de nieuwe NM-column

Gestart door andre.schulten, november 30, 2010, 20:18:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

voor de liefhebbers: hetzelfde verhaal, maar via de ''echte'' link.  ;)
http://www.natuurmonumenten.nl/content/zwevers

Marina

Hé André!
Leuk die koeienkolom, ik ben hier niet veel meer maar ik heb meteen de gelegenheid te baat genomen om ff op de natuurmonumentenwebsite bij te lezen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

há Marina,

Leuk dat je weer eens 'aanwaait'! Dat je minder op het forum bent was wel te merken, het is vaak zo rustig de laatste tijd  ;) (of zou bij iedereen het discussievuur wat getemperd zijn??). Maar niet minder met de natuur bezig, hoop ik?

groet!

Marina

 de interesse voor de natuur is gelukkig niet beperkt tot fora
het is BUITEN waar het gebeurt!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

Een beetje verlaat (maar ach.op het spoor is het momenteel erger):
http://www.natuurmonumenten.nl/content/zwevers

groet,André

Marina

aww zonde van je broek maar wel hele sfeervolle foto!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

Mooi verhaal, André, weer leuk om te lezen. Wat een prachtige spiegelende knotwilgen, en zeer mooi "geplaat"! :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

 :duim:  André!

Je verhaal doet me aan de onovertroffen Martin Bril denken. Een mooier compliment kan ik je niet maken, vrees ik.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

andre.schulten

Dames, heren ook..

Dank voor jullie lovende woorden, krijg het er een beetje warm van.
(als nou straks alle brandstoffen zijn opgestookt dan moeten mensen elkaar maar warm gaan praten, bedenk ik nu)
Het gekke is dat ik 'maar wat schrijf', heb er nooit voor geleerd of zo. Het gaat niet altijd vanzelf en soms is het worstelen. En achteraf ben ik vaak verbaasd hoe ik het bij elkaar verzonnen heb. Het moet op een gegeven moment gaan stromen, weet-ik-veel-waar-vandaan, en dan voelt het goed.
Ik voel het niet als iets bijzonders, het gaat gewoon. Misschien werkt het omdat ik mezelf steeds weer als tegenstrijdig, onrustig middelpunt in mijn 'stukkies' plaats/durf te plaatsen.
In ieder geval: het is leuk om te doen en het is genieten dat anderen er plezier aan beleven of er door geraakt worden, want dat is wel een groot deel van de brandstof om op door te gaan.

gr.A


Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


Margreet Kwh

Dank voor het posten, André. Met plezier gelezen. Het is hier inderdaad lente geworden, er komen al allerlei planten boven de grond en de vogels beginnen al nesten te bouwen. Ik had vandaag ongemerkt een meerkoetnest vastgelegd, maar zal het niet plaatsen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

Citaat van: MarKoHu op maart 01, 2012, 17:16:27 PM
Ik had vandaag ongemerkt een meerkoetnest vastgelegd, maar zal het niet plaatsen.

klinkt als een delict, Margreet... spannend.. kom, vertel, vertel..
(het is toch al zo'n dooie boel op het forum de laatste tijd)

Margreet Kwh

Nee, geen delict, maar je mag geen nestfoto's plaatsen. Ik fotografeerde het uitzicht over de Liede en op de voorgrond, zag ik pas thuis, was een meerkoetnest. Mijn oog en bijbehorende hersens hadden andere dingen waargenomen dan mijn camera.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

Kromme wereld eigenlijk, foto van een nest mag niet maar in Friesland mag je weer eieren rapen! ???

Was weer leuk om te lezen, Andre!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marina

Citaat van: vuurvlinder op maart 01, 2012, 22:00:12 PM
Kromme wereld eigenlijk, foto van een nest mag niet maar in Friesland mag je weer eieren rapen! ???


rare jongens, die friezen
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

Citaat van: vuurvlinder op maart 01, 2012, 22:00:12 PM
Kromme wereld eigenlijk..

D'r is sowieso maar weinig recht en de wereld al helemaal niet..en daarom is het een bolletje  ;)

ronald

Citaat van: andre.schulten op maart 01, 2012, 22:35:25 PM
Citaat van: vuurvlinder op maart 01, 2012, 22:00:12 PM
Kromme wereld eigenlijk..

D'r is sowieso maar weinig recht en de wereld al helemaal niet..en daarom is het een bolletje  ;)
...net als een kievitsei als je t van de goede kant bekijkt  :P

had je column al een tijdje niet gelezen Andre, net even wat achterstallig leeswerk ingehaald, je hebt het nog steeds he  :duim:
groeten, Ronald van Seijen

andre.schulten

Citaat van: ronald op maart 04, 2012, 12:20:27 PM
je hebt het nog steeds he  :duim:

ik weet nooit zo goed wat ik 'heb', maar ik doe m'n best.. ;)

Marina


deze lijnen! recht of krom?


lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

Recht natuurlijk; bij dit soort vragen is het antwoord altijd het tegenovergestelde van wat je ziet.. :P

En verder: geen column, wel een stukje:

Een voordeel van dikke stront..

