slangachtig insect met pootjes

Gestart door kisurb, mei 17, 2005, 15:34:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

kisurb

Bij een terugreis van het zuiden van Karintie-Oostenrijk naar Nederland zagen wij onderweg dit insect in de auto op de vloer: Zwart, ong. 4 cm,slangachtig, heeft pootjes, spoot gif toen wij hem wilde verwijderen, kroop verder onderin de auto waar hij nu waarschijnlijk nog zal zitten....! Wie weet wat het is?????? Een toch wel buggsliefhebber!  

marcel123

#1
Had het dekschilden?
Aantal pootjes?
Korschildkevers?

kisurb

Nee,het had geen dekschilden maar het was glad en glimmend, misschien een grote duizendpoot? Ikzelf zag geen pootjes, het deed mij denken aan de aaltjes die mij bij het bewerken van aarde in de hand prikte, dit was een grotere versie.

Pim

Dit diertje (iets kleiner) in NL ook gezien in huis. Kan behoorlijk agressief doen met staart omhoog, w.s. algemeen, maar de naam moet ik je schuldig blijven.

De echte insektenfreaks moeten dit lijkt me wel weten?!

groet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Tapinoma

Het lijkt mij om een miljoenpoot te gaan (rond, glad en heel veel hele kleine pootjes). Dat spuiten zal een afweerreactie zijn. In Zuid-Europa komen volgens mij best grote exemplaren voor.

Groet, Nicoliene
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eén mier in de hand is beter dan een heel nest in je broek!

Vriendelijke groet,
Nicoliene

kisurb

Super, ik heb gelijk bij de miljoenenpoten gezocht en ja, dit was hem helemaal.
Bedankt voor de inlichting, groetjes Liesbeth.

evanherk

CiteerBij een terugreis van het zuiden van Karintie-Oostenrijk naar Nederland zagen wij onderweg dit insect in de auto op de vloer: Zwart, ong. 4 cm,slangachtig, heeft pootjes, spoot gif toen wij hem wilde verwijderen, kroop verder onderin de auto waar hij nu waarschijnlijk nog zal zitten....! Wie weet wat het is?????? Een toch wel buggsliefhebber!
Alles met meer dan 6 poten is geen insect. En hoe weet je dat het gif was?  :)  

kisurb

Hallo insectenkenner,

Omdat ik de poten niet gezien heb en het "beestje" niet wist  onder te brengen bij het dierenrijk heb ik het maar bij insecten geplaatst, het spoot duidelijk gif omdat hij benaderd werd door ons, we wilde het liever niet in de auto laten, dat zou zijn dood betekenen.
Vroeger ben ik, door een kleiner exemplaar, pijnlijk geraakt in mijn hand. Schijnbaar ook een miljoenpoot. Omdat ik toen ook niet wist hoe dat "beestje" heette, wist ik ook nu de naam en orde niet.
Nu ik het antwoord weet ben ik weer een ervaring rijker.
groetjes en bedankt voor de tip!  

robin

volgens mij moet je wel heel goed je best doen en een exotische soort miljoenpoot hebben om je er aan te verwonden. ik weet dat de supersoorten uit de tropen blauwzuur af kunnen scheiden maar hier in nederland zijn er geen gevaarlijke soorten en het lijkt me ook niet dat er daar voorkomen die pijn doen. misschien een duizendpoot....?
groeten robin kraaij

kisurb

Voor mij dus de volgende vraag: wat waren dat voor duizendpoten of andere insecten, het waren er twee: 2 cm lang, ook glad en zwart, wormachtig en ik had echt een branderig gevoel in mijn hand toen ik er overheen woelde, -ik was n.l. aan het zaaien in mijn tuin- het was echt gif, en niet van een plant want de aarde was vrij van alles wat plantachtig was. Mijn moeder noemde ze aaltjes, maar ik kan hier niets over vinden onder deze naam. Wie weet dit???


robin

aaltjes zijn heel kleine wormpjes( echt heel klein2 mm of zo) dit was t niet dus. miljoenpoot nederland kan ook nieze zijn bruinig en niet brandend. zou t een rups met brandharen kunnen zijn? uit een boom gevallen of zo?
groeten robin kraaij

kisurb

Nee, het waren geen rupsen, ze leefden in de aarde, waren niet behaard.
Ik heb geen idee, maar weer dezelfde vraag: scheiden sommige soorten insecten gif af??? Vast bedankt!