kom er niet uit

Gestart door kvb, september 08, 2006, 22:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

In duingrasland. Nog nooit gezien en  durf niet weer cortinarius te schrijven. Had echter wel een "gordijn" maximaal 7 cm diameter.
Heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken.

Kik

Niko Buiten

Het is jammer dat je niet vermeld waar deze paddestoel groeit. Voor een goede determinatie zijn ook meer kenmerken nodig.

In enige jaren geleden ontgrond duingrasland vind ik de laatste jaren bij Kruipwilg op zand in kalkrijke duinen een vaalhoed die hier op lijkt: Geringde wilgevaalhoed.  
Groet,

Niko Buiten.

a.houter

Je wekt de indruk dat het weleens een Vaalhoed zou kunnen zijn Niko, maar dat is hier toch echt volstrekt uitgesloten. Dit is 100% een Cortinarius; te zien aan het spinnewebachtige velum, dat roestbruin gekleurd is van de sporen.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Niko Buiten

O jee.  

Ik wek de indruk dat het de Geringde wilgevaalhoed kan zijn, niet een Vaalhoed. Maar ik moet veel meer weten voordat ik dat met zekerheid kan zeggen.  

Het is een opstapje naar meer.

Groet,

Niko Buiten.

a.houter

De Geringde wilgenvaalhoed, de inzet is de Cortinarius. Let op de ring en het velum.
@ndré
Admin. Paddestoelen
Disclaimer
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Niko Buiten

Dag André,

Ik doel op Hebeloma collariatum, niet op Hebeloma radicosum.

Dit is een snelle reactie. Eigenlijk zou ik nu van Hebeloma collariatum foto's op internet moeten raadplegen, maar daar kom ik even niet aan toe.

Groet,

Niko Buiten.

a.houter

Dat had ik al gedaan, maar er is niets van te vinden. Ook in boeken kan ik geen informatie vinden. Alleen in de standaardlijst kon ik gegevens vinden, maar daar staat geen afbeelding bij.

Het was echter mijn bedoeling het verschil tussen een ring en een gordijn aan te tonen, daar leek mij een andere Hebeloma ook wel geschikt voor.
@ndré
Admin. Paddestoelen
Disclaimer

Niko Buiten

Ik heb er in ieder geval een probleem bij.

De betreffende paddestoel heb ik 'samen' met mijn DC op naam gebracht.

Wanneer de paddestoel van Kik inderdaad een Cortinarius is zou ik graag weten wat zijn naam is. Zo zou ik wel willen weten waar hij groeit.

Misschien is het de 'mijne' wel. (Ik hoop hem binnenkort weer te vinden.)

Groet,

Niko Buiten.

kvb

Hett is duidelijk dat ik specifieker moet zijn. Paddestoel groeide in de duinen bij Castricum. Om precies te zeggen op het infiltratieveld. Begeleidende bomen zijn Esdoorn,verlepte berk,wat eikjes en wat kruipwilg. Omgeving is licht verstoord door reggelmatig bezoek van PWN mensen. Andere paddestoelen in de directe omgeving (10 meter). Weidekringzwam/paneolus sp./"duin"vezelkop.. begeleidende planten zijn de typische ruderale verstoorde duinplantjes zoals vllasleeuwebekje/theunisbloem/slangekruid..
Er stonden 2 groepjes met in totaal 7 vruchtlichamen. Het enige wat ik niet meer precies weet op dit moment is de vinddatum. Die moet ik uit mijn originelenarchief halen.
Vandaag ter plekke geweest en niets kunnen vinden (waar blijft de regen)).
Ik ken dit stekkie al vele jaren en heb deze nooit eerder gezien.
Nico, als je wilt kan ik je de locatie tot op de meter nauwkeurig geven. Moet dan een kaartje voor je tekenen of de precieze coordinaten. Dat doe ik niet op een openbaar forum.

Kik

kvb

Niko Buiten

Dag Kik,

Dank voor je informatie. Het biotoop komt veel overeen met het biotoop van mijn vondsten. Ik ga er voorlopig maar vanuit dat de soort, een Gordijnzwam neem ik nu maar aan, van jou en mij dezelfde is en in vochtig kalkrijk zandig milieu samen groeit met Kruipwilg (die komt op alle locaties voor). Voorlopig hoef je mij niet te melden waar jouw vondst groeit.

Vandaag zag ik de Gordijnzwam spec weer. Ikheb  er foto's van gemaakt en zal hem morgen in de loop van de dag microscopisch proberen te determineren. De foto's staan hieronder.

Intussen hoop ik dat André mij op weg kan helpen door te vertellen in welke groep ik volgens hem zou moeten zoeken.

Foto 1 (het groepje te determineren zwammen; wat overbelicht door de zon waardoor de bruine umbo rood ziet)
Groet,

Niko Buiten.

Niko Buiten

Foto 2 (let op de 'ring').
Groet,

Niko Buiten.

a.houter

Ik heb mij daar nog niet serieus mee bezig gehouden Niko, maar als ik wat kan bedenken, dan zal ik het zeker laten weten.

;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
Disclaimer

a.houter

Nu ik jouw opname gezien heb Niko, dan is Cortinarius niet meer aan de orde. De oranjeachtige kleur van jouw exemplaren, deden mij meteen hieraan denken:
Wel een Hebeloma dus.  
@ndré
Admin. Paddestoelen
Disclaimer

Niko Buiten

Dan zijn we er uit, André. Mijn vondsten en volgens mij ook die van Kik betreffen Hebeloma collariatum, een soort die op Hebeloma mesophaeum lijkt maar grotere sporen heeft las ik ergens op internet.

Om zeker te weten of Kik inderdaad Hebeloma collariatum gevonden heeft zal ik verder buiten dit forum afspraken met Kik maken om de vindplaats te bezoeken.
Groet,

Niko Buiten.

kvb

hier nog twee foto's van misschien dezelfde soort op een ander plek. Ook duingrasland maar iets vochtiger.

Kik

kvb

en de tweede

Niko Buiten

Voor mij is dit ook Hebeloma collariatum. Het velum ligt nog wel op de hoed maar zie ik niet aan de steel. Je zou de zwam microscopisch moeten controleren om zekerheid te verkrijgen.  
Groet,

Niko Buiten.