Fint?

Gestart door Thijs Fijen, december 02, 2010, 19:18:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Hierbij een link naar een oude waarneming die op 'in behandeling' staat en ik uitsluitsel over zou willen.

In het veld gedetermineerd als Fint, maar zijn jullie het er mee eens? http://waarneming.nl/waarneming/view/49122402

Directe foto's:

Thijs Fijen

Norman

Zeker geen Fint, Fint is hoger gebouwd en heeft normaal gesproken een paar stippen op het lijf.

Zou het geen spiering kunnen zijn? als ik even snel de afbeelding google zie ik wel gelijkenissen.
Maar heel lang heb ik het niet bestudeerd.

Thijs Fijen

Hij is max 5 cm groot (moet ie die stippen dan al hebben?) en we vingen ook Spiering (ruiken naar komkommer) en die waren beduidend slanker.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Mm, denk dat het Sardientjes waren.. 17 stralen in de rugvin en in ieder geval minder dan 19 in de anaalvin..
Wie kan bevestigen?
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Thijs Fijen


evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Thijs Fijen

Heb zelf ook nog even rondgevraagd, Haring bleek nog net iets beter te kloppen (basis buikvin achter basis rugvin). In ieder geval nog bedankt voor het meedenken, en hoor het graag als jullie het hier helemaal niet mee eens zijn
Thijs Fijen

evertdirks

#8
Ik vind de staart veel meer te wijzen naar een sprot dan een haring.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

nielsyese

Sprot onderscheidt zich van haring door de gezaagde kielschubben tussen buik- en anaalvin. Ik vind het lastig te beoordelen. Mogelijk is het ook een andere haringachtige. Ik ben er niet zo in thuis. Hoe groot is deze vis?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Thijs Fijen

Thijs Fijen

evertdirks

Citaat van: nielsyese op december 07, 2010, 19:10:55 PM
Sprot onderscheidt zich van haring door de gezaagde kielschubben tussen buik- en anaalvin. Ik vind het lastig te beoordelen. Mogelijk is het ook een andere haringachtige. Ik ben er niet zo in thuis. Hoe groot is deze vis?
Die kenmerken over de kielschubben hadden we natuurlijk allemaal wel gelezen.
Kijk een goed naar de staart van beide genoemde soorten.

evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Thijs Fijen

Citaat van: evertdirks op december 09, 2010, 07:35:11 AM
Citaat van: nielsyese op december 07, 2010, 19:10:55 PM
Sprot onderscheidt zich van haring door de gezaagde kielschubben tussen buik- en anaalvin. Ik vind het lastig te beoordelen. Mogelijk is het ook een andere haringachtige. Ik ben er niet zo in thuis. Hoe groot is deze vis?
Die kenmerken over de kielschubben hadden we natuurlijk allemaal wel gelezen.
Kijk een goed naar de staart van beide genoemde soorten.

evert
Maar de staartvorm wordt niet als kenmerk aangedragen. Stand van de buikvin tov de rugvin wel. Dat laatste kenmerk wijst richting Haring en Sardien. Sardien is het niet want die heeft grovere schubben en zou nog kleiner moeten zijn in die tijd van het jaar.
Thijs Fijen

nielsyese

Citaat van: evertdirks op december 09, 2010, 07:35:11 AM
Citaat van: nielsyese op december 07, 2010, 19:10:55 PM
Sprot onderscheidt zich van haring door de gezaagde kielschubben tussen buik- en anaalvin. Ik vind het lastig te beoordelen. Mogelijk is het ook een andere haringachtige. Ik ben er niet zo in thuis. Hoe groot is deze vis?
Die kenmerken over de kielschubben hadden we natuurlijk allemaal wel gelezen.
Kijk een goed naar de staart van beide genoemde soorten.

evert
Ik had het uit een boek en had de link niet doorgenomen. Waar haal je dat van de staartvorm vandaan?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

evertdirks

van dezelfde link als boven. goede site om vissen te determineren.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

nielsyese

Als ik de determinatiesleutel op de site doorloop, kom ik uit op haring.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek