Groot Duinsterretje?

Gestart door TESS13, september 13, 2006, 09:13:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

TESS13

Staat alleen maar duinsterretje in de lijst,

Bvd  Vg Tess
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

Corryabbink

Groot duinsterretje wordt niet meer als soort gehanteerd. Het zijn nu nog slechts variëteiten van Duinsterretje en worden alleen met de wetenschappelijke naam benoemd op variëteitsniveau. Deze kun je dan ook het best invoeren onder Duinsterretje(Syntrichia ruralis).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Ik zou deze invoeren als Syntrichia ruralis var. arenicola. Voor mij is dat Groot duinsterretje.

(Ik schrijf dit een beetje als de schrijver van de soorttekst voor de voorlopige verspreidingsatlas van de BLWG, Corry.)
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#3
CiteerIk zou deze invoeren als Syntrichia ruralis var. arenicola. Voor mij is dat Groot duinsterretje.

(Ik schrijf dit een beetje als de schrijver van de soorttekst voor de voorlopige verspreidingsatlas van de BLWG, Corry.)
Vind je dat nodig?

Dat jij dat doet kan ik me voorstellen maar aangezien ik niet weet hoeveel kennis er in huis is lijkt me Duinsterretje verstandiger.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Oké. Je zult in zijn algemeenheid wel gelijk hebben. Maar Tess noemt Groot duinsterretje. Zij kent de variëteit.  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Dat is nog maar de vraag of ze de verschillen tussen de variëteiten onderling kent.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Misschien wil Tess vertellen hoe zij op de naam Groot duinsterretje komt en of ze Klein duinsterretje kent. Het is inderdaad zo dat bij veel mensen de mond open valt wanneer je hen wijst op Klein duinsterretje. Zelfs veel excursieleiders in de duinen kennen het onderscheid niet.
Groet,

Niko Buiten.


TESS13

Niko-Corry

Ik heb Groot Duinsterretje zitten vergelijken op www.kuleuven-kortrijk.be

De mijne leek daar het meest op.
In afwachting
                           Tess
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

Niko Buiten

Het punt is dat het Groot duinsterretje is en dat er geen verwarring mogelijk is met andere soorten.

Klein duinsterretje kan daarentegen wel verward worden met andere soorten. Zoals met Vioolsterretje (groeit bijv. langs het IJsselmeer op stenen). Zelf kijk ik in dergelijke gevallen altijd naar andere onderscheidende kenmerken. Zo meet ik in dergelijke gevallen altijd de celbreedte (1000 x vergroting).

Vergelijken met plaatjes op websites gaat niet goed omdat die onvolledig (kunnen) zijn. Bovendien noemen die de onderscheidende kenmerken, die in de Beknopte mosflora genoemd worden, niet.

Dit ondervang je niet met het scharen van de variëteiten onder Duinsterretje omdat bijv. Vioolsterretje daar niet onder valt.

Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#9
Nico,
Groot duinsterretje bestaat niet meer en is opgenomen in Duinsterretje. Je kunt dan nog een stapje lager gaan naar variëteitsniveau maar..........vind jij dan dat wij moeten onderscheiden op variëteitsniveau zonder microscoop of loupe enkel op vergelijking met afbeeldingen van internet?

Dat gaat mij te ver.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Dag Corry,

Dat hangt van de soort af. De variëteiten Groot en Klein duinsterretje zijn met internet en zonder microscoop wel te onderscheiden.
Bij de soorten zoals Klein duinsterretje en Vioolsterretje heb je een microscoop nodig.
Bij Iepenmos is het nog duidelijker. Daar kun je voor het onderscheiden van soorten en varëteiten niet zonder microscoop.

Overigens vormde een opmerking van Rob van der Valk ooit de aanleiding om mij middels microscoop met mossen te gaan bezig houden. Eind vorige eeuw wilde ik - zoals Tess nu - een aantal waarnemingen van mossen aan een database (van de BLWG) doorgeven. Toen Rob hoorde dat ik ze middels plaatjes in een plaatjesboek had gedetermineerd wees hij mijn aanbieding resoluut af en verwees mij naar de mossenwerkgroep in Amsterdam. Daar kon ik leren hoe ik mossen moest determineren (met de microscoop).

Helaas is er in Zeeland geen mossenwerkgroep. Dus blijft er voor Tess alleen Waarneming.nl over. Aangezien het in dit geval zo overduidelijk om Syntrichia ruralis var. arnicola gaat ben ik er wel voor dat Tess haar waarneming onder die naam invoert. Het is een soort beloning voor het werk dat Tess heeft gedaan om haar vondst te determineren.
En wanneer Tess ooit tijd vind om met de microscoop te gaan werken dan vormen mossen een dankbaar studieobject.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Helaas Nico ik weet niet waarom jij deze discussie voert maar ik blijf bij mijn standpunt. Duinsterretje.
Voor mij is de discussie gesloten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Goede vraag. Ik zit op mijn praatstoel, denk ik. Ik hou mijn mond verder.
Groet,

Niko Buiten.