Jouw vogelmoment van 2010

Gestart door Timo Roeke, december 09, 2010, 11:34:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Het jaar is bijna voorbij en dat is een mooi moment om terug te kijken. Welke gebeurtenis (qua vogels & vogelen) is jouw vogelmoment van 2010? Dit kan een twitch of lifer zijn, zelf gevonden of niet. Maar ook een speciale gebeurtenis met een minder bijzondere vogel.


Mijn favoriete 'vogel' moment van 2010 is het Dutch Birding Vogelweekend te Texel. Op slechts een paar meter afstand van een bladkoning & rosse franjepoot staan. De baardgrasmus en Aziatische roodborsttapuit die zich prachtig lieten zien. Bovendien was het erg gezellig en waren de lezingen in de avonduurtjes interessant.


Jullie?

Rick_Karsenbarg

Met stip op nummer 1, en zal ook zeker in de vele komende vogeljaren in de top10 blijven staan:

De draaihals waar ik dit jaar op stuitte in een paardenweitje. Op zoek naar een noordse kwikstaart omdat ik die nog niet had in de regio, alle net ingezaaide maisakkers afgezocht, zonder resultaat. Van ellende toch nog even een kortgegraasd pony/paardenweitje bekijken. Een aantal spreeuwen waar je niet teveel aandacht aan besteed tot ineens een draaihals je recht in je kijker aankijkt.
Zon prachtige en mystieke vogel en ook totaal onverwachts! Daarna nog een aantal keer proberen te volgen en besluipen, helaas verdween de vogel na een paar minuten in een bosrand en heb m nooit meer weer kunnen vinden.

Maar wat een prachtig moment! ;)
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

Jarinka

Poeh, moeilijk. Omdat ik nog niet zo lang vogelaar ben, is er elke maand wel een topmoment.
Wat wel fantastisch was, was de Hop van Lunteren. Het was mijn eerste eigen twitch, ik had er heel ver voor gefietst, en het was gewoon supergezellig. Een erg leuke club om mee te zoeken, en het is natuurlijk helemaal leuk om de vogel zelf terug te vinden :).
Texel was ook fantastisch! In drie dagen tijd 16 nieuwe soorten, waaronder de altijd leuke Grauwe Franjepoten, een Rotgans (wat doet die daar in augustus?), de superschattige Steenlopers en Bert, de irritante juveniele Tureluur die toch leerzaam was.
De overvliegende Roerdomp in Lauwersmeer was ook indrukwekkend. Prachtig beest!
De 'twitch' van de Witvleugelstern was erg gezellig. Ik vergeet het nooit meer dat ik als grapje zei dat er over een kwartier een Visarend over zou vliegen, en dat er even later echt eentje kwam!
20 oktober was mijn eerste keer zeetrektellen. 12 nieuwe soorten! En als toetje zelfs een Grote Pieper. Ook deze dag was erg gezellig :).
En mijn laatste "Wooooow"-moment: de dag waarop ik een man en vrouw IJsvogel ontzettend mooi kon bekijken. Dat was namelijk ook de dag dat ik voor het eerst een Steenuil mooi kon bekijken en fotograferen. Heerlijke soorten, en lekker dichtbij.

O wacht, ik vergeet nog een dag :). De dag waarop ik mijn scope kreeg. Ik hou van dat ding :)
Groeten, Jarinka Heijink

Jos Welbedacht

Ik heb genoten van de Noordse Waterlijster op Vlieland, de Baltimore Troepiaal in Alkmaar en meer, maar de mooiste vogelmomenten waren waarschijnlijk de Oosterse Tortel in Wergea en de Ruigpootuilen excursie in Drenthe. De eerste was zo mooi omdat het een kilometer of 20 van mijn huis was en omdat Wergea een ontzettend gezellig dorp bleek te zijn.

De Ruigpootuilen excursie had iets mysterieus. 's Nachts door een prachtig bos wandelen, op zoek naar die ene betoverende, ietwat angstaanjagende roep. Dat was echt kicken.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Pieter van der Luit

Zonder enige twijfel dit moment:
Hartelijke groet,

Pieter van der Luit
www.ineziatours.nl


Op reis met andere waarnemers? Opreismetwaarneming.nl

Rickschonewille

Sow.. Dat lijkt me ook indrukwekkend. Arm beest..

Mijn moment van 2010 was/waren, de twitch van de Groene Bijenter en mijn eige ontdekking van de Blauwvleugeltaling. De Groene Bijeneter vond ik het gaafst.

smoely

#6
Ik vond de twitch van de zwartkeellijster het leukst.
Het was mijn eerste succesvolle twitch in Belgë.

Maarten Sluijter

Citaat van: smoely op december 09, 2010, 17:21:22 PM
Ik vond de twitch van de zwarte lijster het leukst.
Het was mijn eerste succesvolle twitch in Belgë.


Volgens mij bedoel je Zwartkeellijster.  8)
.

smoely

Inderdaad.
Mijn hoofd staat er niet naar na 3uur leren voor mijn examen morgen.

firecrest

#9
Moeilijk kiezen. Groene Bijeneter en Noordse Waterlijster waren erg gave twitches. Blauwstaart en een Struikrietzanger in je handen hebben is ook wel erg gaaf. Maar ik denk dat dat gekke beest met gele poten en een witte staart bij mij toch op nummer 1 komt.

Maarten Sluijter

#10
Zonder twijfel de Slangenarend samen met George Tanis die vlak over ons heen kwam!
En later op die dag nog een Bladkoning en mijn eerste Zeearend.
.

Robertmeer

#11
Ik heb veel prachtige soorten gehad dit jaar, maar mijn persoonlijke hoogtepunt is de Witstaartkievit. Gaaf beest en op korte afstand.

Andere gave vogels waren de Amerikaanse Smient in onze woonplaats Woerden, de Dwergaalscholver, de Baardgrasmus van Texel en de Rotskruiperexcursie.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rutger

Mijn hoogtepunten waren het DT2 weekend op vlieland (fantastische fall van roodborsten, zanglijsters, vliegenvangers, roodstaarten etc + erg veel leuke soorten (bergfluiter, sperwergrasmus, blako's, roodmus, rosse franjepoot, grauwe klauwier etc.), een zelfgevonden grauwe fitis tijdens een leuke dag op de maasvlakte begin september en een zelf gevonden zingend mannetje roodmus op Terschelling halverwege juni. De twitches van rotskruiper en noordse waterlijster vond ik echt geweldig.
Echt een topjaar, ondanks het dippen van dwergaal en witstaartkievit en het niet zien van de groene bijeneter!
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Robert V.T

Mijn gaafste vogelmoment dit jaar is zonder twijfel de rotskruiper (nog maar net geleden). Na enig heen en weer gebel met Max Berlijn kwamen we op de plek aan en de vogel was al een tijdje uit beeld. Wij stonden daar heel relax te praten met een paar vogelaars (we wonen toch dichtbij en met het idee dat de vogel waarschijnlijk nog wel even bleef hangen), terwijl er allemaal vogelaars uit Noord-Holland en Groningen stonden die gespannen afwachtten of het beestje nog tevoorschijn zou komen voor het donker, en ja hoor 3 minuten na onze aankomst wordt het beestje teruggevonden! Snel telescoop erbij en prachtig (wel héél ver) kunnen bekijken. ;D
Alletwee de draaihalzen dit jaar zal ik ook niet snel meer vergeten, eentje herontdekt en de ander in mijn eigen tuin!
Ook de eerste kraanvogels van het najaar is altijd weer een fantastisch moment! And last but not least de grote geelpootruiter, ook deze erg mooi kunnen zien. ;)
Groeten,

Robert van Tiel

GijsB

Een van mijn beste momenten was met jnm kamp. Toen we met zoka in lauwersmeer-schier met de boswachter naar achter de zwarte gingen. Hier zat een visarend op een paaltje, waar we erg dichtbij konden komen. Ook waren hier zo'n 30 reuzensterns aanwezig en er vloog nog mooi een zwarte ooievaar langs (wel ver weg, maar overduidelijk).
Gijs

rrrrr

Zonder enige twijfel: de zeearend bij Ezumakeeg die een slobeend sloeg.

Rob

Harm058

Die heerlijke Pestvogels van dit jaar, In Leeuwarden.(Huizum-west)

Ze lieten zich op nog geen 2 meter heerlijk bekijken, echt geweldig!

Ook de Ruigpootbuizerd(3 ex) bij Friesland buitendijks waren geweldig om te zien!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Robertmeer

Ik verplaats het topic naar het hoofdgedeelte.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jan vH

Dit jaar heb ik in vergelijking met voorgaande jaren veel zeldzame soorten gezien. Het is altijd lastig om één soort uit te kiezen, maar de Dwergooruil op ongeveer zeven kilometer van mijn huis was toch echt wel het hoogtepunt. Helaas heb ik de vogel niet gezien, maar de sfeer was leuk en het is ook een hele leuke soort.

Verder waren de Hop bij Lunteren, de Waterrietzanger bij Wageningen, Pestvogels in Barneveld en de Witvleugelstern bij Nijkerk leuke fietstwitches. Hopelijk kan ik morgen Witoogeend aan dit rijtje toevoegen. Grote Geelpootruiter en Siberische Taling + Korhoen waren ook erg leuke soorten. En ook erg leuk waren twee Rode Wouwen en twee Zwarte Ooievaars die ik vanuit mijn slaapkamer ontdekte.

En dan nog de niet-vogels! Erg leuk was een dagje Kootwijk met Kleine Heivlinder, Kommavlinder en Blauwvleugelsprinkhaan. Ook de Spoorkrekels bij Ede waren leuk. En dan nog de eigen ontdekking van een Tongvaren bij Barneveld.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

nicky hulsbosch

Voor mij toch de ontdekking van de Amerikaanse goudplevier samen met Jeroen en Willem. Het was de eerste voor Limburg. De broedgevallen van de Bijeneters. Daarnaast de Daurische klauwier, Witstaartkievit en Grote Geelpootruiter, omdat deze tot zeer kort te benaderen waren. Over de Groene Bijeneter zwijg ik maar. Deze net (15minuten) gemist te hebben op een rit van 2,5 uur :'( .  Ten slotte was de rotskruiper een zeer gave afsluiter van het jaar. Hoop voor 2011 ook weer een aantal leuke soorten te zien.
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

R Visscher

Voor mij was het ontdekken van een Draaihals op het sluisje bij Ezumazijl (Lauwersmeer) een mooi moment. We hebben de vogel maar kort kunnen bekijken, maar het was voor het eerst dat ik er zelf één vond.
Geen bijzondere soort, maar ik heb ook erg genoten van een paar Kluten met een jong. Ze zaten bij "De Nek" in Schellinkhout. Mooi om te zien hoe zo'n beestje in een paar weken tijd van donsballetje naar vogel in verenkleed gaat. Ik ben in die weken vaak geweest, en als je er lang naar blijft kijken zie je zo'n beestje gewoon groeien.  :o

Marijn van Oss

Een erg goed jaar! De Blauwstaart van Schier samen Jorrit was echt een hoogtepunt! Wat een adrealine. Daarnaast is de Bosgors in de Kempen met Johannes ook erg vet geweest. Al met al een geweldig jaar!
Groeten,
Marijn van Oss

JeroenBes

#22
Mijn vogelmoment van 2010 was toch wel de Steppenkiekendief.

Kiekendieven ik heb er wat mee, zo mooi gracieus als ze kunnen jagen en vliegen.
En dan is de Steppenkiek nog een beetje mooier ook , prachtig.
Direct na deze waarneming door gereden naar Den Helder met als vervolg een prachtig DBA weekend op Texel.
Met inderdaad nog vele klappers. De Baardgrasmus, Blonde Ruiter, Aziatische Roodborst Tapuit, Zwarte Ooievaar.
Kortom schitterend weekend, en kan dit toch wel mijn moment van 2010 noemen.

Op naar een even mooi Vogeljaar 2011 zou ik zeggen.
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Jan Zwaaneveld

Moeilijk hoor. Ik denk dat het waarnemen van de Baltimoretroepiaal voor mij toch wel het vogelmoment van het jaar was. Hoewel het hele DB-Vogelweekend ook geweldig was: prachtig weer, heerlijke soorten, nieuwe NL-soort in de vorm van de Baardgrasmus & beregezellig. Ook had ik een superleuk weekendje Wergae: een zeer sfeervol dorpje, sneeuw en ijs, een erg leuke bed & breakfast, 's avonds roepende Ransuilen, allerlei mooie Friese vogels in de omgeving en drie dagen achter elkaar de Oosterse Tortel fraai gezien. En ook de succesvolle Dwergaalscholvertwitch was geweldig: tien minuten wachten bij de Kaliwaal en daar kwam -ie aangevlogen. En toen: genieten maar.

Plaats van het jaar was Texel, dat mij dit jaar o.m. Brilzee-eend, Morinelplevier, Sperwergrasmus, Grauwe Fitis, Zwarte Ooievaar, Bladkoning, Baardgrasmus, Aziatische Roodborsttapuit, Klapekster, Velduil en IJsgors opleverde.

De prijs voor de meest aandoenlijke soort van het jaar gaat zonder twijfel naar de Witkopstaartmees.

Dompers van het jaar waren voor mij de Noordse Waterlijster, Daurische Klauwier en de Groene Bijeneter, die ik alledrie moest laten schieten. Auw.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Adri Clements

Tijdens een mooie avond eind augustus midden in de polder wegtrekkende purperreigers wezen tellen. Opeens vloog er een man Steppekiek langs, een geniale ervaring.
4 oktober die ontzettend goede vinkentrek, over de (moeras)telpost vele duizenden vinken. Op deze locatie uiterst ongebruikelijk. Voor het eerst zag ik dat de rivier als een vinkensnelweg fungeerde...
Vorige week zeer goede vorst/sneeuwtrek, met o.a. kraanvogels, rode wouwen, ruigpootbuizerd, blauwe kieken, grote zaagbekken... genieten!
Verder afgelopen jaar weer genoeg lol gehad aan de zeldzaamheden, zoals Griel & Kuifkoekoek, Noordse waterlijser en Rotskruiper.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Sander Haak

Hij kwam al een paar keer voorbij. Ook voor mij was het mooiste moment een zelf ontdekte Draaihals, in mijn geval op het Jan van den Boschpad. Erg leuk ook dat andere mensen er nog twee dagen van hebben kunnen genieten. Memorabel was ook een gewone werkdag waarop ik vóór mijn werk de Pestvogels in Wittevrouwen meepikte en tijdens het werk een Roerdomp ontdekte in Kockengen. Tot slot was voor een regiotwitcher als ik de Rotskruiper een fantastische uitzondering!
Groet, Sander Haak (Woerden)

Vincent Hart

Veel gevogeld met bijzonder veel hoogtepunten. Leuke vondsten, vrijwel alles lukte, op één grote, groene uitzondering na.

En dan toch, het allermooist, de waterlijster: Op een plek op de grens van mobiel bereik gaat van de vier aanwezige piepers er maar één af. Een volslagen onwaarschijnlijke droomsoort op enkele km afstand. Eerst met z'n tweeen 500m door een enorme hobbelzooi van helm gestruikeld om de andere aanwezigen hijgend en door elkaar pratend het nieuws over te brengen. Samen verder rennen naar de fietsen. Waar langs het pad stonden die ook alweer? En waar stond, verderop langs datzelfde pad, m'n rugzak? Hangt uit het niets aan een uitgestoken hand. Dank! Fietsen als een dolle, je fiets op de stapel smijten. Het gebied in rennen, hier en daar een vogelaar die meer of minder weet. Hier al helemaal nauwelijks bereik. Vogel wordt teruggevonden, gezelschap groeit snel. Glimpsen worden hier en daar opgevangen, ik zie nog steeds niets. Wachten, zoeken, rennen, wachten, zoeken, wachten. Vanaf de overkant van de plas komt een boodschapper vertellen dat de vogel daar vrij in beeld zit. Nog een keer rennen en dan met 40 man samen alleen met de vogel die in volle glorie en alle rust voedsel loopt te zoeken. Vanzelf een gewijde stilte, slechts het geluid van vurende camera's. Af en toe een blik opzij in een gezicht dat net zo staat als het jouwe: 'dit is waarom ik dit doe'. Na een eeuwigheid vliegt het beest weg en kunnen we niets anders dan applaudiseren voor een volmaakte voorstelling.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Veurink

Voor mij was het vooral een te weinig buiten zijn, maar relatief goed vlinder- en sprinkhanenjaar. Ik laat elk jaar meer twitches schieten (dit jaar bijv. groene bijeneter, noordse waterlijster, daurische klauwier), in de winter doe ik een paar keer mee (oosterse tortel, baltimoretroepiaal) maar in NL was voor mij was het vogelmoment denk ik toch de twee ortolanen van Nijkerk. Was een schaamsoort (voor zover dat bestaat), maar zó mooi dichtbij zullen velen ze ook nog niet eerder hebben gezien. 
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citaat van: Vincent Hart op december 09, 2010, 21:05:14 PM
Veel gevogeld met bijzonder veel hoogtepunten. Leuke vondsten, vrijwel alles lukte, op één grote, groene uitzondering na.

En dan toch, het allermooist, de waterlijster: Op een plek op de grens van mobiel bereik gaat van de vier aanwezige piepers er maar één af. Een volslagen onwaarschijnlijke droomsoort op enkele km afstand. Eerst met z'n tweeen 500m door een enorme hobbelzooi van helm gestruikeld om de andere aanwezigen hijgend en door elkaar pratend het nieuws over te brengen. Samen verder rennen naar de fietsen. Waar langs het pad stonden die ook alweer? En waar stond, verderop langs datzelfde pad, m'n rugzak? Hangt uit het niets aan een uitgestoken hand. Dank! Fietsen als een dolle, je fiets op de stapel smijten. Het gebied in rennen, hier en daar een vogelaar die meer of minder weet. Hier al helemaal nauwelijks bereik. Vogel wordt teruggevonden, gezelschap groeit snel. Glimpsen worden hier en daar opgevangen, ik zie nog steeds niets. Wachten, zoeken, rennen, wachten, zoeken, wachten. Vanaf de overkant van de plas komt een boodschapper vertellen dat de vogel daar vrij in beeld zit. Nog een keer rennen en dan met 40 man samen alleen met de vogel die in volle glorie en alle rust voedsel loopt te zoeken. Vanzelf een gewijde stilte, slechts het geluid van vurende camera's. Af en toe een blik opzij in een gezicht dat net zo staat als het jouwe: 'dit is waarom ik dit doe'. Na een eeuwigheid vliegt het beest weg en kunnen we niets anders dan applaudiseren voor een volmaakte voorstelling.

Ik geloof dat exact dit ook mijn moment is....  O0

Rob Gordijn

Citaat van: JohanvantBosch op december 09, 2010, 21:32:57 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 09, 2010, 21:05:14 PM
En dan toch, het allermooist, de waterlijster: Op een plek op de grens van mobiel bereik gaat van de vier aanwezige piepers er maar één af. Een volslagen onwaarschijnlijke droomsoort op enkele km afstand. Eerst met z'n tweeen 500m door een enorme hobbelzooi van helm gestruikeld om de andere aanwezigen hijgend en door elkaar pratend het nieuws over te brengen. Samen verder rennen naar de fietsen. Waar langs het pad stonden die ook alweer? En waar stond, verderop langs datzelfde pad, m'n rugzak? Hangt uit het niets aan een uitgestoken hand. Dank! Fietsen als een dolle, je fiets op de stapel smijten. Het gebied in rennen, hier en daar een vogelaar die meer of minder weet. Hier al helemaal nauwelijks bereik. Vogel wordt teruggevonden, gezelschap groeit snel. Glimpsen worden hier en daar opgevangen, ik zie nog steeds niets. Wachten, zoeken, rennen, wachten, zoeken, wachten. Vanaf de overkant van de plas komt een boodschapper vertellen dat de vogel daar vrij in beeld zit. Nog een keer rennen en dan met 40 man samen alleen met de vogel die in volle glorie en alle rust voedsel loopt te zoeken. Vanzelf een gewijde stilte, slechts het geluid van vurende camera's. Af en toe een blik opzij in een gezicht dat net zo staat als het jouwe: 'dit is waarom ik dit doe'. Na een eeuwigheid vliegt het beest weg en kunnen we niets anders dan applaudiseren voor een volmaakte voorstelling.

Ik geloof dat exact dit ook mijn moment is....  O0


Amen!