Maandopdracht foto december: Vogels in de kou

Gestart door Vincent Hart, december 03, 2010, 18:12:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

GijsB

Gijs

Botervlieg

Ik had ergens een oproep gezien of meer mensen wilde stemmen.

Waar kan dat?

Groetjes, Marleen

Jarinka

Ja Vincent, niet zo lui, kom op met die poll, ademhalen is voor mietjes :P
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Ik weet niet of jullie er al aan toe zijn, maar ik heb de poll vast aangemaakt  ;)

Stem ze!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maarten Sluijter

Ik ga voor Blauwe Reiger, erg mooi in beeld gebracht!
.

stefanhageman

Ik voor de Soepgans vanwege z'n leuke perspectief.


PS: De links in de beginpost moeten nog even bijgewerkt worden.
Stefan Hageman


Jan vH

Nee hè, heb ik eindelijk een foto, vergeet ik 'm op te sturen!  :-[

Maar ik heb op Bokje gestemd, hij staat er goed op en past vooral erg goed bij de maandopdracht.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Bart van Hoogstraten

#38
Ik twijfelde wel heel erg tussen het Bokje en de Soepgans -> Soepgans = 1ste foto die ik langs zie komen met "humor": erg grappig hoe die daar zit met zijn witte snor. Ook erg mooi dat perspectief). Maar het is het Bokje geworden. Prachtig hoe die daar "betrapt" is tussen die ijzige coulissen door.  :duim:
Jammer dat ik determinatiehulp nodig had bij mijn Rietgors-"bolletje" anders had ik daarmee mee gedaan (maar dan was de maker van die inzending dus bekend geweest...)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rrrrr

De koolmees (nr.3) doet het voor mij. Je oog wordt als het ware naar de vogel getrokken. De mooie zachte kleuren er omheen maken het een prettig ogend geheel.

Overigens staat het linkje voor november bij de poll van december......

Rob

Bart van Hoogstraten

Heb je gelijk in Rob, die foto van de Koolmees voldoet erg goed aan de opdracht; hij zit daar echt in de kou.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op januari 01, 2011, 21:49:19 PM
Ik had ergens een oproep gezien of meer mensen wilde stemmen.

Waar kan dat?

Groetjes, Marleen

Boven aan deze page, toch?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 02, 2011, 11:37:55 AM
Citaat van: M. Baltus op januari 01, 2011, 21:49:19 PM
Ik had ergens een oproep gezien of meer mensen wilde stemmen.

Waar kan dat?

Groetjes, Marleen

Boven aan deze page, toch?

Ja, nu wel ja. Maar de poll staat er sinds vanochtend?
Ik heb al gestemd vanochtend.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op januari 02, 2011, 11:40:29 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 02, 2011, 11:37:55 AM
Citaat van: M. Baltus op januari 01, 2011, 21:49:19 PM
Ik had ergens een oproep gezien of meer mensen wilde stemmen.

Waar kan dat?

Groetjes, Marleen

Boven aan deze page, toch?

Ja, nu wel ja. Maar de poll staat er sinds vanochtend?
Ik heb al gestemd vanochtend.

Leuke soortenkennisquiz heb je gemaakt op je website, Marleen! (maar ik ben ermee gestopt toen mijn antwoord op de Grote Beervlinder afgekeurd werd omdat het volgens jou "Grote Beer' moest zijn... :rolleyes:).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 02, 2011, 11:53:23 AM
Citaat van: M. Baltus op januari 02, 2011, 11:40:29 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 02, 2011, 11:37:55 AM
Citaat van: M. Baltus op januari 01, 2011, 21:49:19 PM
Ik had ergens een oproep gezien of meer mensen wilde stemmen.

Waar kan dat?

Groetjes, Marleen

Boven aan deze page, toch?

Ja, nu wel ja. Maar de poll staat er sinds vanochtend?
Ik heb al gestemd vanochtend.

Leuke soortenkennisquiz heb je gemaakt op je website, Marleen! (maar ik ben ermee gestopt toen mijn antwoord op de Grote Beervlinder afgekeurd werd omdat het volgens jou "Grote Beer' moest zijn... :rolleyes:).

Dank je wel, Bart.

Ja over sommige namen valt te discusseren. Overigens staat "grote beer" ook zo op waarneming.
Zal eens op andere site's nog kijken hoe ze het daar hebben. Zo te zien heeft vlindernet ook "grote beer".

