UMO op Konijnenkeutel

Gestart door Gulistan, december 01, 2010, 20:39:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Wonderlijk, het lijkt wel een Witte Kelkzwam op konijnenkeutel ten midden van allemaal kleine inktzwammetjes in opkomst en in verval. Uit een van mij Kweekdoosjes, keutels verzameld in Schoorlse Duinen, Vogelmeer. Wie doet een gok?
Ik zie net dat de uitsnede van foto 2 weinig van het kelkje laat zien, rechts onder zie je een stukje steel. Maar wat wel goed te zien is is het chaos in het doosje. Dit verklaart misschien enigszins mijn fascinatie voor keutels, vijgen etc
Groeten van Christiane

Gulistan

Het blijft me verbazen. Dacht ik eerst dat er met zekerheid maar een exemplaar zou opkomen, zijn er nu ook al 2 op de mest van Hooglanders. Zelfde doosje en vindplaats. Die kelkzwam op de konijnenkeutel is al flink gegroeid.
Groeten van Christiane

Ismael

hmm zal misschien P fimeti worden?
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

#3
Zo licht, zo lang gesteeld? Op de andere kant, tot nu toe bij nader inzien de enige realistische mogelijkheid. Ik denk dat we witte kelkzwam moeten uitsluiten omdat die te onwaarschijnlijk is. 
Ik hoop op nog meer reacties, ik vind het een erg spannende stoel
Groeten van Christiane

xenion

De mic. gaat uiteindelijk de uitslag geven natuurlijk, maar ik heb Peziza fimeti hem ook wel eens erg afwijkend gevonden: http://waarneming.nl/waarneming/view/45238381?_popup=1
Groeten,
Martin

Gulistan

Ja, Martin, ik heb de vondst van jou gezien. Inderdaad ook afwijkend.
Ik sluit Sowerbyella ook niet uit, als ik de Mycokey volg, kan ik daar ook makkelijk uitkomen. Die komen op 15 soorten Sowerbyella, de Nordic heeft er maar 3. Mycokey kent ook een soort die witachtig is en eentje op mest. Ik wacht nog even met de  :micro: , volgens mij nog hartstikke onrijp. En dat is dan zonde, als ik maar een paar exemplaren heb. En je weet maar nooit hoeveel het uiteindelijk halen in zo een bakje lijkt het wel oorlog.
In elk geval allebei, Ismael en Martin, bedankt voor het meedenken.
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
zo aan de buitenkant te zien lijkt het wel Peziza-achtig mischien een Albino-variant, ik ben benieuwd wat de mic brengt.
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Inderdaad Peziza fimeti. Afwijkende kleur en zeer lang gesteeld, maar de microscoop geeft toch de doorslag. Sporen komen geheel overeen qua maat met de beschrijving in Nordic.
Groeten van Christiane

Gulistan

Grappig, uiteindelijk hebben de Peziza's toch kleur gekregen.
Groeten van Christiane

xenion

Groeten,
Martin

lucknijnsberg

Christiane,
Ze zijn toch wel behoorlijk anders dan die in het wild opgegroeide. ;)
Maar wel mooi.
Groetjes Luc

Gulistan

Morgen gaat er eentje op de bus naar Atte. Ook die F. theioleuca wordt nog even door Atte nagekeken, als ik die nog vind. Die is al een beetje over de houdbaarheidsdatum
Groeten van Christiane

Gulistan

Dit zijn de bevindingen van Atte:
CiteerDag Christiane,     Vandaag je zending ontvangen.  Gekeken naar de peziza.  Jammer genoeg heb ik geen macroscopische   beschrijving v.w.b.afmetingen, kleur, etc.  Op grond van de sporen en parafysen kom ik tot het   volgende:  Volg ik Ellis& Ellis dan is het Peziza bovina   Phil. en kan P.fimeti ( Fuckel ) Saever niet.  Volg ik de Nordic dan kom ik uit op P.fimeti met   sporen 15-18 x 7-9. Dat past niet.  Volg ik Hohmeyer dan kom ik uit op P.fimeti sensu   Donadini, Gamundi, maar het vruchtlichaam opvallend gesteeld ( dat meende ik aan   het ecsicaat te zien ) kan P.asterigma ook in aanmerking komen.  Met Doveri kom ik uit op P.asterigma: vruchtlichaam   langgesteeld, maar ook op P.fimeti ( Fuckel ) E.C. Hansen.     Volg ik Hohmeyer dan is het P.fimeti sensu   Donadini, Gamaundi, maar dat is volgens Het Overzicht Peziza   bovina.     Als je hem opgeeft aan Ger dan dient er wel bij   vermeld te worden: volgens Hohmeyer.     Ik blijf echter twijfels houden.
Nou, ik ben er niet veel wijzer uit geworden, dat de peziza's lastig zijn wisten we al.  Wel een ding voor de database: Bij ons hebben wij wel Peziza asterigma, als algemeen, maar in de verspreidingsatlas.nl kan hem niet vinden. Hoe zit dat?
Groeten van Christiane

xenion

Citaat van: Gulistan op december 17, 2010, 18:21:29 PM
Wel een ding voor de database: Bij ons hebben wij wel Peziza asterigma, als algemeen, maar in de verspreidingsatlas.nl kan hem niet vinden. Hoe zit dat?
Soort is alweer verdwenen ;) Mogelijk dat die er ooit is ingekomen doordat hij voor de Belgen is toegevoegd ofzo...
Groeten,
Martin

