Limnebius truncatellus achtertarsen

Gestart door ajdees, december 22, 2010, 00:37:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

ajdees

LS,

Waarschijnlijk heb ik Limnebius truncatellus gevonden. Het is echter een vrouwtje en die zijn lastig. Nu lees ik in De Waterkevers van Nederland (Drost et al.) dat de achtertarsen lange zwemharen moeten hebben. Het is me echter niet duidelijk of dit alleen voor de mannetjes of ook voor de vrouwtjes geldt.
Iemand die het toevallig weet?

groeten, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

beetlestitch

deze verzamelen en op sturen naar jan cuppen. dan is een gedegen determinatie gewaarborgd. groeten toon.
Toon Keukelaar

ajdees

da's wel heel gemakkelijk. Bovendien heeft Jan vast wel meer te doen dan al mijn cf-jes determineren.
Albert Dees

jan cuppen

Hoi Albert,

Dit kenmerk is mij zowel bij de mannetjes als de vrouwtjes nooit opgevallen en ik kom het ook niet tegen in sleutels voor Limnebius, ook niet in Drost et al. (maar daar uiteindelijk wel bij de beschrijving van de soort). Zeer waarschijnlijk geldt dit kenmerk alleen voor de mannetjes, maar ja, die determineer je toch uitsluitend op de uitholling van de tibia.
Vrouwtjes zijn lastig, met name verschil tussen vrouwtjes truncatellus, crinifer (en nitidus). Wanneer het kenmerk ook voor vrouwtjes van L. truncatellus geldt, had Bas (Drost) het kenmerk vast wel in de sleutel opgenomen.

Overigens wil ik best wel je cf-jes een keertje bekijken.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

ajdees

Hoi Jan,

Het klinkt wel logisch dat het in de tabel zou staan als het een bruikbaar kenmerk was. Inmiddels heb ik van een nabijgelegen monsterpunt nu ook twee mannetjes L. truncatellus en die hebben inderdaad zwemharen aan de achtertarsen. De twee vrouwtjes die erbij zaten, lijken de goede puntering en kleur te hebben, maar hebben geen zwemharen. Het lijkt er dus op dat je gelijk hebt..... maar ik weet het nog niet zeker.
Deze gaan dus t.z.t. als cf-je naar je toe komen  ;D . alvast bedankt! :duim:

groeten, Albert 
Albert Dees

jan cuppen

Hoi Albert,

Ik heb nog even wat vrouwtjes van truncatellus bekeken en die hebben absoluut geen zwemharen, de mannetjes ook alleen op de eerste twee achtertarsleedjes (en direct na de uitholling van de tibia van de achterpoot).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen