ehm, iets met vorsttrek...

Gestart door Gerard Troost, december 01, 2010, 22:40:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?datum=20101201&telpost=3

tamelijk au voor iemand die bijna de hele dag in z'n bed heeft gelegen (ben vanmiddag even wezen kijken, maar na een halfuurtje won het lichaam het van de geest)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Adri Clements

Ai... dat is pijnlijk! Iets waar je je jaren op kan verheugen, en dan niet in staat zijn :rolleye:
Trouwens bizar... 6 dagrecords verbroken! De Vulkaan, Fonteintjes deden ook een flinke duit in het zakje.
Hopelijk is de koek nog niet op, een aantal sneeuwgevoelige soorten hebben nog weinig van zich laten zien, misschien komt dat nog? Aan de overkant van de plas al wel wat sneeuwtrek van Veldleeuwerik waargenomen, zoals hier: Anstruther
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Adri Clements

#2
Gistermiddag fantastische sneeuwtrek > zie trektellen.nl
Zou zomaar kunnen dat het vandaag weer goed gaat vliegen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

jonas D

Vandaag goede trek van houtduif bij mij thuis 1000den
Groeten,
Jonas

HPM

Citaat van: Adri Clements op december 18, 2010, 08:17:02 AM
Gistermiddag fantastische vorsttrek > zie trektellen.nl
Zou zomaar kunnen dat het vandaag weer goed gaat vliegen.

Je zal dit wel sneeuwtrek moeten noemen.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Vandaag 7645 Brandganzen (vorsttrek hoog naar west over de Oostersluis) tijdens het vangen van meeuwen.

joostheeremans

Ik hoor al de hele ochtend grote groepen kolganzen over mijn huis vliegen richting west. Volgens mij ligt er daar nog meer sneeuw....
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bas vd Burg

Over toch wel spectaculaire vorsttrek gesproken, langs De Vulkaan was het vandaag wel heftig!
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28&land=1&site=0&datum=20101219&taal=1
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op december 19, 2010, 19:25:12 PM
Over toch wel spectaculaire vorsttrek gesproken, langs De Vulkaan was het vandaag wel heftig!
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28&land=1&site=0&datum=20101219&taal=1

Ja, wat een feest. Ik vind het alleen al spectaculair dat die jongens door de sneeuw boven zijn gekomen!
Herman van der Meer

Ted van der Knaap

Citaat van: HPM op december 19, 2010, 19:52:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op december 19, 2010, 19:25:12 PM
Over toch wel spectaculaire vorsttrek gesproken, langs De Vulkaan was het vandaag wel heftig!
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28&land=1&site=0&datum=20101219&taal=1

Ja, wat een feest. Ik vind het alleen al spectaculair dat die jongens door de sneeuw boven zijn gekomen!

(zei degene die ws met z'n pantoffeltjes voor een warm kacheltje zat  ;) )

Was zelf vanmiddag 'n klein uurtje op de pier van Hoek van Holland en er was constant beweging.

Brandganzen, Smienten, Wulpen, Rietganzen, (Hout?)Duiven en precies over me heen 14 Wilde Zwanen.
Alles Zuidwest... ...mooi om te zien!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HPM

Citaat van: Ted van der Knaap op december 19, 2010, 19:57:31 PM
Citaat van: HPM op december 19, 2010, 19:52:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op december 19, 2010, 19:25:12 PM
Over toch wel spectaculaire vorsttrek gesproken, langs De Vulkaan was het vandaag wel heftig!
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28&land=1&site=0&datum=20101219&taal=1

Ja, wat een feest. Ik vind het alleen al spectaculair dat die jongens door de sneeuw boven zijn gekomen!

(zei degene die ws met z'n pantoffeltjes voor een warm kacheltje zat  ;) )
[...]

Nee hoor, ik ben vanochtend op pad geweest. Op de fiets en lopend. Een vrij barre tocht. Ik ken de Vulkaan ook. Er is geen stoeltjeslift. Vandaar dat ik me iets bij hun tocht kan voorstellen.
Herman van der Meer

Sjaak Schilperoort

Boven komen was niet zo'n probleem hoor, maar 7 uur op de wind blijven staan wel. Maar de beloning was vorstelijk! Geen stoeltjeslift inderdaad, maar wel langlaufers, snowboarders, sleetjerijders en zelfs jackass-ers in een roeiboot.  :)

Yeronimo

Door de Klapekstertelling helaas niet op de telpost kunnen zijn, daar baal ik enorm van.
Maar tijdens de Klapekstertelling wel de lucht in de gaten gehouden en wat een trek vandaag!
21.000 Brandganzen overvliegend in 2 uur tijd. Ook nog een Kleine Zwaan samen met twee knobbelzwanen en opvallend veel Barmsijsen en Houtduiven in de lucht.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Sjaak Schilperoort op december 19, 2010, 21:46:24 PM
Boven komen was niet zo'n probleem hoor, maar 7 uur op de wind blijven staan wel. Maar de beloning was vorstelijk! Geen stoeltjeslift inderdaad, maar wel langlaufers, snowboarders, sleetjerijders en zelfs jackass-ers in een roeiboot.  :)

Maar als ik het op de fiets al tot aan de voet gehaald had weet ik toch niet of ik nog boven had kunnen komen.  :)

Hier de Brandganzen van vandaag (voor zover ingevoerd). Niet alleen grote aantallen (25.000) Brandganzen over de Vulkaan, maar bijvoorbeeld ook 21.000 overvliegend Sippefennen (Fr) en vanmiddag 10.000 ter plaatse in de Oude Moerdijkerpolder (NB)
http://waarneming.nl/soort/view/79?from=2010-12-19&to=2010-12-19&prov=0
Overigens zag ik dat ze gisteren ook al flink vlogen.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Sjaak, wat een geweldige dag hebben jullie meegemaakt! Vermoedelijk hadden jullie het zo druk met vogels tellen, dat je de kou een beetje vergat cq was daardoor de kou iets beter te dragen?

Waar gaan die Brandganzen allemaal heen? Zit Zeeland / België nu bomvol met Brandganzen? Brandganzen die gister en vandaag uit Noord-Duitsland en Noord-Nederland zijn gevlucht, zullen een hele tijd eerst alleen maar meer sneeuw hebben gezien.

HPM

Ze lijken Zeeland niet te hebben aangedaan, Klaas.  Ze zijn eerder gestopt (kijk naar die 10.000 tp bij Moerdijk) of ze zijn om Zeeland heen gegaan.
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op december 19, 2010, 22:44:16 PM
Ze lijken Zeeland niet te hebben aangedaan, Klaas.  Ze zijn eerder gestopt (kijk naar die 10.000 tp bij Moerdijk) of ze zijn om Zeeland heen gegaan.

Nou, vandaag gaan  ze in elk geval allemaal OVER Zeeland heen. . . .
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

J_apie

Vandaag over de Margarethapolder (Zeeuws-Vlaanderen) 10.000 kolganzen en ruim 4.000 brandganzen!
Toch ganzen over zeeland:D

Groeten Jaap Kolijn

Ben Gaxiola

Ben Gaxiola

Ted van der Knaap

Zelf zie ik nu al 3 dagen achter elkaar Kleine Zwanen richting Zuidwest aan de kust. Een soort die ik normaal nauwelijks, zeg maar bijna nooit, zie! (ben geen Trekteller maar wel geinteresseerd in de bewegingen/fotograferen)

Hieronder een stukje met opvallende trek:


bron: Sovon

Exodus van ganzen uit Nederland
21-12-2010 - Vooral sinds afgelopen vrijdag 17 december is een massale exodus van onder andere ganzen gaande. Vooral in Midden-Nederland werden op trektelposten op 17-19 december grote aantallen zuidwaarts vliegende Toendrarietganzen, Kolganzen en Brandganzen geteld, zie www.trektellen.nl. Op maandag 20 december was er sterke trek te zien op Walcheren in Zeeland (K. Polderdijk). Tegelijk werd in de Oostkustpolders in Vlaanderen, België, de aankomst van soms meer dan 10.000 ganzen per uur gemeld, voornamelijk Kolganzen en Brandganzen (E. Kuijken & C. Verscheure). Grote groepen ganzen waren er op ongebruikelijke plaatsen te zien, maar een deel van de groepen trok ook verder zuidwaarts, richting het zuidwesten van Vlaanderen (IJzervallei) of wellicht Noord-Frankrijk. Belangrijke reden voor de verplaatsingen zal de grote hoeveelheid sneeuw zijn, in het midden en zuiden van het land op veel plaatsen 15-20 cm, zie www.knmi.nl (kies in menu rechts i.p.v. dagelijkse neerslag sneeuwdek). Ondanks het veel dunnere sneeuwdek in Friesland is ook daar een belangrijk deel van de ganzen inmiddels gevlogen. Als gevolg van de koude neemt ook het aantal waarnemingen van noordelijke overwinteraars als Witbuikrotgans nog steeds toe (zie bericht van 12 december).

Belgische ganzentellers berichtten maandag van vergelijkbare taferelen als in de strenge winter van 1978/79. Door de lange serie zachte winters waren de aantallen ganzen in Vlaanderen, maar ook in Groot-Brittannië, de laatste decennia juist afgenomen. Daar zal deze winter verandering in komen.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Lonnie Bregman

Net een grote groep gemengd Grauwe gans en Aalscholver naar zuid! (100+, 30% Grauwe gans en 70% Aalscholver?)
Groeten, Lonnie Bregman

Gerard Troost

Citaat van: lonnie20 op december 21, 2010, 17:28:49 PM
Net een grote groep gemengd Grauwe gans en Aalscholver naar zuid! (100+, 30% Grauwe gans en 70% Aalscholver?)
Opvallend, er zijn nog weinig trekkende Aalscholvers geteld. Is het IJsselmeer helemaal aan het dichtvriezen?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Adri Clements

Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Sando

Volgens mij zijn aardig wat aalscholvers al naar het zuiden vertrokken bij de eerste sneeuw eind nov/begin dec, Gerard:


Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

Gerard Troost

Citaat van: Sando op december 24, 2010, 19:19:48 PM
bij de eerste sneeuw

Bij de eerste vorst (samen met andere watervogels als de eenden), de laatste week eigenlijk geen noemenswaarde trek van watergebonden vogels, maar veel vogels die last hebben van de sneeuw (ganzen, roofvogels).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Tijdens en na de massale (weg-)trek rond 19 december waren er maar weinig verblijvende Brandganzen, maar de laatste dagen zitten er ineens weer veel terwijl er in de tussentijd en ook nu heel weinig meldingen zijn van overvliegers (zowel in Wrn als in Trektellen). Waar zijn al die beesten dan vandaan gekomen? Nachtelijke trek?
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op december 30, 2010, 19:48:40 PM
Tijdens en na de massale (weg-)trek rond 19 december waren er maar weinig verblijvende Brandganzen, maar de laatste dagen zitten er ineens weer veel terwijl er in de tussentijd en ook nu heel weinig meldingen zijn van overvliegers (zowel in Wrn als in Trektellen). Waar zijn al die beesten dan vandaan gekomen? Nachtelijke trek?

Ik denk dat het eerder komt door de vele telposten die in deze barre tijden niet tellen. Ook zullen die Brandganzen die terug gekeerd zijn zich volgens mij ophouden in de zuidelijke provincies.
Toch is er net ook een signaal binnen gekomen dat de ganzen die terug komen ook opgemerkt worden. Zie hier en hier
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden