Hoofdmenu

Staartmeesjes

Gestart door fooks, december 07, 2010, 20:06:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

fooks

Worden Staartmeesjes weleens geringd....

Er kwam een hele zwerm staartmeesjes voorbij, enkel gingen even in een struik zitten. ik zag dat er een staartmeesnje geringd was van de andere kon het niet zien, komt dit meer voor?

Groetjes Tonnie

Jeroen Nagtegaal

Ja, Zelfs vrij veel. Op de metalen ring staat een land/ringcentrale en een code. Hieraan kan het individu herkend worden. Deze kan in theorie van de "buurman" zijn maar ook uit Polen komen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

fooks

dat is snel, ik was mijn bericht nog aan het wijzigen.

Bedank voor de reactie

groetjes Tonnie

Lonnie Bregman

Er worden dan netten uitgezet, en iedere vogel die het net in vliegt krijgt dan een ringetje om. Staartmezen dus ook.
Groeten, Lonnie Bregman

keesschreven

Of als nestjong geringd. Je zult het weten als je de ring afleest.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rob_voesten

Citaat van: keesschreven op december 10, 2010, 21:58:55 PM

Hoi heb je wel eens staartmezen als nest jong geringd? Dan zul je merken dat dat niet veel gebeurd. Als je de jongen uit het netst haald passen ze eigelijk niet meer terug. Je haald veel van die beestje uit zoon klein nestje.

Ik weet dat veel ringers een staartmezen nest links laten liggen. De meeste staartmezen worden gevangen als ze zijn uit gevlogen.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

keesschreven

Oei, dat wist ik inderdaad niet en dacht dit tot de normale mogelijkheden behoort.
Ik kan me het voorstellen dat het inderdaad moeilijk is met zo'n staartmezennest.
Bedankt voor de correctie.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Oenanthe

Citaat van: rob_voesten op december 10, 2010, 22:13:00 PM

Hoi heb je wel eens staartmezen als nest jong geringd? Dan zul je merken dat dat niet veel gebeurd. Als je de jongen uit het netst haald passen ze eigelijk niet meer terug. Je haald veel van die beestje uit zoon klein nestje.

Ik weet dat veel ringers een staartmezen nest links laten liggen. De meeste staartmezen worden gevangen als ze zijn uit gevlogen.

Groetjes

Ik denk eerder dat het feit dat staartmezen zo weinig als nestjong worden geringd te maken heeft met het lage broedsucces van het eerste legsel van de staartmees. Ik heb er al aardig wat gevolgd maar nog nooit heb ik meegemaakt dat het nest niet gepredeerd werd. Het tweede nest heeft vermoedelijk een veel hoger broedsucces maar dat is voor waarnemers en vogelringers nauwelijks te vinden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rob_voesten

Citaat van: Oenanthe op december 12, 2010, 19:56:02 PM
Citaat van: rob_voesten op december 10, 2010, 22:13:00 PM

Groetjes

Ik denk eerder dat het feit dat staartmezen zo weinig als nestjong worden geringd te maken heeft met het lage broedsucces van het eerste legsel van de staartmees. Ik heb er al aardig wat gevolgd maar nog nooit heb ik meegemaakt dat het nest niet gepredeerd werd. Het tweede nest heeft vermoedelijk een veel hoger broedsucces maar dat is voor waarnemers en vogelringers nauwelijks te vinden.

Nou dat lijkt mij stug.

Ik heb nog niet zo heel veel staart mezen nesten gevonden maar die ik heb gevonden zijn allemaal uitgevlogen. Zelfs 1 die onder een nest van een gaai zat. Ik weet niet wat jij onder aardig wat nesten noemt maar. Dat ze voor 100% allemaal gepredeerd worden lijkt mij stug.

Maar ik weet dat veel ringers de jongen niet ringen in het nest. Door eerder aan gegeven redenen. Ik ben zelf ook ringer. Heb afgelopen jaar 1 nest geringd. Maar heb dat gedaan toen de jongen bijna op uit vliegen stonden. En heb toen het nest van binnen bijna helemaal leeg moeten halen om de jongen weer terug te zetten. Dit nest is 2 dagen later succesvol uit gevlogen.

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

HPM

Mijn sterke indruk is ook dat de vroege nesten meer worden gepredeerd,
maar uit de cijfers in Cramp blijkt dat niet.
Het verbaast me niet dat het succes in het algemeen laag is.

Cramp VII (1993), p 142:

"BREEDING SUCCESS. In woodland, southern England, of 45 first nests,
   18% successful and 82% destroyed; of 22 repeat nests, 14% successful
   and 86% destroyed; nests in thorny bushes more successful than
   thornless. In hedgerows and lanes, southern England, of 70 nests, 64%
   successful. In scrub, hedges, and bushes, southern England, 22% of 36
   nests successful; in woods and plantations, 5% of 22. In mixed
   woodland, southern West Germany, 24% of nests successful.
   Main losses due to Jay Garrulus glandarius and to squirrels Sciurus
   and other small mammals. Presence of helpers at nest significantly
   increases rearing success: in nests with helpers, 38% of 68 chicks
   known to have survived to following breeding season, but only 22% of
   114 in nests without helpers."
Herman van der Meer

Oenanthe

Vraag maar aan de coordinator van het nestkaartenproject hoe hoog (laag) het nestsucces van het eerste broed van de staartmees is. Ga maar na. Ze bouwen het met veel lawaai en voortdurend roepend als er nog geen blad aan de bomen zit. Dat moet wel opvallen en dat doet het dan ook (zie Cramp) bij predatoren. Aan mij lag het in elk geval niet want ik ben niet bij de betrokken nesten geweest: alles is van op afstand geobserveerd. En ik ben ook ringer maar predatie is bij mij wel de reden dat ik nog nooit een nest jonge staartmezen heb geringd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Inderdaad. Als je op hun gedrag afgaat lijkt het soms wel of ze met alle geweld de aandacht op het nest willen vestigen.

Herman van der Meer

Oenanthe

In 10 jaar CES onderzoek in Meijendel hebben wij nog nooit eerstejaars staartmezen gevangen voor eind juni. Als er uit het eerste broed jongen uitvliegen moeten we die veel eerder (rond half mei) al vangen maar niets daarvan. Herman slaat de spijker op de kop: het lijkt wel of ze het erom doen. En dan te bedenken dat de tweede broedpoging wordt ondernomen als de bomen goed in het blad zitten. En dan merk je niets meer van nestbouwende staartmezen. Maar goed, kneuen en goudvinken doen precies even stom bij de nestbouw. Zij vliegt met nestmateriaal de struiken in, gaat hij er vlak boven zitten zingen....
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Op een veldkaart van 28 april 1988 zag ik dat ik die dag twee uitgehaalde staartmeesnesten vond, beide in een Meidoorntje. Het ene kende ik al 'in bedrijf', bij het andere had ik eerder alleen een paar keer verdachte activiteit van een paartje gezien. Op dezelfde dag zag ik in hetzelfde gebied een paar Staartmezen opvallend zitten doen bovenin een vermoedelijke neststruik. Dat nest zal dus ook wel verloren zijn gegaan.

Herman van der Meer

Rikstar

volgens mij dwalen wij een beetje af van het topic ;D
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Dit topic ging al geruime tijd over predatie van vroege Staartmeesnesten.
Ik gaf er voorbeelden van.
Herman van der Meer

Rikstar

ging niet alleen over jou herman, maar ik denk dat we afdwalen van het onderwerp waar de topicstarten om vroeg.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Dat was toch al lang afgehandeld?
Herman van der Meer