Gulistan

Omdat er bij mij weer een nieuw exemplaar (weer zo raar wit en langsesteeld) groeide op konijnenmest van een andere plaats (Horsterwold) ben ik nu te rade gegaan bij de Duitsers van www.pilzepilze.de . En kijk nu eens naar deze afbeelding, Atte zat er niet helemaal naast met de opmerking dat hij ook bij P.asterigma uit kon komen.
Groeten van Christiane

Gulistan

Soort is alweer verdwenen ;) Mogelijk dat die er ooit is ingekomen doordat hij voor de Belgen is toegevoegd ofzo...

Die soort mag er dan denk ik maar zo binnenkort weer bij. Er ontbreekt een heel klein laatst onderzoekje, namelijk of de Peziza textura intricata heeft. En ik heb nog maar een exemplaar, nog vrij jong. Het bevindt zich net in de fase van kleur- en bekerontwikkeling. Pas na de kerst rijp.
Dat wordt dan een nieuwe soort voor Nederland! En jullie waren er bij :) !Al bespeur ik tot nu toe weinig enthousiasme bij jullie ???
Groeten van Christiane

Marian Jagers

Citaat van: Gulistan op december 23, 2010, 20:53:35 PM
Dat wordt dan een nieuwe soort voor Nederland! En jullie waren er bij :) !Al bespeur ik tot nu toe weinig enthousiasme bij jullie ???

Hoi Christianne,

We zijn gewoon stom versbaasd :lol: . Ziet er mooi uit. Nog even afwachten begrijp ik.
Groeten Marian

bruggeman

Wel hardstikke leuk allemaal, Christiane
groet,
Ida

loest

 
Die Christiane,

Dat belooft wat voor 2011!
Ik hou je in de gaten, je zou er toch stil van worden ...........
Groet, Loes

Gert Kremer

Christiane   :duim:   
Van Harte.
en ja: je weet wij leven met elke vondst mee. :angel:    Beter laat dan nooit!
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

He he, gelukkig, ik dacht al dat ik in ongenade was gevallen. Het gaat goed met de Peziza, het is nu net een vaal kerstzonnetje
Groeten van Christiane

Gulistan

Een goed einde voor de P. asterigma. Er is nu 100% zekerheid voor de P. asterigma. En wel uit de hoek van de anamorph. Ik heb er literatuur over gevonden op het internet van ene P. Korf, die dan weer een afbeelding gebruikt vanVuillemin (1878), die voornamelijk Ascomyceten in het condidienstadium bestudeert heeft. Toen hete P. asterigma nog Aleuria asterigma. Die condidiendrager komen dus ook overeen.
Het blijkt trouwens een soort die niet alleen makkelijk te kweken is maar die je ook als je hem een keer hebt, al zou je het willen, niet meer kwijt raakt. :o In het bakje van 10.12.2010 heb ik nu ook al 10 jonge exemplaren. Mocht nog iemand interesse hebben in grootschalige kweek geef ik hem graag wat materiaal.

Allemaal prettige jaarwisseling.
Groeten van Christiane

ratje

mooi resultaat Christiane.. Geduld is een schone zaak.... ;D

Gert Kremer

interesse hebben  :D 
maar dan met de gegeven.
Ik heb nog nooit zoiets gezien, maar ik wil ook niet hebberig wezen.  :-[
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

Gert, wat bedoel je met de gegeven? Je mag graag wat hebben, ik heb genoeg.
Op de foto zie je links onder de anamorph met macrolens gefotografeerd. Rechts 3 jonge exemplaren. Die Peziza raast over alles andere heen, van de andere acomyceten blijft niets over! Ik geloof dat de anamorf ook de veroorzaker is van de onvolgroeide oftewel witte sporen van de Coprinus.
Groeten van Christiane

Gert Kremer

wat bedoel je met de gegeven?

Sorry, ik heb deze al nu al van je Topic geplukt, niet aan gedacht dat het kon. Ach we zitten nog maar net in het nieuwe jaar he! moet nog wennen.  :-\ 
Maar echt het materiaal wil ik wel eens zien onder de mic.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Leuk, gefeliciteerd!
De soort kan ook weer ingevoerd worden :)
Groeten,
Martin

lucknijnsberg

Christiane,
gefeliciteerd met deze leuke nieuwe soort voor Nederland. :duim:
Is wel erg dichtbij waar je de mest hebt verzameld.
Ga ook maar's wat verzamelen denk ik ;)
Groet Luc

Ismael

Goedzo Christiane :duim: bijt je erin vast n et als je dackel ;) Gefeliciteerd :D
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Hallo Christiane,
Ik geloof dat ik beet krijg.  :D  en rest zal ik stilte (voor mijzelf) afwerken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.