Thecotheus een slijmlaag om de sporen hebben.

Het is goed om zeker te weten dat de sporen glad zijn en niet (zwak) geornamenteerd, en daarbij is blijkbaar ook belangrijk om te weten of er 1 if 2 soorten parafysen zijn.

Ah, ik vond nog een pdf-je met een beschrijving van T. flavidus, die zal ik jou even mailen.
Groeten,
Martin

Gulistan

Voor zover ik kan beoordelen zijn de sporen glad, ik heb speciaal nog een keer met katoenblauw geverfd om op wrattigheid te controleren. Een zwakke ornamentatie kan ik niet uitsluiten. Maar kijk zelf maar. Ik bedoel met het laagje ook meer de epispoor of zo die eraan blijft hangen ook al zijn de sporen vrij. Die verdwijnt trouwens met een kleuring weer.
Die puntharen horen er niet bij. Die zijn van C. raripila
Groeten van Christiane

xenion

Zie je 1 of 2 typen parafysen (1 met verdikte top en 1 geheel slanke)?
Ook met geornamenteerde sporen kom ik er niet goed uit, dan kom je gezien de sporenmaat op T. strangulatus uit, maar die heeft érg grove wratten... Weet je zeker dat de sporenmaat klopt en dat de sporen echt volgroeid waren? De apiculi en ornamentatie zijn soms alleen zichtbaar bij goed volgroeide sporen weet ik uit ervaring...
Groeten,
Martin

Gulistan

De sporen boven zijn vrij, en hier in die foto heb je gekleurde vrije sporen. Ik twijfelde ook al aan het geslacht, het enige andere mogelijke zou dan Coprotos zijn, zo ver ik het kan beoordelen. Maar bij de gekleurde vrije sporen zie je ook hoe de dikke spoorwand opgelost is in katoenblauw, dus ik blijf bij Thecotheus.
Groeten van Christiane

xenion

Sporen willen ook wel eens voortijdig vrijkomen bij het maken van een preparaat, daar moet je wel rekening mee houden.
Coprotus heeft zelden een slijmlaag en over het algemeen kleinere sporen, ik denk dat je met Thecotheus wel goed zit, maar als de door jou gemeten sporenmaat klopt dan weet ik niet meer aan welke soort je moet denken...
Groeten,
Martin

Gulistan

Het blijft een raadsel. Deze ascus heeft het dekseltje open, dat is voor mij altijd het teken dat hij wel rijp is. Wie weet vind ik tijd en leg het voor aan ascofrance, misschien vinden die er wat op. Of aan de Pilzepilze activisten, daar zijn ook een aantal bezig met copro's. In elk geval bedankt voor het meedenken.
Groeten van Christiane

adinda

#15
Christiane ik ben even zo vrij geweest om je foto te kopiëren en de sporen te meten met de software van mijn microscoopcamera.
Daarbij komt wel naar voren dat de breedte van de vrije sporen gemiddeld genomen kleiner is dan die van de sporen in de asco, de lengte verschilt niet zoveel.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Maar die in de ascus zijn wel met katoenblauw...
Groeten,
Martin

adinda

Sporen zwellen toch alleen op met Melzer's reagens Martin?
Tenminste ik kan nergens lezen dat dit bij Katoenblauw in melkzuur ook zo zou zijn.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Gulistan

#18
Kleurstoffen hebben altijd uitwerking op de maat van de sporen. Enkel Lugol en water geven zuivere resultaten. Trouwens waren bij mijn meting de sporen in de asci 1 um smaller, die heb ik gecorrigeerd met 1 um. Het waren de bovenste 5 of 6 metingen. Waarom neem je niet de sporen van de ongekleurde ascus om te meten?
Groeten van Christiane

adinda

Hier zijn ze dan.
Scheelt aardig wat in de breedte.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Gulistan

Dacht ik het al. Dat is dus de reden dat je niet gekleurde sporen moet meten. Trouwens een erg leuk programma, ik wou dat ik zo iets had.
Groeten van Christiane

Melchior van Tweel

Hallo Joop,
Ik heb ook zo'n microscoop-camera en bijbehoren programma. Kan je wel zomaar de foto's importeren? Volgens mij moet je dat programma eerst callibreren met je microscoop. Foto's van een andere microscoop kan je dus niet zomaar gebruiken. In ieder geval zijn de gemeten waarden niet zeker.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

adinda

#22
In dit geval kon het wel vanwege de occulair micrometer die bij de sporen werd gepresenteerd met de aangegeven waarde, de afwijking zal nu misschien 0.2-0.3 µm zijn.
Aangezien er nu een referentiepunt op de foto aanwezig is (de micrometerschaal) is het alleen maar de waarden in de kalibratietabel aanpassen totdat de lengte van het spoor in de langsrichting overeenkomt met die van de micrometer op de foto.

Normaliter heb je gelijk want dan ben je afhankelijk van het gebruikte objectief en het aantal pixels waarin de foto wordt weergegeven en dan is het onmogelijk.
Maar als Christiane steeds hetzelfde objectief gebruikt en het aantal pixels van 800x600 dan kan ik in het vervolg ook zonder occulair micrometer een meting van haar foto's uitvoeren.

Zo te zien op de foto is de onderverdeling van de occulair micrometer nu ook weer niet optimaal weergegeven en wordt meten zeer onnauwkeurig t.o.v. van camera software programma's.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#23
Citaat van: Gulistan op december 13, 2010, 21:22:35 PM
Dacht ik het al. Dat is dus de reden dat je niet gekleurde sporen moet meten. Trouwens een erg leuk programma, ik wou dat ik zo iets had.

Dit programma is gekoppeld aan de microscoop camera, ik ben er zeer tevreden over als je er meer over wilt weten stuur me maar een mailtje.
In Coolia 53-4 staat trouwens een artikel betreffende deze camera door John Steketee.
Het is even een investering maar dan heb je ook wat, overigens is het softwareprogramma nu geschikt voor alle Windows stuurprogramma's zowel 32 als 64 bits.
Met vriendelijke groeten,

Joop