Hoofdmenu

panaeolus

Gestart door peterpeperkamp, december 04, 2010, 13:57:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

iemand een idee over deze vlekplaat ?  ik vond geen cheilo/pleurocystiden , maar de basidieen zijn nogal breed ellipsoid to obovoid en zijn tot 2 x de sporen grootte..


De sleutel uit de Coolia ( E. Arnolds ) geeft hier geen info over..


Peter
Groet Peter

Marian Jagers

#1
Hoi Peter,

Psilocybe. Ammonia voor het zichtbaar maken (verkleuren geel) van e.v. aanwezige chrysocystiden (pleuro en/of cheilo).
Heb je het materiaal nog? Controleer dan ook even met een naald of de lamelrand e.v. gelatineus laagje heeft.
Groeten Marian

peterpeperkamp

Hallo Marian, nog maar eens de restanten bekeken.. de cystiden op de 1 foto - waarvan ik aanvankelijk dacht dat het basidieen waren - zijn misschien toch pleurocystiden ?


de  plaatjes van de lamellen met het binocculair gemaakt, die waren nogal vlekkerig maar ik kon niet echt een gelatineuze snede vinden , missschien materiaal alweer te oud ?


de sporen op de foto zijn  tussen 13-16.3 x 7.2-8.6 um  met gemiddeld 14.4 x 7.9 um, de Q gem. 1.83.


nog 2 plaatjes van de cystiden op de lamelsnede.


nu heb ik nog meer problemen ...
Groet Peter

Marian Jagers

Hoi Peter,

Ik kan het mis hebben, zo heel veel weet ik niet van het geslacht af maar ga er van de foto nog steeds vanuit dat het een Psilocybe is. Niet lang geleden (aan de kust in duingebied) vonden we Psilocybe liniformans, Slijmrandkaalkopje, die dus een slijmerig randje heeft op de lamelrand. Uit jouw opmerking te lezen zal deze soort zeer waarschijnlijk afvallen, 1 soort getackeld?? Welke dan wel? Blijft genoeg over. Door de sporenmaat zullen er ook een aantal soorten afvallen maar ja, ga alle soorten eens aflopen. Systematisch kijken naar bepaalde kenmerken vergroot je kans op succes aanmerkelijk. Bekijk je vondst in het veld al en maak direct een sporee om de kleur van de sporen te bepalen (helpt bij geslachtsbepaling). Microscopisch gezien zijn naast sporen, hoedhuidstructuur, allerlei cystiden, wel of niet hebben van gespen, aantal sterigmen en nog wel wat kenmerken onderscheidende kenmerken. Waarschijnlijk weet je dan inmiddels wel. Ik ben op eenzelfde manier begonnen als jij maar van lieverlee bleek sleutels gebruiken een succesvollere methode dan random plaatjes kijken. Door sleutels te gebruiken leer je systematisch gegevens te verzamelen. De Fan vind ik prettig werken maar o.a. ook Funga Nordica werkt goed, al zijn de omschrijvingen daarin beperkt en zul je ook in de gaten moeten houden dat de situatie voor Ned. kan afwijken.

Zo te lezen, slechts een restantje materiaal over waarbij mogelijk leeftijd een rol speelt. Ach het dat zal de laatste keer niet zijn dat van een vondst de naam niet kan worden bepaald. Misschien dan iets om te onthouden voor een volgende Psilocybe. De aan- of afwezigheid van de chrysocystiden (lamelrand wassen in water anders is door de massa sporen het onderliggende weefsel nauwelijks te zien). Zonder dit kenmerk goed duidelijk te hebben, kom je niet verder. Verschil tussen jonge basidiƫn en cystiden kan inderdaad wel eens onduidelijk zijn, kwestie van veel microscopie in combinatie met kennis van een geslacht.

Groeten Marian

peterpeperkamp

Hallo Marian , nu echt de laatste velletjes onder het binoculair uiteen geplozen... eerst het midden van de steel bekeken , ook hier caulocystiden die o.a ook gevorkt voorkomen met als  lengtemaat tussen 22 en 34 um en de dikste 7,44 um, nog niet afdoende dus, maar het wordt nu dus wel P.fimetaria of P. liniformans. ook nog een keer een lamel in een drop 20% KOH gelegd en na een paar minuten bekeken, het viel me op dat er een licht band in het midden van het preparaat was, bij grotere vergroting bleek dit de gelatineuze snede van de P.liniformans te zijn, volledig bestaand uit hyphen en cheilocystiden.. ze zijn wat lastig te zien want preparaat is niet gekleurd


Ik had dit uiteraard wel gelezen en jij had het ook wel gezegd, maar verdroogd ziet die lamelsnede er toch anders uit dan in het veld....


maar ik ben er uit , bedank voor het meedenken !


Peter


Groet Peter