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Wouw! Wat moeilijk kiezen. Alle vogels zitten in de kou. Maar de ene foto roept meer het beeld van kou op dan de andere.
Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor de kleumende blauwe reiger, hoewel ik lang twijfelde over de gans in buikperspectief en de koolmees in het witte landschap.
In elk geval, hulde voor alle fotografen! :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Rickschonewille

Gekozen voor het Bokje, omdat ik het erg gave beesten vind. En zo wil ik ze ook eens zien :O

Michiel en Milka

Heb net gestemd. De keus is uiteindelijk op de blauwe reiger gevallen. Veel mooie foto's hoor!. Ik heb (daarna) ook de motivaties van de andere stemmers doorgelezen en had dezelfde twijfels als Margreet. Dus als ik een tweede en derde had mogen kiezen, dan waren dat de gans en de koolmees geweest.
Succes met de opdracht van januari.
Groet, Michiel

DuDe

Ik vind eerlijk gezegd vrijwel alle foto's te krap gekaderd. Verder staat het onderwerp i.h.a. wat te centraal (en dus ook wat saai) midden op de foto. Ik vind de merel er fraai op staan (al ziet 'ie er niet zo koud uit  ;D)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Vincent Hart

Ik vond je na de excursie juist zo'n geschikte vent, Axel ;) Hoe kan het beter?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

MarianneW

Citaat van: DuDe op januari 04, 2011, 22:06:04 PM
Ik vind eerlijk gezegd vrijwel alle foto's te krap gekaderd. Verder staat het onderwerp i.h.a. wat te centraal (en dus ook wat saai) midden op de foto. Ik vind de merel er fraai op staan (al ziet 'ie er niet zo koud uit  ;D )

Vanuit fotografisch oogpunt en de 'regels' voor fotografie is dat misschien wel zo. Maar het gaat hier toch om beginnende en/of jonge fotografen. En wat mij betreft zijn de foto's vanuit dat oogpunt en met de opdracht vogels in de winter prima gemaakt.
Overigens heb ik er zelf vaak totaal geen probleem mee dat een vogel in het midden staat en vind hem dan ook niet saai.

Zelf heb ik gekozen voor de blauwe reiger, gewoon omdat ik het de mooiste foto vond. De foto van het bokje vind ik knap, omdat het moeilijk is om een bokje te fotograferen en de soepgans is grappig.
Marianne

DuDe

Misschien heb ik wat te direct/kritisch opgeschreven wat ik er van vindt?   :angel:  Ik bedoel het niet zozeer negatief, maar meer opbouwend. Net zoals bij het vogelen zelf, zijn bij fotografie adviezen toch ook welkom? Trouwens, een bokje op de foto zetten, daar droom ik zelf ook van. Maar als ik dan toch droom, mag ik toch ook wel dromen dat hij er qua compositie mooi op staat?  En fijn dat je me een geschikte vent vond, Vincent  ;)  Ik vind jou dat nog steeds...  ;D
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Vincent Hart

Het kwam wel wat direct over inderdaad, maar zie mijn knipoogje! Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen: Je kunt wel aangeven wat er beter kan, maar misschien kun je ook tips geven hoe? En ik ook nog steeds van jou hoor  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

DuDe

#54
Tips van mij ??? Pfff.... Ten eerste wil ik niet teveel off topic en ten tweede heb ik de wijsheid absoluut niet in pacht. Maar goed, put your money where your mouth is..... (moet ik anders ook maar geen commentaar geven  ;)). Bij deze twee foto's staat de vogel niet midden op de foto en is er genoeg ruimte om de vogel in zijn omgeving te zien. Let wel, ik ben absoluut een noob op dit gebied, maar persoonlijk vind ik dit gewoon wat 'speelser en spannender'.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Jarinka

Axel, ik snap wat je bedoelt. Maar persoonlijk zet ik het onderwerp iets meer in het midden dan jij bij de tweede foto hebt gedaan. Voor mij is een foto qua compositie goed als je ernaar kijkt en naar het onderwerp geleid wordt. Bij je eerste foto is dat leuk gedaan: je volgt de lijn van de boom, en komt de specht dan vanzelf tegen. Maar bij de tweede foto is het me te veel zoeken naar het onderwerp om het een hele geslaagde compositie te noemen.
Groeten, Jarinka Heijink


Maico Weites

Die foto met de merel is  de mooiste, maar ook de koolmees en het bokje vind ik erg goed gelukt.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

rrrrr

Citaat van: DuDe op januari 05, 2011, 00:01:40 AM
Tips van mij ??? Pfff.... Ten eerste wil ik niet teveel off topic en ten tweede heb ik de wijsheid absoluut niet in pacht. Maar goed, put your money where your mouth is..... (moet ik anders ook maar geen commentaar geven  ;) ). Bij deze twee foto's staat de vogel niet midden op de foto en is er genoeg ruimte om de vogel in zijn omgeving te zien. Let wel, ik ben absoluut een noob op dit gebied, maar persoonlijk vind ik dit gewoon wat 'speelser en spannender'.

Dat te krap kaderen is ook een groot manco van mij. Ik wil iedere keer teveel details en dan blijkt het achteraf een prima "registratieplaatje" geworden te zijn, maar om het een mooie foto te noemen...??
Kijk maar eens naar de zwarte heidelibel. Alles staat er op, maar een mooie compositie? Nou nee.
De grote bonte specht heeft de ruimte en kijkt daar naar.
Die plaat is al een mooi stuk beter vind ik zelf. (en dat was dus 1 van de eerste plaatjes waarbij ik bewust op het kaderen gelet heb......)
Kwestie van oefenen om meer van die plaatjes te krijgen is 1 van mijn goede voornemens voor 2011. ;D

Rob

Vincent Hart

Nauwelijks gehinderd door verstand van zaken: Volgens mij is die spechtenfoto helemaal af als je 'm nog iets meer ruimte onder het staartuiteinde geeft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers