Spitse vlekplaat.

Gestart door adinda, december 13, 2010, 20:36:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Stonden bij paardenmest.
Het ene exemplaar met een lichtbruine hoed met een duidelijk umbo, het andere lichtgrijs geschubd met een duidelijk spitse klokvormige hoed.
Lamellen donkerbruin.
Sporen zeshoekig en verlengde kiempore (gem,. 18.10-18.65x10.50-11.10x8.80x9.20 µm)
Basidia: klein en gedrongen met een versmalling in het midden, 4-sporig 24.11-29.50x9.35-10.55 µm.

Wanneer sporen worden samengedrukt delen ze zich in twee helften en komt de inhoud vrij.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Het zou me niets verbazen als het 2 verschillende soorten zijn, heb je dat uitgesloten?
Groeten,
Martin

adinda

#2
Zou bij nader inzien best wel eens kunnen alleen heb ik van de lichtbruine geen materiaal meer.
Had wel een foto van twee andere exemplaren maar die waren niet goed in focus, waarbij de kleine staande ook schubvorming had en de liggende had dit niet.
Foto 2 is van de lamellen.
De hoeden hebben ook wel een beetje een rafelige rand, de sporen en basidia zijn dus van het geschubde exemplaar.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Waarom geen Franjevlekplaat?
Groeten,
Martin

adinda

#4
Daar had ik net ook naar zitten kijken Martin vanwege de zeshoekige sporen en de velumtandjes op de hoedrand.
Maar franjevlekplaten kwamen daar ook voor op de paardenmest en in grotere getalen.
Deze stonden in de buurt en niet in grote groepen, bovendien waren de franjevlekplaten niet geschubd op de hoed ik heb er helaas geen foto van.

Op de foto zijn het mijns inziens andere soorten vlekplaten.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Marian Jagers

Groeten Marian

adinda

Dat wordt werken volgend jaar.
Met vriendelijke groeten,

Joop