Zondagmiddag. De afvoer van het wasbakje op het toilet blijft maar pruttelen. Door ervaring wijs geworden voor mij een alarmsignaal. Er komt er weer eentje aan, een rioolverstopping. Deze keer wil ik niet wachten tot alles dicht zit. Dergelijke klusjes heb ik in het verleden vaak zat bij de hand gehad, dus ik haal m'n neus niet op voor een beetje poep en drab. Schop uit de schuur, werkhandschoenen aan, hoek van het terras opengebroken, stukje graven, deksel van de put en inderdaad: bijna tot de rand toe vol. Terwijl er slechts een klein laagje water in de buis hoort te staan. Stuk pvc-buis erbij en peuren maar. Maar geen prop te voelen tot onder de bijkeuken van de buurman.
Ik op maandagmiddag de hogedrukspuit van m'n werk mee, dus dat klusje zou zo gepiept zijn. Maar vanuit mijn put kwam ik niet verder dan twee meter het riool in. Dus ik naar de buurman.
-'Buurman ik heb een probleem en ik ben bang dat het jouw probleem is.'
De buurman niet blij, maar er moest iets gebeuren. Dus samen het bijkeukentje van de buurman leeggeruimd (bij hem zit de put binnen), zeil eraf, tegels eruit en graven maar. Ook bij hem een nokvolle put die zelfs begon te overstromen. Bij hem de hogedruk erin, maar na bijna 10 meter nog geen resultaat. Dan maar twee huizen verder in de put kijken (bij zijn buren staat nu een uitbouw op het riool en daar kan niemand meer bij. –voor de duidelijkheid: áchter ons huizenblok loop een gezamenlijke buis waar ieder huis op uit komt. Die gaat op de hoek de hoek om, loopt langs het laatste huis en verdwijnt dan pas in het gemeenteriool). Daar leek het even goed te gaan. Even. Toen we de deksel van de put haalden, borrelde het wat en zakte de prut een beetje, maar dat hield al snel op. Te snel. Hogedruk er heen gesleept en het feest begon opnieuw. Ook zonder resultaat. Gelukkig wist de buurman dat er een put moest zitten waar het riool de hoek van het blok omgaat. Dus die put opgegraven en inderdaad: voor het gat goed en wel gegraven was kwam het stinkende water vrolijk omhoog borrelen. Hogedruk erin, maar die was na 10 meter met geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen. En ondertussen was het al bijna donker. Ondertussen was het groepje uitgegroeid tot 5 man en na niet al te veel discussie besloten we dat het een probleem van de gemeente moest zijn, want het ging immers om een gezamenlijk riool. De man van de stadsdienst die een half uurtje later arriveerde wist echter heel zeker dat het nog steeds ons probleem was. Er zou een put moeten zitten vlak aan de straat, maar waar wist hij ook niet. Aardige man, maar kon niks voor ons betekenen. We hadden geen zin om in het wilde weg naar die put te zoeken, dus toch de rioolontstoppingsdienst gebeld. Frustrerend want ik had maar al te graag zelf het probleem opgelost.
Uiteindelijk was het euvel om 11 uur 's avonds verholpen. Ik had tussendoor wel een hapje kunnen eten maar was behoorlijk gaar. Toen de stront weer stroomde en de mannen van de hun spullen weer aan het inpakken waren, ben ik nog even door ons huis naar achteren gelopen om te controleren of de put ook echt leeg was. En toen gebeurde het. Ik kom buiten, alles bijna donker, en het volgende moment was het alsof er vonken over m'n rug liepen en zich door m'n hele lijf verspreidden. Er kwamen op dat moment namelijk 50, misschien wel 100  kraanvogels ovevliegen. Een enorme V. Hun silhouetten vaag zichtbaar door de oplichtende stad, maar hun roepen onmiskenbaar. Op een donkere reis naar het noorden.
De put was schoon en ik weer naar de straat.
- 'Hebben jullie ze ook gezien? Die kraanvogels', vroeg ik enthousiast. Maar nee, door het lawaai van de motoren had geen van de buren iets meegekregen van het spektakel. Hun gedachten nog in het riool. Na het afrondende werk heb ik eerst alle spetters m'n bril gewassen en was het hoog tijd om de hond uit te laten.


Margreet Kwh

Wat een verhaal, André!  :blink:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

andre.schulten

Mooier nog: kom vanmiddag vroeg thuis, loop nog even naar de buurman, sta buiten aansluitend poepoverleg te houden, komen nog eens 25 kraanvogels overvliegen.
Nou, doe mij nog maar een verstopping....

Dus mensen: kop in de nek, oren op scherp, want ze zijn er weer (even).

DuDe

#86
Citaat van: andre.schulten op maart 06, 2012, 15:55:16 PM
Mooier nog: kom vanmiddag vroeg thuis, loop nog even naar de buurman, sta buiten aansluitend poepoverleg te houden, komen nog eens 25 kraanvogels overvliegen.
Nou, doe mij nog maar een verstopping....

Dus mensen: kop in de nek, oren op scherp, want ze zijn er weer (even).
Precies: in een poep en een scheet.... :lol:
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)



Margreet Kwh

Het is weer een mooi verhaal. Vogelen vanuit de luie stoel, heerlijk!
Hier in Haarlem staat ook een zendmast met slechtvalkenkast, nabij de IKEA-vestiging.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven